Forum: utbildning?

Forum huvudsida -> Programmering -> utbildning?

Sidor: 1

Till botten

Dread 16:22 - 6:e Februari 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Hej

Snart är det dags för mig att söka högskola/universitet. Och att marknaden skriker efter det mesta inom datoryrken, fick jag ganska klart för mig idag på utbildningsmässan. Men gäller samma sak spelbranschen?

Sen vad vill spelföretag ha för utbildning på sina anställda? Vill dem ha t ex spelprogrammeringsutbildningen på blekinge tekniska högskola, eller vill dem ha civilingenjör - informationsteknik, på t ex chalmers? ,,r det heltenkelt bättre att satsa på en bredare programmeringsutbildning och eventuellt gå vissa kurser om spelprogrammering i efterhand?

meh... finns alldeles för mycket att välja bland Smiley

tacksam för svar

p.s. är inte säker på att tråden hamnat inom rätt ämne, men eftersom det berör programmering inom utbildning så...

-------------------------
c++



FunkyChicken 19:09 - 6:e Februari 2007 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Akta dig för allt som heter nåt med IT, varning för flum.

Spelprogrammerig är ofta tunga saker som kräver en rejäl utbildnig. Sikta på antingen DVP eller civ. ing. (nån av de svåra varianterna som företagen vet är bra) och välj många matte och data-kurser.

Har en flyer från DICE nånstans sen de var på UU för ett tag sen och sökte folk. De ville ha folk som var

- Bra på att jobba i team, projekt, osv
- Utrustade med gudomliga kunskaper i (low level) programmering, optimering, osv.
- Gott om erfarenhet från branchen / liknande jobb. (tyvärr)

Tänk på att en spelprogrammerare oftast ägnar lika mycket tid åt att skriva utvecklingsverktyg till tex leveldesigners som att hacka på spelmotorn.




Burglar 20:07 - 6:e Februari 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 59


Skicka PM
Jag kan av erfarenhet säga att spelutveckling på högskola inte är en dans på rosor. Vi var 25st i klassen när den började för 3år sedan (går ut nu till sommaren), nu är vi 8st. Cirka 10personer klarade inte av matematiken, sedan föll en del bort när vi läste digital och mikrodatorteknik (tjafs man måste läsa för att få kalla sig ingenjör efter utbildningen). Sedan några till och några till så nu är vi bara 8 kvar att göra vårt slutprojekt (ett pc spel), och det är åt helvete för mycket att göra Smiley.
Men jag ångrar inte en sekund att jag läste utbildningen då det varit en dröm i flera år, sedan om det finns jobb eller inte det är en annan femma hehe.

-------------------------
,,hh signatur! jag är skeptisk!



zipy 20:34 - 6:e Februari 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
Menaru det är lite jobb eller?

-------------------------
Ingen signatur!



NetNinja 20:50 - 6:e Februari 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 116


Skicka PM
Tja jag har läst att de flesta spel företag tar det mesta på arbetsprover, för att de flesta som är riktigt bra i programmering är självlärda.

Det är vad jag har hört och jag vet inte hur mycket som är sant.


Jag är också nyfiken om vad ni erfarna spelutvecklare tycker om de olika utbildningarna...


-------------------------





Dread 10:54 - 8:e Februari 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
ok, hmm... tack för alla svar. då blir det till och tänka om lite tror jag, var rätt inne på IT-civilingenjör. Fast får se mig om lite mer isf... DVP = DataVetenskapligtProgram? bara så jag inte misstolkar Smiley

kanske tar mig en titt till mot Lund också.

-------------------------
c++

Senast redigerad 10:55 - 8:e Februari 2007


_0D_0A 12:00 - 8:e Februari 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 21


Skicka PM
Personligen har jag mer eller mindre bestämt mig för att studera Civilingenjör i Datateknik i Lund till hösten. Jag tror att det kan vara en bred och bra utbildning. Om någon har några erfarenheter eller liknande om utbildningen, dela gärna med er.




Acescripter 16:31 - 8:e Februari 2007 | Post #8
Medlem
Inlägg: 24


Skicka PM
Kul att så många ska flytta till Lund(min hemstad)! Jag funderar på att läsa Datateknik på Högskolan och sedan kanske ta en magister examen i Datalogi om jag orkar. Smiley

-------------------------
Have a nice day;)



Dread 17:02 - 8:e Februari 2007 | Post #9
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
den verkar intressant, speciellt med kinainriktningen, har länge velat besöka kina och/eller japan. så ska definitivt läsa mer om denna utbildning!

tv-spel och manga/anime fantast som man är (okej mest japan, men kinas mytologi är också väldigt intressant)

-------------------------
c++

Senast redigerad 17:02 - 8:e Februari 2007


_0D_0A 17:48 - 8:e Februari 2007 | Post #10
Medlem
Inlägg: 21


Skicka PM
    Citat av Dread:
den verkar intressant, speciellt med kinainriktningen, har länge velat besöka kina och/eller japan. så ska definitivt läsa mer om denna utbildning!

tv-spel och manga/anime fantast som man är (okej mest japan, men kinas mytologi är också väldigt intressant)

Jag har inte tänkt välja kinainriktningen. Smiley




_0D_0A 17:51 - 8:e Februari 2007 | Post #11
Medlem
Inlägg: 21


Skicka PM
Men det vore ju trevligt om någon mer från Blinkenlights tänkte läsa där till hösten, faktiskt. Inte för att jag har jättebra koll på denna Communityn och det är knappast någon som har koll på mig heller, men jag har ju varit medlem länge Smiley




Dread 20:23 - 8:e Februari 2007 | Post #12
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
tillskillnad från mig... men får se kinainriktningen är faktiskt en av de första utbildningarna, som jag tänkt "Wow! toppen, det här verkar kul att läsa", så tänkte kolla upp mer vilka kurser som man kan läsa, hur mycket programmering som ingår (vill lära mig mer Smiley ), för tillfället så känns det som att jag antagligen kommer att söka på den vanliga och kinainriktningen, utifall att man inte skulle komma in på kina inriktningen, bara 30 platser =/.

-------------------------
c++



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> utbildning?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen