Uppgifter | |
Användarnamn | |
Besök | - |
Hemsida | Ingen |
Plats (stad) | |
Senaste besök | 01:00 - 1:a Januari 1970 |
Poster i forumet | |
Varningar | |
Grupp | |
Medlem sedan | 01:00 - 1:a Januari 1970 |
Artiklar och filer | |
Den här användaren har inga artiklar eller filer |
Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation. |
c++ problem |
lägg till using std::cin; längst upp under/över using std::cout; så funkar cin.get(); alternativt kan du skriva system("PAUSE"); istället. (om du använder windows iaf) Postad 09:38 - 14:e Januari 2009 |
pixelperfekt collision |
Funkar nu, var det som var "fel" perfekt, tack för all hjälp! Postad 15:47 - 7:e Januari 2009 |
pixelperfekt collision |
Jag testade att ta bort "väggarna" och skriva ut 1/0 om den registrerade kollision, märkligt nog så gjorde den inte det hela tiden, och ibland en bit utanför spriten ( ovanför, typ små trapsteg som sticker ut från spriten). jag kör för enkelhetens skull med två sådana (den blev lite av kapad när jag klippte ut den från bilden), den ska egentligen vara 64x64. Den enda större skillnaden jag kan se, är att jag fyller cirklarna med 1:or, respektive 2:or (om jag skulle använt ett snarlikt sätt för att rita upp det). och att jag fick använda
annars gnällde VS2008 hela tiden, tydligen var det nåt om att kompilatorn inte kunde "blanda" C och C++ kod annars, eller nåt snarlikt var det iaf. Borde inte göra nån större skillnad tycker man. EDIT: fast vänta nu... Tror fasen jag kommit på det nu. Blir till att försöka få rätt på detta på tåget. Eftersom mSprite->GetTexture() returnerar hela sprite-sheet:et så blir det inte "ny" rad när 64 tar slut (där sprite:n slutar), utan vid 256 istället, så DWORD *color kontrollerar antagligen på fel ställen i setHitTable-funktionen, kan det vara så helt enkelt? Måste ta mig tusan vara så, det skulle förklara mycket, då rapporterar den nog större delen av spriten som icke kolliderbar. Detta måste jag undersöka alltså! sprite sheet:et där jag klipper ifrån ser ut så här (det är en bild): Alltså jag tror nästan det måste vara det här som spökar. Ska nog posta på HGE och höra ifall det verkligen är tänkt att getTexture ska funka så, kan vara en bugg i resurshanteraren kanske. Postad 09:46 - 7:e Januari 2009 |
pixelperfekt collision |
Fasikens, den ska funka har räknat pixlar nu också, den går in i bitmask_setbit varje gång som alpha är skilt från 0. min kod för att jämföra:
,,ndrade tillbaka från textureWidth/height, då jag klipper ut sprite:s från en större bild, så blev bredden 256 istället för 64, samma sak med höjden. min kod för jämförelse:
dokumentation om bitmask_overlap:
Och om hur den räknar offset står här enligt dokumentationen:
Kanske skänker ytterligare lite ljus över mitt problem och kanske en eventuellt lösning, men jag hittar inget (letar fortfarande alternativ om jag inte hittar en lösning på detta snart, börjar tröttna på att "leka" med detta nu) tack på förhand. Postad 19:57 - 6:e Januari 2009 |
pixelperfekt collision |
Funkar tyvärr inte som tänkt, har ingen anning vad som gått fel, den rapporterar krock någorlunda korrekt om man går med sprite:en uppåt eller neråt mot föremålet man ska krocka med, men kommer man från höger eller vänster så skiter det sig. blir små hack på sina ställen om man kommer uppifrån/nerifrån, och vid de yttre kanterna så åker den rakt igenom det den ska kollidera med. Kommer man från sidorna åker sprite:n rakt igenom kollisionsobjektet. tycker den borde rapportera krock även om sprit:en är mitt i den andra sprite:n (vilket den är när den åker rakt igenom). Kan det vara skillnad på spritensstorlek och texturensstorlek? Det borde vara samma ifall ja inte modifierat sprite:n och/eller texturen. (ska testa byta till texture height etc... istället för sprite height) t.ex. denna Balloon fight så nåt måste jag ju göra fel, har skickat ett meddelande till personen i fråga (som gjort balloon fight) får se ifall jag får svar. Hoppas på det, såg att han använde version1.7 alpha av bitmask biblioteket. Finns det några andra små kollisionshanteringsbibliotek där ute? Helst som funkar tillsammans med hge och fortfarande har support? tack för all hjälp hittills! Postad 18:38 - 6:e Januari 2009 |
Datum
2024-12-22 05:23
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.