Forum: Spel till Linux

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Spel till Linux

Sidor: 1

Till botten

Independence 09:20 - 13:e Januari 2007 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag kom nyss på att vi bör skaffa en tråd om spel till Linux, där vi kan tipsa varandra om spel som är roliga trots att dom kanske inte har den senaste grafiken Smiley

Jag börjar med min favorit:

Open TTD
Typ: Strategi
Går ut på: Koppla ihop olika fabriker och gruvor osv med hjälp av olika transportmedel, oftast järnvägar. Man bygger stationer, räls och tåg och försöker få så effektiva rutter som möjligt så man tjänar pengar och kan bygga mera saker. Finns inget slut/mål direkt.
Länk: http://openttd.org/
Licens: GNU GPL v2. Grafiken till spelet brukar dock hämtas via sk. abandonware.

Så, det är bara att fylla på! Gärna spel som är open source/free software såklart Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!



Senast redigerad 09:23 - 13:e Januari 2007


Wael 17:06 - 13:e Januari 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 37


Skicka PM
Battle for wesnoth (www.wesnoth.org) tycker jag är skit kul när man inte har något att göra. Finns på sidan för nedladdning till både Linux och Windows.

-------------------------
Ingen signatur!



HärJ 18:15 - 13:e Januari 2007 | Post #3
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av Wael:
Battle for wesnoth (www.wesnoth.org) tycker jag är skit kul när man inte har något att göra. Finns på sidan för nedladdning till både Linux och Windows.

det var länge sen man spelade men jag har för mig att det var skitkul Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



ozamosi 18:35 - 13:e Januari 2007 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Eftersom jag är en Settlers-junkie måste jag nämna Widelands, som är en fri "klon" (de uppskattar inte termen, eftersom de lägger till fler funktioner också) av Settlers 2.

Strax innan jul lyckades de till och med få igång krig Smiley

http://widelands.org

-------------------------
Ljusblå



HärJ 18:48 - 13:e Januari 2007 | Post #5
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
måste hålla med ozamosi.
Sen kan jag tipsa och glTron. Går ut på att få sina motspelare att krascha in i ens "vägg" som man lämnar efter sin motorcykel. Har ni sett tron så fattar ni nog.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 19:18 - 13:e Januari 2007 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Någon tipsade tidigare om Gish i en annan tråd. Det fungerar i Linux, men verkar tyvärr ha någon konstig licens? Det kostar iaf pengar, 20$. Länk: http://www.chroniclogic.com/index.htm?gish.htm
Har ingen aning om ifall det är roligt, men det är det säkert Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 19:30 - 13:e Januari 2007 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Ah... Kostar pengar => konstigt. Jag gillar hur synen på mjukvara förändrat sig. Förr var det tvärt om Smiley

Nytt spel: Kobo Deluxe (http://olofson.net/kobodl/) går ut på att man är ett rymdskepp som flyger runt och skjuter på den elaka rymdflottans självförstörelsepunkter, som de självklart byggt in. Typ. Storyn med andra ord skitkass, men det är beroendeframkallande! Smiley

-------------------------
Ljusblå



ozamosi 22:11 - 15:e Januari 2007 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
OH! Glömde ju ett som är bättre än samtliga andra som nämnts här Smiley

Fish Fillets ( http://fillets.sourceforge.net/ ) är ett spel som går ut på att män spelar som en haj och en guldfisk som är agenter som ska förhindra att världen går under, fånga de elaka bovarna, och allt möjligt annat. Ja, eller så går det ut på att fiskarna ska hitta ut ur ett rum. Rummen brukar dock ha massa skrot man måste flytta på på rätt sätt för att man ska komma förbi. Klurigt, med andra ord.

Spelet är Mycket välgjort för att vara open source (det var kommersiellt från början, å andra sidan), med bra ljudeffekter, skön dialog, och fantasifulla miljöer. Det finns 71 banor, och de blir J,,VULSKT svåra efter ett tag.

-------------------------
Ljusblå



Tesuki 22:31 - 15:e Januari 2007 | Post #9
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
några spel till linux:
Darwinia. ett lätt roande spel där man styr ett antivirus program typ. och man ska ta i hjäl på virus. som attackerar små program. programen kallas darwinians eller något sådant och är små lustiga gubbar. lite stratige tänkför att spela.

sedan finns det ju Postal 2 om man gillar vriden humor och att brutalt slå av huvuden på folk med spade efter man chockat dem med en stungun och sedan spela hockey med detta huvud...

Frozen bubble är rätt roligt om man gilar bust a move till PS2an.

om man föredrar Rollspel så finns ju alltid neverwinter nights.

men bäst av alla måste ändå vara Tremulous. Aliens mot människor bygger på Q3 motorn. och när man pratar om FPS så kan man lägga till att Unreal tornament är mycket roligt. finns inte mycket som är bättre änn att fraga sin motståndare med en fragcannon.


Senast redigerad 22:33 - 15:e Januari 2007


Sidor: 1

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Spel till Linux
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen