Forum huvudsida -> Programmering -> Hjälp med ett första program i SDL
Sidor: 1
Jepsson | 15:26 - 28:e Januari 2007 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 7 Skicka PM |
Hejsan. Jag har ganska nyss börjat med SDL och har börjat lätt med ett program där man har en gubbe som man styr på en plan. När jag skulle göra så att man dör om man är när väggarna så fick jag det inte att funka när man åkte in i höger eller nedre vägg, men jag tror att jag kan fixa det. Men till det riktiga problemet. När man åker in i väggen och dör så visas det en ful bild och sen ska programmet avslutas, men när detta händer så står det att SDL.exe har stött på ett fel och måste avslutas. Varför undrar jag? Här kommer bilderna till programmet: http://www.blinkenlights.se/?p=upload&do=download&id=304 Och här koden:
------------------------- EUR~Real programmers don't document. If it was hard to write it should be hard to understand.EUR(TM) - Norem Pascalido |
Jepsson | 15:30 - 28:e Januari 2007 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 7 Skicka PM |
Ojsan, sorry för dubbelpost. Stod att sidan inte gick att visa bara. ------------------------- EUR~Real programmers don't document. If it was hard to write it should be hard to understand.EUR(TM) - Norem Pascalido |
nibbo | 15:34 - 28:e Januari 2007 | Post #3 | |
Administratör Inlägg: 446 Skicka PM |
Citat av Jepsson: Ojsan, sorry för dubbelpost. Stod att sidan inte gick att visa bara. Ingen fara ------------------------- Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar! |
Independence | 18:06 - 28:e Januari 2007 | Post #4 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Hm, det var både en och två kostigheter här Varför har du en funktion som heter DisplayImageDead ? ,,ven om du skulle vilja ha en sådan funktion, varför sätter du upp en Ny screen i den? Du borde kunna ersätta anropet till din specialfunktion med ett anrop till DisplayImage istället, och sedan ha en delay på tre sekunder efter det, och sedan köra sdl_quit. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Jepsson | 19:51 - 28:e Januari 2007 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 7 Skicka PM |
Okej, ja jag kom på det förut när jag läste din guide lite mer. Men jag sa ju att jag inte var så duktig Men nu kom jag på den annan sak, när jag kör mitt program eller ditt i guiden så använder det mer och mer minne hela tiden. Jag undrar vad det är som snor åt sig så mycket minne i programet? Tillslut är det så att hela programet hackar fram och det går knappt att styra gubben. ------------------------- EUR~Real programmers don't document. If it was hard to write it should be hard to understand.EUR(TM) - Norem Pascalido |
FunkyChicken | 20:32 - 28:e Januari 2007 | Post #6 | |
Nyhetsredaktör Inlägg: 800 Skicka PM |
chansar på varje bild behålls i minnet varje gång du laddat den (tänker som så att surfaceobjekten inte förstörs, bara pekarna till dem, även att du hoppar ur funktionen). I vilket fall är det dumt att ladda om bilden hela tiden, återanvänd samma surface istället. |
Jepsson | 21:10 - 28:e Januari 2007 | Post #7 | |
Medlem Inlägg: 7 Skicka PM |
Tack för hjälpen, det funka fint. Men jag har inte fattat varför det blir det mysko felet när man åker in i kanten. Ingen som vet? Och nu när jag bara använder DisplayImage funktionen för att visa bilderna så kommer inte min dead.bmp över bakgrunden, hur gör man för att få den överst? eller kanske tömma så att de andra bilderna försvinner? ------------------------- EUR~Real programmers don't document. If it was hard to write it should be hard to understand.EUR(TM) - Norem Pascalido |
Independence | 23:39 - 28:e Januari 2007 | Post #8 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Hmm, har du kört flip? ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Jepsson | 18:10 - 29:e Januari 2007 | Post #9 | |
Medlem Inlägg: 7 Skicka PM |
Nej hade inte det. Nu funkar det iaf, tack så mycket. Men nu ett annat problem: Jag ska göra en simpel kollision mellan två fyrkanter. En är en gubbe och en är en punkt. När jag har kolliderat så ska det skapas en ny punktslumpmässigt på planen. Men när jag använder en algoritm som skulle göra just det jag ville så blir det helt tvärtom. Alltså den skapar en random punkt varje varv i spelloopen och det är bara när en sådan punkt träffar gubben som den finns kvar. Jag har verkligen försökt nu, så jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Först mina strukturer
Sen koden för kollisionen:
------------------------- EUR~Real programmers don't document. If it was hard to write it should be hard to understand.EUR(TM) - Norem Pascalido |
Independence | 18:20 - 29:e Januari 2007 | Post #10 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Jag tror du bör byta ut eller-tecken (||) mot och-tecken (&&) i din kollisionskontroll. Det var även intressant att du döpt en variabel i din strukt med svenskt namn, och de andra med engelskt namn. Jag läste först "fart" på engelska och förstod inte riktigt vad en fis gjortde i strukten Inget viktigt, men lite kul ^^ ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Kanye | 18:34 - 29:e Januari 2007 | Post #11 | |
Medlem Inlägg: 130 Skicka PM |
du har alltid lagt märke till knasiga grejor independence :/ ------------------------- Motiverar? |
Independence | 18:50 - 29:e Januari 2007 | Post #12 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Citat av Kanye: du har alltid lagt märke till knasiga grejor independence :/ Tja, jag måste ju läsa koden för att kunna hjälpa honom, och då är det inte så svårt att lägga märke till vad det står ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Jepsson | 18:51 - 29:e Januari 2007 | Post #13 | |
Medlem Inlägg: 7 Skicka PM |
Hehe, jag förstår att du la märke till det, men jag tänkte att jag vill få det att funka först. Så kan jag strukturera upp koden mer sedan. Ska prova om det funkar, återkommer annars. EDIT: nepp det fungerade inte, nu kommer det en slumpad punkt men kollisionen funkar inte. Du kan åka in i punkten utan att det händer något. ------------------------- EUR~Real programmers don't document. If it was hard to write it should be hard to understand.EUR(TM) - Norem Pascalido Senast redigerad 18:56 - 29:e Januari 2007 |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> Hjälp med ett första program i SDL
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-22 09:44
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.