Forum: litet dreamweaver problem

Forum huvudsida -> Programmering -> litet dreamweaver problem

Sidor: 1

Till botten

serra 02:24 - 14:e Februari 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
tja

jag gjorde en layout i PS, slicade den och sedan startade jag i dreamweaver (vet att det är bättre att lära sig koda ordentligt i notepad eller liknande men nu vill jag bara se hur det blir när jag får upp den, så tjöta inte om det tack!)

Aja, jag startade skiten i dreamweaver... jag markerade en slice där det skulle vara massa text, den ligger i mitten av layouten kan man säga om de spelar någon roll.. aja ja markerade den

tog fram properties rutan, kopierade vart bilden låg någonstans

klickade på samma ruta igen, tryckte på delete, bilden försvann, sedan tryckte jag på samma ställe igen, och klistrade in bildens plats i "background image"

detta ska egentligen funka men bilden blev förminskad istället och la sig i mitten av stället där den skulle ligga

försöka dra ut den osv (själva bilden skadades inte av det) men allting annat flyttade o facka sig då...

har jag gjort nåt fel elle vad?!

tja

jag gjorde en layout i PS, slicade den och sedan startade jag i dreamweaver (vet att det är bättre att lära sig koda ordentligt i notepad eller liknande men nu vill jag bara se hur det blir när jag får upp den, så tjöta inte om det tack!)

Aja, jag startade skiten i dreamweaver... jag markerade en slice där det skulle vara massa text, den ligger i mitten av layouten kan man säga om de spelar någon roll.. aja ja markerade den

tog fram properties rutan, kopierade vart bilden låg någonstans

klickade på samma ruta igen, tryckte på delete, bilden försvann, sedan tryckte jag på samma ställe igen, och klistrade in bildens plats i "background image"

detta ska egentligen funka men bilden blev förminskad istället och la sig i mitten av stället där den skulle ligga

försöka dra ut den osv (själva bilden skadades inte av det) men allting annat flyttade o facka sig då...

har jag gjort nåt fel elle vad?!

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 09:49 - 14:e Februari 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hmm, jag är ingen expert på Dreamweaver, men jag tror att en screenshot på layouten i dreamweaver (ta gärna med properties-fönstret också) och lite förklarande text kunde hjälpa. Det är lite svårt att förstå precis vad du ska göra och vad som går fel.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





serra 13:47 - 14:e Februari 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
Independence :

Lyckades i natt lösa problemet, jag slicade upp contentboxen i massa delar så fixade sig problemet

Men när jag sedan skulle skapa en iFrame som skulle vara lika stor som själva contentboxen så la sig iFramen visserligen på rätt ställe, men den la sig inte P... contentboxen som den skulle, utan den knuffade ner själva contenbox-slicarna och möblerade därmed om hela sidan så den blev helt fucked up, jag tänkte att det berodde på att iFramen var för stor så jag förminskade den lite men samma problem uppstod iaf.

Först med svinsmå iFrames som 50x50 t.ex så hände det ingenting med själva sidan..

Varför?

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 15:03 - 14:e Februari 2007 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hmm, jag tror inte det är tänkt att man ska göra webbsidor som en tabell med massor celler med iFrames. Det är nog därför det inte fungerar Smiley
Testa med DIVar och CSS istället för tabeller och sedan server-side språk istället för iFrames.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





serra 15:10 - 14:e Februari 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
Okej, men jag kanske inte ens behöver iFrames?

Det enda jag vill göra är så att jag kan klicka på menylänkarna och komma till en ny sida, fast helst ska bara själva contentboxen uppdateras, så man kommer till texten för just den länken osv..

Det är i stort sätt det enda jag vill ha

-------------------------
Ingen signatur!



FunkyChicken 20:43 - 14:e Februari 2007 | Post #6
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Någon borde gå igenom alla "webdesignskolor" och liknande och radera allting som nämner iframes...




NetNinja 21:17 - 14:e Februari 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 116


Skicka PM
Dom e iallafall bättre än frames. Och vanliga männsikor måste också kunna fylla webben med meningslösa sid... D-DA IFRAMES ARRRHH

-------------------------





Independence 22:01 - 14:e Februari 2007 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
En enkel include-sats i PHP/ASP/SSI eller motsvarande kan ersäta fulhack med iFrames. Det kräver ju dock att servern har stöd för något av dessa språk.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





serra 22:31 - 14:e Februari 2007 | Post #9
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
Har inte detta problemet längre


Dumpade det jag gjorde och gick igenom en tutorial som visade hur man gjorde en hemsida med HTML, CSS och photoshop.

Blev riktigt snyggt men dock L............NGT ifrån vad jag kan göra utan hjälp, visst lärde mig lite men fan, långt ifrån det jag gjorde Smiley



-------------------------
Ingen signatur!



nibbo 00:57 - 15:e Februari 2007 | Post #10
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Inte för att det tillför diskussionen någontig, men får exem av sidor som är designade m.h.a. iframes och tabeller...

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



ozamosi 01:10 - 15:e Februari 2007 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Har aldrig haft exem (stavas det verkligen så?)

Däremot har jag drabbats av temporär blindhet när jag läste word-genererad "html".

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 18:19 - 15:e Februari 2007 | Post #12
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
aha! Vi kan alltså, efter att ha jämfört med åkommer som drabbat patienter som exponerats för frontpage, dra slutsatsen att den sk "html-blindheten" härör från ett visst stort, uppenbarligen kontaminerat, företag... ett genombrott inom vetenskapsområdet cyberpatologi...




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> litet dreamweaver problem
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen