Användarprofil

Uppgifter
Användarnamn
Email
Besök -
Hemsida Ingen
Plats (stad)
Senaste besök 01:00 - 1:a Januari 1970
Poster i forumet
Varningar
Grupp
Medlem sedan 01:00 - 1:a Januari 1970
Artiklar och filer
Den här användaren har inga artiklar eller filer

Avatar


Presentation av

Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation.

Senaste inläggen i forumet

hjälp med flera bilder
jaja får de fortfarande inte att funka får nog inse att de e för svårt för mig


Postad 19:03 - 11:a Juli 2005
hjälp med flera bilder
borde inte koden under funka


int DisplayImage(SDL_Surface* destination, const char*, int x, int y)


{

// Ladda bilden

SDL_Surface* image;
SDL_Surface* bild;

bild = SDL_LoadBMP("smajl.bmp");
image = SDL_LoadBMP("sofia.bmp");


if (image == NULL)

{

cout << "Image could not be loaded!" << endl;

return 1;

}






// Skapa en rect

SDL_Rect rect;

rect.x = x;

rect.y = y;

rect.w = image->w;

rect.h = image->h;





// Kopiera över bilden till ytan


SDL_BlitSurface(image, NULL, destination, &rect);
SDL_BlitSurface(bild, NULL, destination, &rect);



Postad 13:07 - 11:a Juli 2005
hjälp med flera bilder
när jag använder


DisplayImage(screen, "filename.bmp", 0, 0);

så kommer båda bilderna upp och båda läggs på samma ställe

Postad 01:43 - 11:a Juli 2005
hjälp med flera bilder
om jag gör så så får jag med båda bilderna men dom slås ihop till en bild och reagerar tilsammans

Postad 18:15 - 10:e Juli 2005
hjälp med flera bilder
JAg gör antagligen helt fel jag får det fortfarande inte att fungera kan du kanske visa med ett kodexeempel hur man ska göra?


#ifdef WIN32

#pragma comment(lib, "SDL.lib")

#pragma comment(lib, "SDLmain.lib")

#endif



#include "SDL.h"

#include <iostream>



using namespace std;



int DisplayImage(SDL_Surface* destination, const char*, int x, int y)


{

// Ladda bilden

SDL_Surface* image;
SDL_Surface* bild;

bild = SDL_LoadBMP("smajl.bmp");
image = SDL_LoadBMP("sofia.bmp");


if (image == NULL)

{

cout << "Image could not be loaded!" << endl;

return 1;

}






// Skapa en rect

SDL_Rect rect;

rect.x = x;

rect.y = y;

rect.w = image->w;

rect.h = image->h;





// Kopiera över bilden till ytan


SDL_BlitSurface(image, NULL, destination, &rect);
SDL_BlitSurface(bild, NULL, destination, &rect);




return 0;
}


int main(int argc, char *argv[])

{

SDL_Surface *screen; // En yta


SDL_Event event; // Variabel för händelser

int imgX=0,imgY=10; // Variabler för att hålla reda på vart bilden ska ritas ut



// Initiera SDL

if ( SDL_Init(SDL_INIT_AUDIO|SDL_INIT_VIDEO) < 0 )

{

cout << "Error, unable to initialize SDL: " << SDL_GetError() << endl;

SDL_Quit();

return 1;

}

else

{

cout << "SDL initialized successfully!" << endl;

}



screen = SDL_SetVideoMode(640, 480, 16, SDL_HWSURFACE|SDL_DOUBLEBUF);



if (screen == NULL)

{

cout << "Unable to set video mode: " << SDL_GetError() << endl;

SDL_Quit();

return 1;

}

else

{

cout << "Successfully set video mode!" << endl;

}



while (1)



{

SDL_PollEvent(&event);

switch (event.type)

{

case SDL_QUIT:

cout << "Terminating program!" << endl;

SDL_Quit();

return 0;

case SDL_KEYDOWN:

Uint8 *keys;



keys = SDL_GetKeyState(NULL);

if (keys[SDLK_UP])

imgY -= 5;

if (keys[SDLK_DOWN])

imgY += 5;

if (keys[SDLK_LEFT])

imgX -= 5;

if (keys[SDLK_RIGHT])

imgX += 5;

if (keys[SDLK_ESCAPE])

{

cout << "Terminating program!" << endl;

SDL_Quit();

return 0;

}

}
SDL_FillRect(screen, NULL, SDL_MapRGB(screen->format, 0x00, 0x00, 0x00));

DisplayImage(screen, "sofia.bmp", 0, 0);
DisplayImage(screen, "smajl.bmp", imgX, imgY);


SDL_Rect rect;

SDL_Flip(screen);

SDL_Delay(25);

}



// Stäng ner SDL och frigör resurser

SDL_Quit();



return 0;
}


Postad 17:28 - 10:e Juli 2005

Skicka meddelande
Läs s blog