Forum: Blinkenlights?

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Blinkenlights?

Sidor: 1

Till botten

ozamosi 23:08 - 4:e November 2006 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM

Vad är blinkenlights?

Det är en fråga som flera här ställt ett flertal gånger. ,,r blinkenlights ett programmeringsforum? Ett programmeringsutbildningsnätverk? Eller ett ställe med lite schysst folk som snackar skit?

Personligen föredrar jag den senare bilden. En grupp människor - oftast förenade av ett programmeringsintresse - som använder den här platsen åt att prata om... Det mesta. Då och då introducerar sig någon ny person som läser guiderna eller har några frågor. Ibland stannar de kvar och snackar skit ett tag till, ibland flyr de så fort de fått frågan besvarad.

Vad ska blinkenlights bli?

När vi vet vad blinkenlights är bör vi ta reda på vad blinkenlights ska bli - även om svaret så blir default-värdet "samma sak som det är nu". Det här är en intressantare fråga, av ett par skäl: dels riskerar blinkenlights nuvarande ambivalens att ställa till besvär om den inte hanteras, och dels orsakar mitt svar på den första frågan risken att - speciellt i en så pass liten grupp som blinkenlights - gamla stammisars (en term jag har tänkt använda genomgående i det här inlägget för att beteckna en aktiv medlem) försvinnande inte ersätts med nya tillkommanden, varpå det till slut inte finns några människor kvar.

Det är intressant att fundera över vad en uppsättning (i många fall) dåligt underhållna programmeringsguider ger blinkenlights. De orsakar en hel del jobb (independence uppdaterade nyligen sin C++-guide, och jag vill knappt tänka på tiden det tog - speciellt inte med tanke på att min Python-guide behöver en liknande uppdatering), men de är också en källa till nya stammisar - för hur många skulle vara här idag utan programmeringsfokuset?

Det som gör det svårt att avgöra nödvändigheten i programmeringsguiderna är att arbetet de orsakar inte fördelas jämnt mellan stammisarna, utan merparten av allt jobb faller på independence, vilket han också klagat på många gånger.

Dock är det inte bra att ta bort vår "inkomst" av nya medlemmar - speciellt inte när vi tittar på hur mycket aktiviteten sjunkit (i alla fall i mina ögon) sedan min årskurs (där "linköpingsgänget" i blinkenlights hör till) gick ur gymnasiet i våras. I alla fall aktiviteten av soft skitsnack.

Jag anser att vi är för dåliga på att integrera nya intresserade i "kärngruppen" blinkenlightsanvändare - för en sådan tycker jag faktiskt finns, trots tidigare diskussioner i ämnet. Jag anser även att programmeringsguider behövs, men jag misstänker att de skulle göra sig bättre i wiki-form än i den nuvarande formen, när skaparen har all makt över innehållet - jupp, wiki-form kräver kodande, vilket ingen utom independence gör, och det skulle bli ett stort jobb, och... Ja...

Lösningen på det problemet borde alltså vara att ge fler rätt att ändra på koden? Troligen inte. ,,ven om jag tycker att indy har onödigt svårt att släppa in nya personer i drivandet av siten (göra koden offentlig skulle vara ett bra steg, att göra det enklare för nya medlemmar att kunna bidra med kod (vilket flera uttryckt önskemål om att få göra) skulle vara ett annat), så har de fall där fler fått rätt att göra något resulterat i ingenting. Vi kan titta på guiderna för ett exempel: i runda slängar hälften av alla guider är skrivna av independence, och övriga guider är till större delen "korta introduktioner" eller "del ett" i en hypotetisk (oexisterande) serie - med andra ord är det bara indy som skriver något, och av de få andra verken som finns är det inga verk som är så pass omfattande som indys.

En fungerande lösning? Ingen aning - det är därför jag funderar på om programmeringsbiten alls är nödvändig, och om den skulle skrotas. Men det skulle relativt snart innebära att blinkenlights blir av med besökare, och därmed skulle sidan då dö.

Men finns det någon poäng med att hålla en community vid liv med hjärt-lung-räddning till varje pris? I det här fallet ja (annars skulle jag inte skriva det här), för det är en så pass trevlig community. Dock brukar det som är trevligt (gemytlighet osv) gå förlorat när communityn växer, och medlemmarna blir fler.

Och det för mig tillbaka till den absoluta början av det här inlägget - att blinkenlights är, och även bör vara, mer community, och mindre programmering. Mer kul folk med kula åsikter, mindre trasiga guider. Men som jag sedan dess konstaterat kommer det troligen innebära blinkenlights död.

Det hela är helt enkelt en djävulsk balans, men jag tror ändå jag lyckats få fram åt vilket håll jag vill att vi lutar. Jag är ganska säker på att de med andra åsikter kommer att framföra dessa Smiley


Eftersom det här är en blogg, och inte en artikel, tar jag mig också rätten att länka till min senaste post på min "riktiga" blogg, eftersom jag misstänker att den kan vara av intresse för ett programmeringsforum (vilket jag just tyckte att vi mer eller mindre skulle lägga ner. Jävla pagerank-hora). Den handlar om att starta projekt, och återfinns här: http://flukkost.nu/blog/2006/10/29/att-skapa-intresse/

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 23:10 - 4:e November 2006


Independence 10:39 - 5:e November 2006 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, förstod inte ens om du kom fram till något i själva inlägget hehe Smiley
Men hur som helst så kan jag iaf säga att jag tycker att blinkenlights "kärngrupp" har flyttat från forumet och in i chattkanalen. Det är ytterst sällan det pågår några diskussioner som inte rör programmering/blinkenlights(tröjor mm) i forumet numera. Förr var det nästan bara off-topic saker, det hör nu mera till historien, vilket är tråkigt Smiley


-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





LadyFrost 11:56 - 5:e November 2006 | Post #3
Medlem
Inlägg: 300


Skicka PM
Jag har övergett blinkenlights lite just för att det dels känns lite mobbat att starta 99% av offtopictrådarna, och dels för att konqueror är såpass inkompetent att jag manuellt måste ställa in att den ska använda utf-8 för att slippa ufo-tecken.

Om det finns intresse för offtopictrådar kan jag alltid rota upp några från buke och återkomma Smiley Förresten upptäckte jag just att blinkenlights har ett forum för webkodning, det har jag inte sett förrut. Räkna med ett och annat inlägg där.

En annan fundering: Kan man inte göra blinkenlights lite mer generellt? Programmerare har vanligen något mer intresse - jag saknar dina fototrådar, indy! Det kanske går att passa in i offtopicforumet, men om något ämne ofta återkommer kanske det kan få en egen avdelning?

EDIT: och din ide indy, att rss-flytta blogginläggen från ens "vanliga" blogg till blinkenbloggen tyckte jag var bra! Det ger troligen lite mer aktivitet, då man kanske har någon egen domän man vill dumpa dagens händelser på.

EDIT2: Nu har jag fixat mina egna åäö också.

-------------------------
Frihetskämpe

Senast redigerad 12:21 - 5:e November 2006


FunkyChicken 12:08 - 5:e November 2006 | Post #4
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Tja, diskussioner av den här typen blir dock allt vanligare... Men ärligt talat så har "återupplivningsfösök" varit ett hett ämne i ett par år nu... Men ärligt talat, blinkenlights växer ju! Döm om undertecknads förvåning när man kikar in klockan två på natten panelen till höger visar dussintals användare. Och det är, som jag hävdade i en annan tråd häromdagen, guiderna som lockar folk. Det känns lite frusterande att inte kunna bidra varken på den fronten eller med kodande, ja ni känner till problemet.
Förresten, när jag tänker på det är jag inte säker på att jag förstår varken ditt problem eller lösningen på det....
Hursomhelst, är det mer skitsnack i forumet du vill ha? Inte mig emot, det är väl typ det Blinkenlights alltid har varit för mig. Själva skitsnackandet i forum är ju faktiskt ännu ursprungligare än själva blinkenlights. Och webben som kommunikationsform är för mig lite skonsammare än irc nuförtiden.
Men jag ser inget problem med att ett schysst community som råkar ha en riktigt stor samlad kunskapsmängd inom ett ämne (geeks as we are) faktiskt tar till vara på möjligheten att hjälpa folk. Och det är ju enbart positivt om någon stackare som just fastnat i hobby-programmerings-träsket kikar in i forumet eller på irc och bestämmer sig för att stanna kvar ett tag. Liksom det då och då dyker upp någon veteran som också vill dela med sig av sina kunskaper. Nya bekantskaper är ju alltid trevligt. Smiley




LadyFrost 12:22 - 5:e November 2006 | Post #5
Medlem
Inlägg: 300


Skicka PM
Nu fungerar det! Puss indy! Dessutom insåg jag att det finns ett forum vid namn Kultur, där t ex fototrådar kan passa in. Skojsigt värre.

-------------------------
Frihetskämpe



ozamosi 12:29 - 5:e November 2006 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
Döm om undertecknads förvåning när man kikar in klockan två på natten panelen till höger visar dussintals användare. Och det är, som jag hävdade i en annan tråd häromdagen, guiderna som lockar folk

Det är alltid dussintals användare dygnet om, och enligt indy är dessa nästan uteslutande google-bottar.

-------------------------
Ljusblå



ozamosi 12:36 - 5:e November 2006 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Vidare har jag inte pratat om att återuppliva blinkenlights, för det behövs inte, utan om att styra blinkenlights.

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 12:47 - 5:e November 2006 | Post #8
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det kastade ju lite ljus över saken...

Men exakt vad är det du förespråkar? Att vi ska lyfta fokus från programmering och på något mystiskt vis locka hit folk (för massa folk ville du ha, eller?) ändå, vilket inte skulle lyckas, vilket skulle leda till ett community utan medlemmar? Det låter inte precis jättebra...




Independence 13:27 - 5:e November 2006 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag tycker lite mer off-topic trådar låter roligt, lite mer som vi hade för ett par år sedan.
Angående koden så tycker jag att GPLv3 verkar vara en mycket trevlig lösning för att göra koden publik. Den har ett tillägg där man kan välja att skapa en länk på varje sida som visar den aktuella källkoden som används, och licensen säger sedan att alla derivat av koden också måste följa denna standard (om jag nu förstått rätt). Nuvarande GPL funerar inte alls för webblösningar då man egentligen inte distruberar applikationen, man bara hostar den. Alltså skulle någon kunna arbeta vidare med blinkenlights kod utan att dela med sig tillbaka vilket är lite synd.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!



Senast redigerad 20:08 - 6:e November 2006


HärJ 21:25 - 5:e November 2006 | Post #10
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Vet inte riktigt vad oz försöker berätta(trots att jag läst det två gånger) men jag antar att det är rätt och riktigt Smiley
Verkar dock som att vi har släppt fokus på programmering osv. Hade tänkt att börja skriva en guide i lisp så fort jag får försvarets laptop, men det blir nog inte förrän till jul....

mer off-topic till folket verkar ju vara den stora åsikten vilket jag också delar Smiley

Ps. indy kolla över din svenska Ds.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 22:21 - 5:e November 2006 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av HärJ:
Vet inte riktigt vad oz försöker berätta(trots att jag läst det två gånger) men jag antar att det är rätt och riktigt Smiley
Verkar dock som att vi har släppt fokus på programmering osv. Hade tänkt att börja skriva en guide i lisp så fort jag får försvarets laptop, men det blir nog inte förrän till jul....

mer off-topic till folket verkar ju vara den stora åsikten vilket jag också delar Smiley

Ps. indy kolla över din svenska Ds.


Försvarets laptop.. låter lite som laptop från Sun-typ, fast 30 år gammal Smiley

Antar att du menar stavningen på licens, rättade till det nu.
Förresten så använder man inte "Ds." för att avsluta Ps. Tror inte heller man brukar använda punkten efter forkortningen och inte stort D i Ds (som man ändå inte använder, på tal om svenskan Smiley )

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 00:48 - 6:e November 2006 | Post #12
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Man kan visst använda ds men det är bara svenskarna som gör det och det är ingen som vet varför.
Tänkte mer på meningen "Alltså skulle någon kunna arbeta vidare med blinkenlights kod utan att dela mig sig tillbaka vilket är lite synd." när jag skrev mittpost scriptum.
Försvarets laptop är en thinkpad, motsvarande

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



nibbo 09:14 - 6:e November 2006 | Post #13
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
För att gå ännu mer off-topic kan jag rapportera att jag har hört att ds står för något på latin som betyder "den samme". Antagligen för att klargöra att författaren är samma som till den föregående texten.

Hoppas jag inte får några varningar för att inte hålla mig till topic.

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



HärJ 17:37 - 6:e November 2006 | Post #14
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
vill ju inte va elak men ds har ingenting med latin att göra. Det är möjligtvis en förkortning av densamma.
Hänvisning till Språkrådet(f.d. Språknämnden)

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



nibbo 17:08 - 7:e November 2006 | Post #15
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Saxat från wikipedia:
"Densamme (även Densamma), D.S., lat. deinde scriptum, ersätter en extra underskrift efter tillagd text i ett brev eller liknande meddelande. Används efter Post scriptum."
wikipedia tyckte jag hade rätt, även om det inte garanterar att det är rätt. Mig spelar det ingen roll, men ville kolla upp det efter din post.

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



Independence 22:06 - 7:e November 2006 | Post #16
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hmm, det var länge sedan en tråd var såhär offtopic på blinkenforum Smiley


-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





tobbez 15:08 - 8:e November 2006 | Post #17
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
Offtopic is only a post away Smiley




ozamosi 18:25 - 8:e November 2006 | Post #18
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Fundering: det var länge sedan det var så hög aktivitet på blinkenforum som det varit jag skrev det här... Hoppas det inte resulterar i ultra-spam bara :/

-------------------------
Ljusblå



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Blinkenlights?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen