Forum: Fortsättnings kurs C++

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Paket -> Fortsättnings kurs C++

Sidor: 1 2

Till botten

FunkyChicken 00:10 - 11:a Februari 2007 | Post #26
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Har vaga minnen av en skäggig gubbe som lite torrt förklarar att det finns en invecklad konstant som är den statistiskt bästa att flytta datavärden som ligger fel med, relativt deras position i listan. Istf ett steg i taget som bubble osv då... Sånt använder man ju sällan i praktiken om man inte är nere och rotar på låg nivå, finns ju oftast bibliotek och grejjer med färdiga funktioner. Synd, för det är ju ganska intressant rent matematiskt...




Smygis 03:38 - 11:a Februari 2007 | Post #27
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
Ang system på linux. dra upp en terminal och tryck tab två gånger så ser du vilka du har att tillgå.

"Display all 2314 possibilities? (y or n)"

Några stycken alltså.

Men system är ett fulhack man inte bör andvända. Kanske till system("cls") men som linux andvändare är det jobbit att lusa bort dom innan jag ska hjälpa någon.

-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!

Senast redigerad 03:56 - 11:a Februari 2007


NetNinja 15:13 - 11:a Februari 2007 | Post #28
Medlem
Inlägg: 116


Skicka PM
Okey, tar och bytar ut tid och system med lite knep och knåp. Tid och lite om getline och om fler dimensioner på arrayer.

EDIT: Har bet om godkännande nu, om ni ser något som e fel tveka inte att säga till.

-------------------------



Senast redigerad 15:44 - 11:a Februari 2007


Independence 16:31 - 11:a Februari 2007 | Post #29
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag har läst igenom de andra delarna lite snabbt nu, och har lite flera punkter jag skulle vilja att du tar en titt på innan paketet blir godkänt:

Del 2

"Vectorer och Listor är två olika för programmerade klasser som kan hämtas som ett bibliotek."
vet inte om det kanska ska stå "förprogrammerade" här? Blir lite olika mening.

Del 3

"for loop" -> "for-loop" (anser jag, vet inte om något av dem är grammatiskt korrekt dock Smiley )

Del 4

"nårra" -> "några"
Står även fortfarande i första stycket att de är de effektivaste, vanligaste räcker då bubblesort som sagt inte är så effektiv.

"sorterings algoritm" -> "sorteringsalgoritm"
"bubbel sortering" -> "bubbelsortering"
Sista delen av meningen här skulle även kunna omformuleras lite, något i stil med "det finns även andra sorteringsalgoritmer som t ex quicksort, försök gärna lära dig dem också"

"talen bubble på plats..." -> "talen bubbla på plats..."

Del 5

Inkludera ctime istället för time.h
CLOCKS_PER_SEC - Beskriv användningen direkt (meningen under) eller förklara det som antalet ticks per sekund.
Exemplet med sekunder per år är väldigt oanvänbart, borde kunnas ta bort?

"...när ni velat pausa programet när ni kompilerar men cin.get har andra funktioner också."
Något verkar fel i den här meningen. Läs igenom den en gång till och se om det verkligen står vad du menade.

"Fler inmatnings sätt" -> "Flera inmatningssätt"
"för och efternamn" -> "för- och efternamn"
"son" -> "sådan"

Efter kodrutor börjar du meningar som koden vore en del av meningen. Det ser mer naturligt ut om du börjar
med stor bokstav som vanligt och sedan refererar till koden.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





NetNinja 20:17 - 11:a Februari 2007 | Post #30
Medlem
Inlägg: 116


Skicka PM
Så, nu har jag ändrat allt.
Vet inte om det blev ändrat bra, annars kan du själv gänra ändra det så att det blir bra. Säg gärna till så jag vet vad jag gjort för fel.

-------------------------





Independence 20:36 - 11:a Februari 2007 | Post #31
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag ändrade någon sista liten grej på sista delen också, hoppas du inte tar illa upp att jag ändrade på artikeln Smiley
Nu är den godkänd och ligger i listan bland de övriga artiklarna iaf Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





NetNinja 20:43 - 11:a Februari 2007 | Post #32
Medlem
Inlägg: 116


Skicka PM
Phu, äntligen klar.
Såg vad du ändrade och jag tar inte illa upp Smiley

-------------------------



Senast redigerad 20:44 - 11:a Februari 2007


Fragmad 19:55 - 10:e Mars 2007 | Post #33
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Jag tycker inte guiden är så bra, om man gemför med den första guiden så förklarar du väldigt dåligt vad saker och ting igentligen gör. Jag tror att många som kommer till blinkenlights är nybörjare(inklusive mej).

Exempel:
"Iteratorn
En iterator är en typ av variabel som endast kan lagra minnescells platser. När man ska ge en iterator platsen för första variablen i listan eller vectorn så skriver man iteratornsnamn=listan/vectornsnamn.begin();"

Nu tog jag bara helt random en konstig förklaring ur kapitel 2. Det där säger mej inte mycket alls, och även om jag läser kapitlet mer än en gång så kommer jag fortf undra vad allt betyder.

Bra försök, men passar inte nybörjare.

-------------------------
There goes the neigborhood



stampe 18:10 - 23:e Oktober 2007 | Post #34
Medlem
Inlägg: 30


Skicka PM
Big problemo i fstream lektionen..

Glömt

#include <string>


Satt en timme ikväll och kunde inte <fatta vrf inte den ville komplimera koden, (visual studio är ju inte så bra att berätta och visa vart felet är). Men kollade i en annan guiden sen och såg att fan vi använder ju string:ar ju, shit...

Då gick det aldelles utmärkt:D..

Tack för bra guide annars:D




martin310 09:01 - 22:a Januari 2009 | Post #35
Medlem
Inlägg: 132


Skicka PM
Du nämner att man kan göra så att ofstream inte skriver över det som redan finns i filen vart ska man skriva det, har testat att skriva det så här
  1. ofstream fil("fil.txt",ios::app);

Och:
  1. ofstream fil("fil.txt",ios::out|ios::app);


Får felet:

error C2653: 'ios' : is not a class or namespace name
error C2065: 'app' : undeclared identifier

Den säger samma sak med andra koden också.

EDIT: Fick det att funka skulle bara öppna filflöde en gång!

-------------------------

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!



Senast redigerad 10:26 - 22:a Januari 2009


Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Paket -> Fortsättnings kurs C++
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen