Forum: Hjälp med decrypt

Forum huvudsida -> Programmering -> Hjälp med decrypt

Sidor: 1

Till botten

giss 16:59 - 11:a Mars 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
Tja, jag är rätt ny med python och jag undrar om det finns svenska guider på hur man decryptar med python? Min kompis ville att jag skulle testa på en fil men vet inte hur Smiley Vore tacksam om nån hjälpte mig eftersom jag verkligen vill lära mig. Smiley




Independence 17:40 - 11:a Mars 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Vad menar du med "hur man decryptar"?
Det finns ingen generell dekrypteringsalgorithm som kan dekryptera allting, du måste veta vilken typ av kryptering filen har innan du börjar.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





giss 17:55 - 11:a Mars 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
så här.. min kompis bad mig och decrypta en fil som hette Data.wz och jag undrar nu hur man gör det med python? O_O Hoppas du kan hjälpa mig? orkar inte svika honom

en sak till.. i python hur testar man programmet? jag gjorde det där med miniräknare och vill ju se hur det blev men var står det kör? O_O


Senast redigerad 17:56 - 11:a Mars 2007


Independence 17:59 - 11:a Mars 2007 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Vad kommer filen ifrån? Googla på det, kolla det är något känt filformat. Om inte behöver du kanske gå in med någon hexeditor och undersöka. Att gissa hur en binärblob är uppbyggd kan dock ta extremt lång tid att lista ut, och det kräver mycket kunskap och ihärdigt arbete. Jag skulle nog säga att det är näst intill omöjligt. Vad python skulle hjälpa dig med förstår jag dock inte, kanske att du kan försöka göra ett pythonscript som bruteforcar och försöker hitta någon känt filhuvud eller så. Om det bara är en okänd fil som inte går att öppna och tillhör något program/spel som du inte vet vad det är så kommer du nog inte få något vettigt ur den dock.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





giss 18:04 - 11:a Mars 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
Nej, jag har redan filen den är 539MB och min kompis bad mig och decrypta. kan jag öppna filen med python? och vad mena han med detta:"make a Python script to map out the directory"




Independence 18:39 - 11:a Mars 2007 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Ja, jag vet att du redan har filen. Visst kan du öppna filen i Python, men du kommer inte se något särskilt för det. Bara en massa maskinkod/binärkod representerad i någon form. Du får inte ut någon information som finns i filen om du inte vet hur den är uppbyggd.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





giss 19:59 - 11:a Mars 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
Vad menade han med"make a python script to map out the directory"




ozamosi 20:01 - 11:a Mars 2007 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Fråga honom?

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 21:19 - 11:a Mars 2007 | Post #9
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Internet är fullt av stollar...




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Hjälp med decrypt
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen