Uppgifter | |
Användarnamn | |
Besök | - |
Hemsida | Ingen |
Plats (stad) | |
Senaste besök | 01:00 - 1:a Januari 1970 |
Poster i forumet | |
Varningar | |
Grupp | |
Medlem sedan | 01:00 - 1:a Januari 1970 |
Artiklar och filer | |
Den här användaren har inga artiklar eller filer |
Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation. |
hjälp med flera bilder |
jaja får de fortfarande inte att funka får nog inse att de e för svårt för mig Postad 19:03 - 11:a Juli 2005 |
hjälp med flera bilder |
borde inte koden under funka int DisplayImage(SDL_Surface* destination, const char*, int x, int y) { // Ladda bilden SDL_Surface* image; SDL_Surface* bild; bild = SDL_LoadBMP("smajl.bmp"); image = SDL_LoadBMP("sofia.bmp"); if (image == NULL) { cout << "Image could not be loaded!" << endl; return 1; } // Skapa en rect SDL_Rect rect; rect.x = x; rect.y = y; rect.w = image->w; rect.h = image->h; // Kopiera över bilden till ytan SDL_BlitSurface(image, NULL, destination, &rect); SDL_BlitSurface(bild, NULL, destination, &rect); Postad 13:07 - 11:a Juli 2005 |
hjälp med flera bilder |
när jag använder DisplayImage(screen, "filename.bmp", 0, 0); så kommer båda bilderna upp och båda läggs på samma ställe Postad 01:43 - 11:a Juli 2005 |
hjälp med flera bilder |
om jag gör så så får jag med båda bilderna men dom slås ihop till en bild och reagerar tilsammans Postad 18:15 - 10:e Juli 2005 |
hjälp med flera bilder |
JAg gör antagligen helt fel jag får det fortfarande inte att fungera kan du kanske visa med ett kodexeempel hur man ska göra? #ifdef WIN32 #pragma comment(lib, "SDL.lib") #pragma comment(lib, "SDLmain.lib") #endif #include "SDL.h" #include <iostream> using namespace std; int DisplayImage(SDL_Surface* destination, const char*, int x, int y) { // Ladda bilden SDL_Surface* image; SDL_Surface* bild; bild = SDL_LoadBMP("smajl.bmp"); image = SDL_LoadBMP("sofia.bmp"); if (image == NULL) { cout << "Image could not be loaded!" << endl; return 1; } // Skapa en rect SDL_Rect rect; rect.x = x; rect.y = y; rect.w = image->w; rect.h = image->h; // Kopiera över bilden till ytan SDL_BlitSurface(image, NULL, destination, &rect); SDL_BlitSurface(bild, NULL, destination, &rect); return 0; } int main(int argc, char *argv[]) { SDL_Surface *screen; // En yta SDL_Event event; // Variabel för händelser int imgX=0,imgY=10; // Variabler för att hålla reda på vart bilden ska ritas ut // Initiera SDL if ( SDL_Init(SDL_INIT_AUDIO|SDL_INIT_VIDEO) < 0 ) { cout << "Error, unable to initialize SDL: " << SDL_GetError() << endl; SDL_Quit(); return 1; } else { cout << "SDL initialized successfully!" << endl; } screen = SDL_SetVideoMode(640, 480, 16, SDL_HWSURFACE|SDL_DOUBLEBUF); if (screen == NULL) { cout << "Unable to set video mode: " << SDL_GetError() << endl; SDL_Quit(); return 1; } else { cout << "Successfully set video mode!" << endl; } while (1) { SDL_PollEvent(&event); switch (event.type) { case SDL_QUIT: cout << "Terminating program!" << endl; SDL_Quit(); return 0; case SDL_KEYDOWN: Uint8 *keys; keys = SDL_GetKeyState(NULL); if (keys[SDLK_UP]) imgY -= 5; if (keys[SDLK_DOWN]) imgY += 5; if (keys[SDLK_LEFT]) imgX -= 5; if (keys[SDLK_RIGHT]) imgX += 5; if (keys[SDLK_ESCAPE]) { cout << "Terminating program!" << endl; SDL_Quit(); return 0; } } SDL_FillRect(screen, NULL, SDL_MapRGB(screen->format, 0x00, 0x00, 0x00)); DisplayImage(screen, "sofia.bmp", 0, 0); DisplayImage(screen, "smajl.bmp", imgX, imgY); SDL_Rect rect; SDL_Flip(screen); SDL_Delay(25); } // Stäng ner SDL och frigör resurser SDL_Quit(); return 0; } Postad 17:28 - 10:e Juli 2005 |
Datum
2024-04-28 23:10
Vecka: 17
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.