Forum: SDL, komma igång.

Forum huvudsida -> Programmering -> SDL, komma igång.

Sidor: 1

Till botten

Fragmad 11:56 - 11:a Mars 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Har börjat gett mej på SDL nu, men har lite problem med att komma igång. Har några frågor:

Vart ska SDL.dll ligga?
Jag använder Visual Studios 8, gillar igentligen Dev-c++ mycket mer, men har inte hittat hur man installerar SDL till det. Iaf, när jag kompilerar ett projekt så sparas .exe filen i "projekt(vad jag nu döpt projektet till)/debug", är detta rätt? ^^

Men vart ska man lägga SDL.dll är frågan som sagt...


Jag får inte programmet i Del2, från denna sidans SDL guide att fungera, ist för att visa en bild, så visas en skärm 1 millisekund ungefär och sen stängs ner. Kan det ha något att göra med att SDL.dll inte ligger på rätt ställe?


Jag kan inte kopiera kod från sidan in i VS8, ist för att kopiera in en fin kod så lägger sej allt på första raden, varför?


Oj, blev mycket, tack för svaren i förhand Smiley:)

-------------------------
There goes the neigborhood



Independence 12:09 - 11:a Mars 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag tror att SDL.dll ska ligga antingen i mappen där exe-filen ligger, eller mappen där du står när du exekverar. Om du klickar på filen i utforskaren bör det vara samma, men om du kör från Visual Studio så kan det hända att den står i projektmappen och exekverar filen Debug\fil.exe
Det där kanske var lite förvirrande, men antingen ska DLL filen ligga i projektmappen eller i Debug-mappen. Det är bara att testa och se vilket som fungerar Smiley
Om du testar att köra ditt program ifrån en kommandotolk så kanske du får se någon output som kan hjälpa dig att förstå varför programmet avslutas, om det är någon fil som saknas eller om det är något som misslyckas att initieras osv.
Att det blir fel när man kopierar kod här från sidan verkar vara ett känt problem, olika webbläsare gör på olika vis. Jag brukar få brädhögar på varannan rad nu på senare tid. Det finns en bugg rapporterad om det på GeSHi, de som gör syntaxhilightningen, men det verkar inte hända så mycket där tyvärr.
Hoppas jag kunde hjälpa till med något, även om det var väldigt länge sedan jag höll på med sånt här så jag kommer inte ihåg så mycket Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Fragmad 12:35 - 11:a Mars 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Tack för ett detaljerat svar. Ska försöka öppna skiten från cmd Smiley

Edit: -ppnade med cmd, blev exakt samma sak som om jag dubbelklickar på filen. -.-

-------------------------
There goes the neigborhood

Senast redigerad 12:37 - 11:a Mars 2007


Independence 13:07 - 11:a Mars 2007 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Stod det inget i cmd-fönstret efter att själva programmet hade avslutats?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Fragmad 13:33 - 11:a Mars 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Nepp, tycker jag är mysko :/

-------------------------
There goes the neigborhood



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> SDL, komma igång.
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen