Forum: Dagens hälsning till FRA

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Dagens hälsning till FRA

Sidor: 1

Till botten

ozamosi 23:25 - 12:a Mars 2007 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM

Förut idag fick jag se http://politruck.blogspot.com/2007/03/farliga-ord.html. Det är ett javaskript som genererar en eller flera “meningar” med ord som är mer eller mindre troliga att få FRA:s avlyssningsdatorer (som, enligt Maud Olofsson, redan är igång) att säga “Ka-shing!”

Men javaskript är ju jäkligt lamt, eller hur? Då måste ju besökarna inte bara hitta Garefelts blogg, utan dessutom klicka på länken. En mycket enklare lösning är ju såklart att automatisera det hela: visa en ny sträng vid varje sidladdning. Så det har jag gjort, i form av en Wordpress-plugin. Skaffa den här: http://flukkost.nu/blog/fula-ord

Jag vet. Blogger ligger utanför Sverige, och min server står inom hörhåll, så uppenbarligen kommer javaskriptsversionen att ge fler triggar i FRA:s databas (om det nu är så det går till), och den kommer därmed vara mer effektiv. Dock ska vi inte glömma att en väldig massa trafik routas ut ur, och tillbaka in i, Sverige, eftersom det helt enkelt blir bäst så. Så även om du bor i Sverige, och tittar på den här sidan, som serveras från Sverige, så kan trafiken mycket väl skickas utrikes, och därmed genom FRA. Och även om bloggerversionen är effektivare - visst är det coolare att få en ny obegriplig samling galna ord i högerpanelen på en wordpressblogg varje gång man besöker den, än att vara tvungen att klicka på ett javaskript? :D



-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 09:52 - 13:e Mars 2007 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Fast lagen gick ju inte igenom... Inte än på ett år iaf.

För övrigt tycker jag mest det är patetiskt med alla paranoida stollar som yrar om övervakning och kränkning av personlig integritet, osv. Som om FRA skulle ha kapacitet att att analysera mer än bråkdelen av någon procent av all trafik. Som om de har möjlighet att gå igenom all data som innehåller ord som terrorist eller bomb. Som om de har så många anstallda att de kan bemöda sig med att manuellt granska ett mail i mer än undantagsfall. Som om de har tid och råd att knäcka kryptering (OM man nu känner att man måste diskutera terrorism och inte vill att någon ska läsa)... Etc ad infinitum.

(Upps, tre terrorist och två bomb i detta inlägg, ajaj...)




ozamosi 10:39 - 13:e Mars 2007 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Som sagt: Maud Olofsson påstår att FRA övervakat i massor år. Fast det var visst mest spioneri och sökande efter skit om den politiska oppositionen (vilken den nu är...) de pysslade med.

Men men.. Det är väl aldrig fel att vara förberedd? Smiley

-------------------------
Ljusblå



Hetzz 01:49 - 14:e Mars 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
saken är väl den att de har övervakat, men att de nu skulle ta bort militära, ur militära hot. så att det ska omfatta våra kära terrorister ^^

-------------------------





FunkyChicken 08:22 - 14:e Mars 2007 | Post #5
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Förresten, vad är meningen med det där javaskriptet? ALLA ord skickas ju i klartext, slumpen styr ju bara vilka användaren får se...
Man får väl förresten hoppas att de har nån mer sofistikerad algoritm än att analysapparaterna blinkar rött så fort nån skriver ett eller två fula ord. Och "riktiga" terrorister kan väl antas använda kodord rutinmässigt...




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Dagens hälsning till FRA
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen