Forum: Sitter på prov! Indexerade variabler från en fil!

Forum huvudsida -> Programmering -> Sitter på prov! Indexerade variabler från en fil!

Sidor: 1

Till botten

Dreas 10:01 - 20:e Februari 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Hej! Sitter i skolan på prov och har mindre än en timma kvar! Det är B-kursen men fan ja fastnar på det lättaste! Du har fått en textfil med olika värden på! Värdena ska läsas in och sen skrivas ut på skärmen! Värdena ska läggas i indexerade variabler! Programmet funkar om jag tar bort alla indexerade variabler och gör om till vanliga! Var är felet?Hjälp!

#include<iostream>
#include<string>
#include<fstream>

using namespace std;

int main()
{
int tal1[20];
double tal2[20];
int i=0;

ifstream fin("M:\\tal.txt");
while(fin>>tal1[20] && fin>>tal2[20])
{
cout<<tal1[i]<<" "<<tal2[i]<<" "<<endl<<endl;
i++;
}
fflush(stdin);
getchar();
fin.close();
return 0;
}

Får ut massa konstiga siffror! Värdena på txtfilen går mellan 0.1-2 typ det är 20 st! Får ut 1.24365e mm!

Andreas




Independence 10:14 - 20:e Februari 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Kanske jag som tänker fel, men jag tycker det ser ut som du läser in alla tal till position 20, vilket verkar lite dumt?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Dreas 10:22 - 20:e Februari 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Du hade rätt! Tack för hjälpen! Klarar troligen ett G tack vare det! Tack så mycket!

Andreas




Hetzz 16:19 - 21:a Februari 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
ursäkta den om möjligt dumma frågan men kan någon förklara vad en indexerad variabel är? jag har en ganska skum och flummig definition i mitt huvud... men jag tror den är fel.

-------------------------





FunkyChicken 21:35 - 21:a Februari 2007 | Post #5
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det är en vektor, eller en array som det brukar heta när man sysslar med C++. Alltså en variabel med plats för flera värden samtidigt.

I detta fall kan alltså iTal hålla reda på flera olika värden:
iTal[0], iTal[1], iTal[2], osv...




Hetzz 11:13 - 22:a Februari 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
ahh, precis som jag misstänkte. Alltid mystiskt när man lärt sig att nått heter en sak och någon annan att det heter nått annat. (vilket jag antog var själva grunden för min förvirring)

-------------------------





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Sitter på prov! Indexerade variabler från en fil!
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen