Forum huvudsida -> Programmering -> Vad gör jag för fel?
Andy_yngel | 17:20 - 5:e Februari 2007 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 22 ![]() Skicka PM |
Hej, jag är ny här och gillar verkligen den här sidan. Jag följer guiden om c++ och är på spel-delen, men har fårr problem. När jag trycker på ctrl+F8 så kommer det upp ett fel vid return 2;. Felet blir: expecte unqualiefid-id before "return".
------------------------- Jag är nybörjare i c++ programmering! Senast redigerad 17:42 - 5:e Februari 2007 |
Independence | 17:24 - 5:e Februari 2007 | Post #2 | |
Administratör Inlägg: 1800 ![]() Skicka PM |
Vad får du för fel? Det är väldigt svårt att läsa din kod då den inte är indenterad (speciellt if-satserna innan där felet uppstod). Försök indentera den så kanske felet visar sig självt genom att du glömt någon måsvinge eller parentes. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Andy_yngel | 17:31 - 5:e Februari 2007 | Post #3 | |
Jag har indenterat koden i dev c++ men när jag postade den här blev det inte så ![]() ------------------------- Jag är nybörjare i c++ programmering! |
Andy_yngel | 17:31 - 5:e Februari 2007 | Post #4 | |
Jag har indenterat koden i dev c++ men när jag postade den här blev det inte så ![]() ------------------------- Jag är nybörjare i c++ programmering! |
Independence | 17:35 - 5:e Februari 2007 | Post #5 | |
Lägg koden i source-taggar, det står om det i den blå högerpanelen när du postar inlägg. Att redigera det första inlägget är nog enklast. Och så en gång till, för du verkade missa det: Vad får du för fel? ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Andy_yngel | 17:43 - 5:e Februari 2007 | Post #6 | |
nu blev det bra! ------------------------- Jag är nybörjare i c++ programmering! |
Andy_yngel | 18:10 - 5:e Februari 2007 | Post #7 | |
och felet var att det stod expecte unqualiefid-id before "return". ------------------------- Jag är nybörjare i c++ programmering! |
Burglar | 21:55 - 5:e Februari 2007 | Post #8 | |
Medlem Inlägg: 59 ![]() Skicka PM |
Det verkar som du missat en måsvinge efter sista return-satsen. Jag måste säga att det var den värsta indentering jag någonsin sett ![]() ------------------------- ,,hh signatur! jag är skeptisk! |
Smygis | 10:37 - 6:e Februari 2007 | Post #9 | |
Medlem Inlägg: 90 ![]() Skicka PM |
lol vilken Dev-C++ indentering. ------------------------- Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS! |
Andy_yngel | 16:30 - 6:e Februari 2007 | Post #10 | |
Burglar, jag fattar inte riktigt vad du menar, jag satte in en måsvinge efter return 0; men felet var fortfarande kvar ![]() Edit: Vet inte vrf Dev-C++ gör så stora indenteringar :p! ------------------------- Jag är nybörjare i c++ programmering! |
Smygis | 18:54 - 6:e Februari 2007 | Post #11 | |
Jag tyckte att felmeddelandet jag fuick var ganska självförklarande. "lolboll.cc:156 error: "levell" was not declared in this scope" Du försöker anropa funktionen levell på slutet. Men funktionen heter level1. pluss några andra fulheter. Btw, Ett tips är att byta till en mindre buggig IDE som tec Code::Blocks. Korrekt(are) sås följer: // det var en plåga att fixa till indenteringen.
------------------------- Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS! Senast redigerad 19:00 - 6:e Februari 2007 |
Andy_yngel | 19:01 - 6:e Februari 2007 | Post #12 | |
Citat av Smygis: Jag tyckte att felmeddelandet jag fuick var ganska självförklarande. "lolboll.cc:156 error: "levell" was not declared in this scope" Du försöker anropa funktionen levell på slutet. Men funktionen heter level1. pluss några andra fulheter. Btw, Ett tips är att byta till en mindre buggig IDE som tec Code::Blocks. Korrekt(are) sås följer: // det var en plåga att fixa till indenteringen.
