Forum: Hur installerar jag SLD? (Dev-C++)

Forum huvudsida -> Programmering -> Hur installerar jag SLD? (Dev-C++)

Sidor: 1

Till botten

John 16:24 - 25:e Januari 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 15


Skicka PM
Tjena! läste igenom artikeln som fanns här men det stod inte hur jag skulle installera/fixa SLD till Dev-C++

Som sagt.. Hur installerar jag SLD?

-------------------------
Ingen signatur!



John 17:57 - 25:e Januari 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 15


Skicka PM
SDL*

Alltså.. har läst lite om Artiklarna och laddat ner SDL på denna länk:
http://devpaks.org/details.php?devpak=12

Hur includerar jag med SLD då?
här är min kod en så länge..
använder Dev-C++

Kod:

#include <iostream>
#include <string>
using namespace std;


int main()
{
int DisplayImage(SDL_Surface* desination, const char*, int x, int y)
//Bilden
SDL-Surface* image;
image = SDL_LoadBMP("test.bmp");
if (image == NULL)
{
cout << "Image could not be loaded!" << endl;
return 1;

}

cin.ignore(255,'n');
cin.get();

return 0;

}


Vart ska jag alltså lägga in typ include.. ;S



-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 17:58 - 25:e Januari 2007


Omega 19:36 - 25:e Januari 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 42


Skicka PM
Hej!

Kanske denna länk kan vara av intresse för installation och förberedelser.

http://cone3d.gamedev.net/cgi-bin/index.pl?page=tutorials/gfxsdl/tut1

Har inte testat den själv, men den länkas indirekt från libsdl's hemsida:http://www.libsdl.org/

På den sista länken kan man även hitta tutorials om det är intressant.


-------------------------
Fall omkull sju gånger och res dig upp åtta.



Kanye 20:35 - 25:e Januari 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 130


Skicka PM
Include skall väl läggas in högst upp bland alla andra header-filer?

-------------------------
Motiverar?



Omega 21:19 - 25:e Januari 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 42


Skicka PM
Ja, det brukar de väl göra.
Har inte sett något annat.

Jag nämnde tutorials tidigare, men det här kanske är ännu bättre.
http://www.libsdl.org/intro.en/toc.html

John
Ett tips om du är osäker kan ju vara att hitta ett exempel som verkar komplett, kopiera in det i en fil och prova att kompilera.

Fungerar det så vet du att din utvecklingsmiljö fungerar, och om du får problem när du skall kompilera din egen kod, kan du begränsa dig till att leta fel i din kod.

-------------------------
Fall omkull sju gånger och res dig upp åtta.



Kanye 22:27 - 25:e Januari 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 130


Skicka PM
    Citat av Omega:
Ja, det brukar de väl göra.
Har inte sett något annat.

Jag nämnde tutorials tidigare, men det här kanske är ännu bättre.
http://www.libsdl.org/intro.en/toc.html

John
Ett tips om du är osäker kan ju vara att hitta ett exempel som verkar komplett, kopiera in det i en fil och prova att kompilera.

Fungerar det så vet du att din utvecklingsmiljö fungerar, och om du får problem när du skall kompilera din egen kod, kan du begränsa dig till att leta fel i din kod.

Du kan lägga in include filer i funktioner också.

-------------------------
Motiverar?



Omega 06:08 - 26:e Januari 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 42


Skicka PM
Vilka fördelar ger det?

-------------------------
Fall omkull sju gånger och res dig upp åtta.



Kanye 06:20 - 26:e Januari 2007 | Post #8
Medlem
Inlägg: 130


Skicka PM
I dunno, men det var skrivet så i en kod jag körde för längesedan..

-------------------------
Motiverar?



John 07:38 - 26:e Januari 2007 | Post #9
Medlem
Inlägg: 15


Skicka PM
Som jag gav länken förut längre upp så hittat jag en fil där man laddade ner SDL jag installerade som sköttes automatiskt och den ligger nu i min Packman.exe fil + en sdl fil i Dev-C++ mappen.
men får ett fel och jag är inte bäst inom sånt här. jag tror att koden ska vara såhär!


#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{
int DisplayImage(SDL_Surface* desination, const char*, int x, int y)
//Bilden
SDL-Surface* image;
image = SDL_LoadBMP("test.bmp");
if (image == NULL)
{
cout << "Image could not be loaded!" << endl;
return 1;

}

cin.ignore(255,'n');
cin.get();

return 0;

}


- Någon som ser något fel?


-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 07:40 - 26:e Januari 2007


Independence 12:26 - 26:e Januari 2007 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Nu har du ju glömt bort att inkludera headerfiler för SDL igen Smiley
Tror det brukar se ut såhär:
#include "SDL.h"

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





John 14:53 - 26:e Januari 2007 | Post #11
Medlem
Inlägg: 15


Skicka PM
Börjar bli lite less på det här ...
Finns det inget C++ program som har SDL installerat?

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 15:05 - 26:e Januari 2007


Omega 19:15 - 26:e Januari 2007 | Post #12
Medlem
Inlägg: 42


Skicka PM
Lägg till raden
  1. #include "SDL.h"
  2.  

längst upp bland de andra include-satserna i ditt program.

Sen var det ju ett tag sedan jag tittade på SDL, men jag undrar om du inte måste initiera video också.

Det finns ett exempel här som kan vara intressant att titta på.

http://www.libsdl.org/intro.en/usinginit.html

Annars kan jag verkligen rekommendera att du tittar på länken
http://www.libsdl.org/intro.en/toc.html
som jag nämnde ovan.

Där har du ju de olika delarna, initiering, video, events, sound med mera.

Smiley

-------------------------
Fall omkull sju gånger och res dig upp åtta.



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Hur installerar jag SLD? (Dev-C++)
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen