Forum huvudsida -> Programmering -> svenska tecken ex: åäö
Sidor: 1
Vitdom | 17:33 - 4:e Februari 2007 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 71 ![]() Skicka PM |
När man gör ett program som körs i kommandotolken så fungerar inte tecken tillexempel: åäö. Finns det något man kan göra för att det ska fungera? Och ändå medans jag skapar en tråd, Finns det några bra böcker man kan låna som är för C++ nybörjare som är på svenska? -------------------------
Senast redigerad 17:35 - 4:e Februari 2007 |
NetNinja | 18:45 - 4:e Februari 2007 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 116 ![]() Skicka PM |
Kan skriva \206 för å sen finns det likadana för andra -------------------------
|
Vitdom | 06:29 - 5:e Februari 2007 | Post #3 | |
va??? -------------------------
|
Hetzz | 14:54 - 5:e Februari 2007 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 516 ![]() Skicka PM |
omg jag inte har helt fel så ska du tex skriva:
eller
istället för
Men jag reserverar mig för att mitt svar kan va fel. -------------------------
|
Vitdom | 16:40 - 5:e Februari 2007 | Post #5 | |
nämen titta! ![]() koden jag andvände: cout << "B\206t."; Skriver "Båt." men vad är det för nummer för ä och ö ? -------------------------
|
Independence | 16:44 - 5:e Februari 2007 | Post #6 | |
Administratör Inlägg: 1800 ![]() Skicka PM |
Hmm, detta känns som något för FAQ-tråden ![]() ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
NetNinja | 19:12 - 5:e Februari 2007 | Post #7 | |
Medlem Inlägg: 116 ![]() Skicka PM |
Asså alla ska ligga över 200 det vet jag, har för mig att det va typ 204 206 och208 för små tecken. sen kan jag inte för i caps. Om du har tid så kan du testa alla... ![]() -------------------------
Senast redigerad 19:18 - 5:e Februari 2007 |
Smygis | 19:17 - 5:e Februari 2007 | Post #8 | |
Medlem Inlägg: 90 ![]() Skicka PM |
Det är för att Windows teckenkodning är helt CePe, I Linux skriver jag '-' för - och 'å' för å. Och det fungerar bara fint. ------------------------- Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS! |
Vitdom | 21:01 - 5:e Februari 2007 | Post #9 | |
Det här har jag nu tagit reda på! \206 = å \204 = ä \224 = ö -------------------------
|
madah | 21:05 - 5:e Februari 2007 | Post #10 | |
Medlem Inlägg: 28 ![]() Skicka PM |
Denna skrev jag för flera år sen på sweclockers, eftersom just denna fråga var den vanligaste. Problemet uppstår alltså endast i konsollen i Windows. Jag vet tyvärr ingen snygg lösning på detta problem som fungerar överallt. Visserligen kan man använda alternativa konsoller i Windows som t ex bash, men då måste ju också alla andra personer som man vill ska kunna köra programmet ha det. Här är en liten sammanfattning jag skrev ihop: Anledningen till att åäö...,,- (och alla andra "udda" tecken som é, ü, osv) inte ser rätt ut i konsollen, beror på att den som standard är satt till OEM-850 medans allt annat kör Windows-1252 (Latin I). Dessa är inte helt kompatibla då vissa tecken har helt olika koder. Det finns två sätt att lösa det på, fixa koden eller fixa konsollen. Lösning 1: (Fixa koden) Byt ut alla tecken (alternativt använda t ex UltraEdit och köra ANSI-to-OEM): å = \x86 ä = \x84 ö = \x94 ... = \x8F ,, = \x8E - = \x99 T ex: printf("\x86\x84\x94\x8F\x8E\x99\n"); // skriver ut åäö...,,- Men det är inte alltid detta fungerar så bra; för om man t ex sparar text till en fil och öppnar den med notepad, så ser alla åäö...,,- ut som EUREURzEURŽ,,. Det går dock att fixa genom att sätta fonten till Terminal. Knivigare blir det om det är andra (Windows-)program som ska öppna filen, t ex om det är en lista över filer (som en m3u-playlist). Lösning 2: (Fixa konsollen) Högerklicka på titelraden för konsollfönstret, välj Properties/Egenskaper. Gå till Font, sätt den till "Lucida Console", tryck OK och välj att det ska gälla alla fönster. Lösning 2a: (Fungerar endast i WinNT/2K/XP) Lägg till i din kod: #include <windows.h> och lägg till detta i början av main: SetConsoleOutputCP(1252); Lösning 2b: Skriv i konsollen: (detta måste göras varje gång du startar en ny konsoll, men det går att lösa genom att skapa en genväg till "cmd.exe /c chcp 1252") Om du kör WinNT/2K/XP: chcp 1252 Om du kör Win9X: mode con cp select=1252 Dock så fungerar varken 2a eller 2b särskilt bra om man inte har satt fonten till Lucida Console. |
Bookia | 21:46 - 8:e Februari 2007 | Post #11 | |
Medlem Inlägg: 44 ![]() Skicka PM |
Jag har en mycket smidigare lösning som jag har snott från läroboken. Bifoga nedanstående header fil till projektet.
Sedan lägger du till #include "iodos.h" (med citationstecken) under #include <iostream> samt dos_console(); direkt under main. Klart. ![]() ------------------------- All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident. We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star. Senast redigerad 21:47 - 8:e Februari 2007 |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> svenska tecken ex: åäö
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2025-03-16 07:40
Vecka: 11
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.