Forum: behöver hjälp

Forum huvudsida -> Programmering -> behöver hjälp

Sidor: 1

Till botten

nyna 15:40 - 9:e November 2006 | Post #1
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
hej
jag ska programmera spelet hänga gubbe. men det e lite svårt för mig. jag skulle bli jätte glad om ni kunde hjälpa mig. Smiley
tack

-------------------------
Ingen signatur!



SaNz 15:46 - 9:e November 2006 | Post #2
Medlem
Inlägg: 77


Skicka PM
Då behöver du väl SDL??
för att kunna rita upp gubben

-------------------------
Det är helheten som räknas... Så skit inte i hälften!



Lajnold 18:22 - 9:e November 2006 | Post #3
Medlem
Inlägg: 65


Skicka PM
Man behöver inte SDL. ,,ven om man skulle göra det grafiskt så skulle man inte behöva just SDL, då det finns ett stort antal andra alternativ, men att göra det grafiskt är varken något som behövs eller rekommenderas i det här fallet. Det är fullt möjligt att "rita upp" figurerna i en konsol, och mycket lättare för en nybörjare.

nyna: Försök göra så mycket som möjligt själv, och fråga sedan om specifika saker som du behöver hjälp med. Det finns många guider och tutorials som du kan läsa som behandlar det du behöver, och jag kan tänka mig att Blinkenlights har några. Dock tror jag att den här tråden skulle kunna passa bättre i Programmering-delen av forumet.

-------------------------
Ingen signatur!



FunkyChicken 17:41 - 10:e November 2006 | Post #4
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det finns generella metoder för hur man går tillväga när man ska skapa ett program. Jag skulle rekommendera att du:

1. Teoriserar kring idén. Vad är ett hänga-gubbe-spel? Vilka delar ska programmet bestå av? Hur ska de samverka? Ska du göra ett GUI-program eller ett konsolbaserat dito. Flashig grafik (sdl, osv)?

2. Gör algoritmer, dvs i ord formulerar hur varje del av programmet ska bete sig. Tex en del av programmet som ska kontrollera när användaren gissar på en bokstav.
Jämför bokstaven med första bokstaven i ordet.
Jämför med andra bokstaven i ordet, osv.
Var någon samma? Skriv ut den.
Var det fel? Gör något med gubben, osv.

3. Skriv algoritmerna i pseudokod.

4. Bestäm vilket programspråk du vill använda. Behövs extra bibliotek, typ SDL?

5. -verför dina algoritmer från pseudokod till programkod. Sätt ihop programmet. ,,r det någon kod du inte vet hur du ska skriva? Fråga här...

6. Felsök.

(7. Börja om)

En generell metod, för omständig att använda i praktiken, men det är bra att strukturera om uppgiften är svår. Och lättare för oss att svara om vi har en fråga att svara på. Ingen kommer skriva ett färdigt progg åt dig, det vore meningslöst. Formulera en konkret fråga så kommer du garanterat att få hjälp, däremot.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> behöver hjälp
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen