Forum: gymnasium

Forum huvudsida -> Övrigt -> gymnasium

Sidor: 1 2

Till botten

ozamosi 22:19 - 15:e Februari 2007 | Post #26
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
Det SKRIKS och letas med ljus och lykta, och liknande o-originella uttryck, efter datavetare, it-konsulter osv. Mycket bra bransch för framtiden.

Det där känner jag igen. Samma sak har jag hört förut. Det var några år sedan... Massor folk började utbilda sig till datavetare. Och så krashade såklart IT-branchen lagom till att folk gick ut, och de fick inga jobb Smiley

Min poäng är att på de 5 år en mastersexamen tar hinner arbetsmarknaden förändra sig ofantligt mycket - för att inte tala om de ytterligare 3 åren gymnasiet tar, det halvåret du har kvar av högstadiet, och den extra tiden det går åt att få en examen (någon sa att av alla datatekniker som börjar vid LiU får ungefär 2% ut sin examen i tid) - det är snarare 10 år kvar tills du får en examen. Att folk idag slåss om examinerade (och nästan examinerade) civilingengörer betyder inte (nödvändigtvis) att de gör de om 10 år. Men väljer du det du vill läsa vet du att du om 10 år kommer få jobba med det du vill. Och finns det inte så mycket jobb just då så får du väl hitta på något annat eller leva på soc eller något i väntan på att branchen återhämtar sig - för det kommer den göra. För inte är IT inte är en fluga som kommer avskaffas - vi har knappt sett början av vad som är möjligt, med ubiquitous computing, människa-datorintegration och (såklart) spel och underhållning. Det enda som kan stoppa databranchen är stark AI som kan ersätta alla datavetare - någon som tror att vi får se det inom 10 år? Inte jag heller.

För att faktiskt få jobb är det troligen smartast att skriva kod. Skriva mycket kod, och skriva seriös kod. Gör man vettiga saker är det skit samma om man har någon examen eller inte.

Jag tror jag är på väg att bli väldigt off topic, och det jag har skrivit är extremt osammanhängande (och det har troligen sagts mängder gånger tidigare i tråden, fast jag är för ignorant för att kolla efter ordentligt [jag har läst alla poster en gång]), så jag håller käft nu.

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 22:31 - 15:e Februari 2007 | Post #27
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
nja, civilingenjörer har tyvärr inte alls någon vidare arbetsmarknad (just nu, men det kan ju som sagt ändra sig förstås) - det är snarare ky-folk, högskoleingenjörer och annat pack som efterfrågas...
Hursom, företagen vill ha folk, men ingen söker sådana utbildningar. Tycker det borgar för en fortsatt ljus framtid för den som vill ha jobb...




ozamosi 22:34 - 15:e Februari 2007 | Post #28
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Civilingengörer i Datateknik verkar det minsann finnas efterfrågan på... Har för mig vår elektroniklärare sa att företagen behöver ungefär 3 ggr så många civilingengörer/år som börjar plugga eller något sådant.

Vidare sparkade Eriksson precis alla sina ingengörer över 35 år, för att ersätta med nyexaminerat folk.

-------------------------
Ljusblå



brainlessbob 22:30 - 2:a Mars 2007 | Post #29
Medlem
Inlägg: 69


Skicka PM
Jag rekommenderar att du går på en it-inriktad utbildning som har inviduella val eller är en stabil grund för framtida studier.
Själv så går jag på IT-Gymnasiet i -rebro och där har jag fått chans att välja olika kurser som är en bra grund för att kunna studera vidare till exempelvis civilingejör om jag skulle vilja det medans jag samtidigt har flera dator relaterade ämnen vilket är ett av mina största intressen och ofta ett plus om jag skulle vilja gå en spelutvecklar utbildning.
Så jag rekommenderar ett program där du kan läsa matte A till minst matte C men att ha möjlighet att läsa D, E och Diskret är ett plus.
Det ska även innehålla fysik A, kemi A, programmering A-C samt även multimedia om du är intresserad av grafik.
På det sättet har du en bra kunskap om att kunna bli en spelprogrammere, spelutvecklare men även ha tillgång till att bli civilinjengör eller systemvetare och liknande.
Det bästa du kan gå på gymnasiet är ett utbildning som lämnar många dörrar öppna men även innehåller ämnen som du är intresserad av.
Inte så smart att välja en inriktning för ett specifikt arbete om du inte verkligen vill arbeta med det i framtiden.

