Forum huvudsida -> Programmering -> Hur installerar jag SLD? (Dev-C++)
Sidor: 1
John | 16:24 - 25:e Januari 2007 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 15 Skicka PM |
Tjena! läste igenom artikeln som fanns här men det stod inte hur jag skulle installera/fixa SLD till Dev-C++ Som sagt.. Hur installerar jag SLD? ------------------------- Ingen signatur! |
John | 17:57 - 25:e Januari 2007 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 15 Skicka PM |
SDL* Alltså.. har läst lite om Artiklarna och laddat ner SDL på denna länk: http://devpaks.org/details.php?devpak=12 Hur includerar jag med SLD då? här är min kod en så länge.. använder Dev-C++ Kod: #include <iostream> #include <string> using namespace std; int main() { int DisplayImage(SDL_Surface* desination, const char*, int x, int y) //Bilden SDL-Surface* image; image = SDL_LoadBMP("test.bmp"); if (image == NULL) { cout << "Image could not be loaded!" << endl; return 1; } cin.ignore(255,'n'); cin.get(); return 0; } Vart ska jag alltså lägga in typ include.. ;S ------------------------- Ingen signatur! Senast redigerad 17:58 - 25:e Januari 2007 |
Omega | 19:36 - 25:e Januari 2007 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 42 Skicka PM |
Hej! Kanske denna länk kan vara av intresse för installation och förberedelser. http://cone3d.gamedev.net/cgi-bin/index.pl?page=tutorials/gfxsdl/tut1 Har inte testat den själv, men den länkas indirekt från libsdl's hemsida:http://www.libsdl.org/ På den sista länken kan man även hitta tutorials om det är intressant. ------------------------- Fall omkull sju gånger och res dig upp åtta. |
Kanye | 20:35 - 25:e Januari 2007 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 130 Skicka PM |
Include skall väl läggas in högst upp bland alla andra header-filer? ------------------------- Motiverar? |
Omega | 21:19 - 25:e Januari 2007 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 42 Skicka PM |
Ja, det brukar de väl göra. Har inte sett något annat. Jag nämnde tutorials tidigare, men det här kanske är ännu bättre. http://www.libsdl.org/intro.en/toc.html John Ett tips om du är osäker kan ju vara att hitta ett exempel som verkar komplett, kopiera in det i en fil och prova att kompilera. Fungerar det så vet du att din utvecklingsmiljö fungerar, och om du får problem när du skall kompilera din egen kod, kan du begränsa dig till att leta fel i din kod. ------------------------- Fall omkull sju gånger och res dig upp åtta. |
Kanye | 22:27 - 25:e Januari 2007 | Post #6 | |
Medlem Inlägg: 130 Skicka PM |
Citat av Omega: Ja, det brukar de väl göra. Har inte sett något annat. Jag nämnde tutorials tidigare, men det här kanske är ännu bättre. http://www.libsdl.org/intro.en/toc.html John Ett tips om du är osäker kan ju vara att hitta ett exempel som verkar komplett, kopiera in det i en fil och prova att kompilera. Fungerar det så vet du att din utvecklingsmiljö fungerar, och om du får problem när du skall kompilera din egen kod, kan du begränsa dig till att leta fel i din kod. Du kan lägga in include filer i funktioner också. ------------------------- Motiverar? |
Omega | 06:08 - 26:e Januari 2007 | Post #7 | |
Medlem Inlägg: 42 Skicka PM |
Vilka fördelar ger det? ------------------------- Fall omkull sju gånger och res dig upp åtta. |
Kanye | 06:20 - 26:e Januari 2007 | Post #8 | |
Medlem Inlägg: 130 Skicka PM |
I dunno, men det var skrivet så i en kod jag körde för längesedan.. ------------------------- Motiverar? |
John | 07:38 - 26:e Januari 2007 | Post #9 | |
Medlem Inlägg: 15 Skicka PM |
Som jag gav länken förut längre upp så hittat jag en fil där man laddade ner SDL jag installerade som sköttes automatiskt och den ligger nu i min Packman.exe fil + en sdl fil i Dev-C++ mappen. men får ett fel och jag är inte bäst inom sånt här. jag tror att koden ska vara såhär! #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) { int DisplayImage(SDL_Surface* desination, const char*, int x, int y) //Bilden SDL-Surface* image; image = SDL_LoadBMP("test.bmp"); if (image == NULL) { cout << "Image could not be loaded!" << endl; return 1; } cin.ignore(255,'n'); cin.get(); return 0; } - Någon som ser något fel? ------------------------- Ingen signatur! Senast redigerad 07:40 - 26:e Januari 2007 |
Independence | 12:26 - 26:e Januari 2007 | Post #10 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Nu har du ju glömt bort att inkludera headerfiler för SDL igen Tror det brukar se ut såhär: #include "SDL.h" ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
John | 14:53 - 26:e Januari 2007 | Post #11 | |
Medlem Inlägg: 15 Skicka PM |
Börjar bli lite less på det här ... Finns det inget C++ program som har SDL installerat? ------------------------- Ingen signatur! Senast redigerad 15:05 - 26:e Januari 2007 |
Omega | 19:15 - 26:e Januari 2007 | Post #12 | |
Medlem Inlägg: 42 Skicka PM |
Lägg till raden
längst upp bland de andra include-satserna i ditt program. Sen var det ju ett tag sedan jag tittade på SDL, men jag undrar om du inte måste initiera video också. Det finns ett exempel här som kan vara intressant att titta på. http://www.libsdl.org/intro.en/usinginit.html Annars kan jag verkligen rekommendera att du tittar på länken http://www.libsdl.org/intro.en/toc.html som jag nämnde ovan. Där har du ju de olika delarna, initiering, video, events, sound med mera. ------------------------- Fall omkull sju gånger och res dig upp åtta. |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> Hur installerar jag SLD? (Dev-C++)
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-22 09:53
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.