et funkade därvid, men nu blev det fel vid " return sTmpName;"!!!! hur löser jag det? ------------------------- Jag är nybörjare i c++ programmering! |
Independence | 19:03 - 6:e Februari 2007 | Post #13 | |
Smygis: Det var duktigt arbetat, att indendera det där manuellt såg inte ut som någon trevlig uppgift. Dessvärre måste jag nog upplysa om att min hemska PHP-kod på något vänster tagit sönder alla dina radbrytningar och gjort om \n till n. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
ozamosi | 19:05 - 6:e Februari 2007 | Post #14 | |
Administratör Inlägg: 1129 ![]() Skicka PM |
Citat av Independence: Smygis: Det var duktigt arbetat, att indendera det där manuellt såg inte ut som någon trevlig uppgift. Dessvärre måste jag nog upplysa om att min hemska PHP-kod på något vänster tagit sönder alla dina radbrytningar och gjort om n till n. FYYY! ![]() ------------------------- Ljusblå |
Independence | 19:07 - 6:e Februari 2007 | Post #15 | |
Problemet brukar uppstå när man redigerar en post med \n, och sedan sparar den igen. Då kan \n bli bara n. Den buggen ska nu vara löst (sedan 19.07 idag typ) hoppas jag ![]() Tillbaka till topic nu! ![]() ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Andy_yngel | 19:13 - 6:e Februari 2007 | Post #16 | |
nån som vet hur jag löser det? ------------------------- Jag är nybörjare i c++ programmering! |
Independence | 19:42 - 6:e Februari 2007 | Post #17 | |
Vad får du för felmeddelande nu då? ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Burglar | 20:01 - 6:e Februari 2007 | Post #18 | |
Medlem Inlägg: 59 ![]() Skicka PM |
Av någon märklig anledning så kunde jag inte kopiera koden ovan utan att få med alla radnumreringarna samtidigt.... (tittar på indy) ![]() I vilket fall som helst så lyckades jag ta den översta koden och lägga till ett: #include <string> samt ändra: levell till level1 som smygis sade. Då komplierade koden iaf ![]() Så gör så andy_yngel så fungerar det. ------------------------- ,,hh signatur! jag är skeptisk! |
Smygis | 21:00 - 6:e Februari 2007 | Post #19 | |
Citat av Independence: Smygis: Det var duktigt arbetat, att indendera det där manuellt såg inte ut som någon trevlig uppgift. Dessvärre måste jag nog upplysa om att min hemska PHP-kod på något vänster tagit sönder alla dina radbrytningar och gjort om \n till n. Foe! Men det var inte mina radbrytningar ![]() [OnTopic] Jag kan nästan vara helt säker att ditt problem beror på Dev-C++. För att det fungerar för mig. ------------------------- Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS! |
Andy_yngel | 17:21 - 7:e Februari 2007 | Post #20 | |
vad använder du för program då? Edit: Nu funar allt utom i slutet på måsvingen efter return 0;, där kmr det fel nu ![]() ------------------------- Jag är nybörjare i c++ programmering! Senast redigerad 17:23 - 7:e Februari 2007 |
Smygis | 17:26 - 7:e Februari 2007 | Post #21 | |
Citat av Andy_yngel: vad använder du för program då? Edit: Nu funar allt utom i slutet på måsvingen efter return 0;, där kmr det fel nu ![]() Jag andvänder Anjuta (Ja jag orkar inte med vim eller emacs) och i windows andvände jag code::blocks. :/ vad är felmeddelandet. ------------------------- Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS! |
Andy_yngel | 17:28 - 7:e Februari 2007 | Post #22 | |
function `int Level1(std::string&, int&, int&, int&)': och expected `}' at end of input ------------------------- Jag är nybörjare i c++ programmering! |
Smygis | 19:10 - 7:e Februari 2007 | Post #23 | |
Du är fel. Det 'fungerar' för mig. ------------------------- Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS! |
Andy_yngel | 19:12 - 7:e Februari 2007 | Post #24 | |
alltså har jag ändrat nåt som jag inte ska ändra?:::
------------------------- Jag är nybörjare i c++ programmering! Senast redigerad 19:12 - 7:e Februari 2007 |
Smygis | 19:20 - 7:e Februari 2007 | Post #25 | |
Citat av Andy_yngel: alltså har jag ändrat nåt som jag inte ska ändra?:::
Hör mig gråta nu då jag hoppar från goldengate-bron. Sluta våldta indenteringen :'( Men jag ska kolla. ------------------------- Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS! |
Forum huvudsida -> Programmering -> Vad gör jag för fel?
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2025-03-15 08:03
Vecka: 11
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.