Själv så går jag Programmering A-C, Matte upp till C & Diskret men kommer troligen gå D också.
Går Fysik A, Kemi A kanske väljer Fysik B senare.

-------------------------
Idioter kan göra underverk!

Senast redigerad 22:32 - 2:a Mars 2007


ozamosi 22:36 - 2:a Mars 2007 | Post #30
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Civilingengör på MaC? Det var väl från MaE till MaD de ändrade nyligen, eller är jag helgalen? Och jag hade inte överlevt på bara MaE...

-------------------------
Ljusblå



HärJ 23:38 - 2:a Mars 2007 | Post #31
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
MaD, FyB och KeA är väl standard kraven för ingenjörsutbildningar?
Kan ha fel men jag har för mig det

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



FunkyChicken 11:31 - 3:e Mars 2007 | Post #32
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Sant, FyB är ett måste. Inte säker på om det är MaD eller E som är krav, det kan nog tom vara olika på olika ställen, men MaE är verkligen (verkligen!) rekommenderat. Diskmatten har man också en del nytta av. Och KeA som sagt, vad det nu ska vara bra för.




LadyFrost 11:44 - 3:e Mars 2007 | Post #33
Medlem
Inlägg: 300


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
Men väljer du det du vill läsa vet du att du om 10 år kommer få jobba med det du vill. Och finns det inte så mycket jobb just då så får du väl hitta på något annat eller leva på soc eller något i väntan på att branchen återhämtar sig - för det kommer den göra. För inte är IT inte är en fluga som kommer avskaffas - vi har knappt sett början av vad som är möjligt, med ubiquitous computing, människa-datorintegration och (såklart) spel och underhållning. Det enda som kan stoppa databranchen är stark AI som kan ersätta alla datavetare - någon som tror att vi får se det inom 10 år? Inte jag heller.


Tack ozamosi, det där var faktiskt någonting jag behövde höra just nu, efter alla tankar på om kogvet verkligen var en bra investering inför framtiden. För det är det här jag VILL pyssla med - men arbetsmarknaden efterfrågar inte kogvetare, för ingen vet vad en kogvetare är ännu. Men visst borde interaktionsdesigners behövas lika mycket som hardcorekodare varteftersom IT-branschen utvecklas?

-------------------------
Frihetskämpe



ozamosi 00:08 - 4:e Mars 2007 | Post #34
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jag föreslår att du tittar på filmen (två versioner, en film) här: http://wiki.openmoko.org/wiki/Introduction#Videos Förutom att vara teknisk om en specifik opensourcemobil, så tar den upp lite om interaktion, och vad som behövs göras med datorbranchen - interfaces, interfaces, interfaces. Ok, filmen innehåller kanske inte Så mycket om det, men lite, och jag försöker sälja OpenMoko-iden till dig Smiley

Har du läst om ideerna bakom ubiquitus computing? Att datorn ska anpassa sig efter människan, och inte tvärt om, så att man inte ens märker av att man använder en dator - visst låter det coolt? I teorin finns det ett löjligt stort behov av bättre gränssnitt, men verkligheten har en viss tröghet som teorin saknar. I verkligheten sitter vi fortfarande med upphottade datorer från 60-talet, med skrivbordsparadigmer från samma tid och så vidare... Tänk så coola datorer hade varit om det inte hade varit för alla jävla människor... "Nej, datorn har ingen start-knapp! Argh, vad ska jag göra? Det står Program istället för Start - vad betyder det? Oj, nu kom det upp en ruta där det står "Välkommen. Tryck OK för att fortsätta" - vad vill den att jag ska göra?" Jag hatar folk Smiley

Slutsats: du kommer aldrig få något jobb. Men du kan säkert hitta på något coolt, ta patent på det, sälja det till samtliga mobiltillverkare (eller annan branch) och bli stenrik.

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 01:20 - 4:e Mars 2007 | Post #35
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Oz, du har inte rökt nåt olämpligt va? Du låter mer förvirrad än vanligt...




ozamosi 01:23 - 4:e Mars 2007 | Post #36
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jag har andats in ångor från trasiga battericeller från en påtänd UPS. I övrigt: nej.

-------------------------
Ljusblå



Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Övrigt -> gymnasium
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen