Användarprofil

Uppgifter
Användarnamn
Email
Besök -
Hemsida Ingen
Plats (stad)
Senaste besök 01:00 - 1:a Januari 1970
Poster i forumet
Varningar
Grupp
Medlem sedan 01:00 - 1:a Januari 1970
Artiklar och filer
Den här användaren har inga artiklar eller filer

Avatar


Presentation av

Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation.

Senaste inläggen i forumet

Hjälp med spelt i nybörjarguiden
Hej jag har lite problem med spelet i nybörjarguiden.
Problemet är att man inte hinner se om man överlevde eller ej. Programmet hoppar direkt tillbaka till där man ska "Hitta ett monster att slås med" Har testat att sätta in cin.get(); på vissa ställen men jag har ingen erfarenhet av längre kod.

Jag vet att det finns liknande trådar och en FAQ som tar upp problemet men som sagt fattar jag inte och skulle bli väldigt tacksam om någon kan skicka ett ex. så jag kan se med mina egna ögon.

min kod
  1. #include<iostream>
  2. #include<ctime>
  3. #include<string>
  4.  
  5. using std::cout;
  6. using std::cin;
  7. using std::string;
  8. using std::system;
  9. using std::srand;
  10. using std::rand;
  11.  
  12. string NyttSpel();
  13. int Level1(string &sName, int &iHp, int &iDmg_min, int &iDmg_max);
  14.  
  15. int Level1(string &sName, int &iHp, int &iDmg_min, int &iDmg_max)
  16. {
  17. bool bGoLevel1= true;
  18.  
  19. string sCmd;
  20. int iCurrentHp = iHp;
  21.  
  22. int iEType;
  23. int iEHp;
  24. int iEDmg_min;
  25. int iEDmg_max;
  26. string sEName;
  27.  
  28. while (bGoLevel1)
  29. {
  30. srand(time(0));
  31.  
  32. system("cls");
  33.  
  34. cout << "Bana 1nMeny:n-----n[H]itta fiende att slåss medn[A]vsluta speletnVal:n";
  35.  
  36. cin >> sCmd;
  37.  
  38. if (sCmd == "h" || sCmd == "H")
  39. {
  40. iEType = rand() / (RAND_MAX / 3+1) + 1;
  41. if (iEType == 1)
  42. {
  43. sEName = "Giftfluga";
  44. iEHp = 4;
  45. iEDmg_min = 2;
  46. iEDmg_max = 3;
  47. }
  48. else if (iEType == 2)
  49. {
  50. sEName = "huggorm";
  51. iEHp = 5;
  52. iEDmg_min = 1;
  53. iEDmg_max =2;
  54. }
  55. else if (iEType == 3)
  56. {
  57. sEName = "Råtta";
  58. iEHp = 3;
  59. iEDmg_min = 1;
  60. iEDmg_max = 2;
  61. }
  62.  
  63. while (true)
  64. {
  65. cout
  66. << "nSlåss mot fiende:n------------------nDu möter en " << sEName << "!n"
  67. << "Fiendens liv: " << iEHp << "n"
  68. << "Dina liv: " << iCurrentHp << "n"
  69. << "Meny:n-----nSlå i [m]agennSlå i [f]otennSlå i [h]uvudetnVal:n";
  70.  
  71. cin >> sCmd;
  72.  
  73. if (sCmd == "m" ||sCmd == "M")
  74. {
  75. if (iEType == 3)
  76. iEHp+=2;
  77. else if (iEType == 2)
  78. iEHp-=2;
  79. }
  80. else if (sCmd == "f" || sCmd == "F")
  81. {
  82. if (iEType == 1)
  83. iEHp+=1;
  84. else if (iEType == 3)
  85. iHp-=1;
  86. }
  87. else if (sCmd == "h" || sCmd == "H")
  88. {
  89. if (iEType == 2)
  90. iEHp+=1;
  91. else if (iEType == 1)
  92. iEHp-=1;
  93. }
  94.  
  95. iEHp -= rand() / (RAND_MAX / iDmg_max + 1) + iDmg_min;
  96.  
  97. if (iEHp <=0)
  98. {
  99. cout << "Du dödade monstret, bra gjort!n";
  100. iCurrentHp = iHp;
  101. break;
  102. }
  103. else
  104. {
  105. iCurrentHp -= rand() / (RAND_MAX / iEDmg_max + 1) + iEDmg_min;
  106.  
  107. if (iCurrentHp <=0)
  108. {
  109. bGoLevel1 = false;
  110. break;
  111. }
  112. }
  113. }
  114. }
  115. else if (sCmd =="a" || sCmd == "A")
  116. {
  117. return 3;
  118. }
  119. }
  120.  
  121. return 2;
  122. }
  123.  
  124. string NyttSpel()
  125. {
  126. string sTmpName;
  127. system("cls");
  128.  
  129. cout << "Välkomen till spelet-som-jag-rippade-från-blinkenlights!!nSkriv in ditt namn så kan du börja: ";
  130.  
  131. cin >> sTmpName;
  132.  
  133. return sTmpName;
  134. }
  135. int main()
  136. {
  137. string sCmd;
  138. string sName;
  139. bool bGo= true;
  140. int iTmp;
  141.  
  142. int iHp = 10;
  143. int iDmg_min = 2;
  144. int iDmg_max = 5;
  145.  
  146. while (bGo)
  147. {
  148. cout
  149. <<"###################################################n"
  150. <<"# #n"
  151. <<"# Spelet som jag rippade från blinkenlights v1.0 #n"
  152. <<"# #n"
  153. <<"###################################################n"
  154. <<"Huvud meny:n-----------n[N]ytt speln[A]vslutanVal:";
  155.  
  156. cin >> sCmd;
  157.  
  158. if (sCmd == "n" || sCmd == "N")
  159. {
  160. sName = NyttSpel();
  161. iTmp = Level1(sName, iHp, iDmg_min, iDmg_max);
  162.  
  163. if (iTmp == 3)
  164. bGo = false;
  165. if (iTmp == 2)
  166. cout << "Du dog!";
  167.  
  168.  
  169. }
  170. else if (sCmd == "a" || sCmd == "A")
  171. {
  172. break;
  173. }
  174. }
  175.  
  176. return 0;
  177. }


Tack i förhand.


Postad 19:22 - 18:e Mars 2009
Spelt i slutet av nybörjar guiden


Postad 19:02 - 18:e Mars 2009

Skicka meddelande
Läs s blog