Forum: Vad är "C" för något?

Forum huvudsida -> Programmering -> Vad är "C" för något?

Sidor: 1

Till botten

martin310 09:16 - 8:e Januari 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 132


Skicka PM
Jag håller på och programmera med "Dev-C++", och när jag ska skapa ett nytt projekt så finns det två valmöjligheter för programmerings-språket. Den ena är "C" och den andra är "C++". Men vad är "C" för språk?

-------------------------

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!





Independence 09:29 - 8:e Januari 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
C är väl föregångaren till C++ skulle man kunna säga. C++ har en del saker som inte finns i C, t ex namnrymder, klasser mm. C används dock fortfarande mycket idag, speciellt inom APIer.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 17:41 - 8:e Januari 2007 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
C kallas ibland för "högnivåassembly". Med det menas att man kan pilla på all hårdvara som man vill, och att skillnaden mellan maskinspråk och C oftast inte är större än att man kan översätta däremellan i huvudet utan större svårigheter (om man kan maskinkod och C vill säga)

C++ är bakåtkompatibelt med C - med det menas att all C-kod också är C++-kod (undantaget om man döpt variabler till något av de reserverade nyckelorden C++ har lagt till)

C++ har på C lagt till bl a klasser och namnrymder (jupp, jag citerade indy)

Väldigt många programeringsspråk, såväl som operativsystem eller bibliotek är skrivna i C, eftersom det gör att man får bra kontroll på det man gör, utan att man för den skull måste ge bort all produktivitet. Eftersom så många programmeringsspråk är skrivna i C är det också oftast enkelt att göra bindningar mellan ens bibliotek och C, så att man kan använda OpenGL i Python t ex.

-------------------------
Ljusblå



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Vad är "C" för något?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen