Forum: Gymnasie?

Forum huvudsida -> Övrigt -> Gymnasie?

Sidor: 1

Till botten

Just1ce 14:57 - 26:e Oktober 2006 | Post #1
Medlem
Inlägg: 15


Skicka PM
Någon som vet vad för gymnasium det finns inom Skåne som riktar sig mot spelutveckling?
,,r inte särskilt intresserad av 3D-delen utan är mer intresserad av programmering av spel.

Hittade ett i Varberg men det blir 15 mil (x2) per dag.. Vill gärna ha något i närheten (Landskrona).

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 15:15 - 26:e Oktober 2006 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Syon på min skola tipsade om att inte välja profilen som hette "programmering" om man ville bli programmerare. Anledningen är att för att bli programmerare läser man ofta en civilingenjörslinje på universitetet, och då är det mest matten som är viktig. Vad jag ville säga med detta är att du kanske bör fundera på att välja något med fokus på matte istället för något med fokus på spelprogrammering.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





nibbo 22:24 - 26:e Oktober 2006 | Post #3
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Min helt spontana känsla av spelprogrammeringsgymnasielinje är typ som media. 3 balla år på gymnasiet och en väldigt smal bas att stå på. Men jag är inte alls särskillt insatt i området.

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



ozamosi 00:28 - 27:e Oktober 2006 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Nu gick inte jag på något programmeringsgymnasium, men jag kan säga så mycket som att Programmering A/B/C är tämligen värdelösa - de lär inte ut något att tala om (läs C++-guiden på den här sidan, och du har lärt dig programmering a, troligen också b - det går att göra på några timmar), och på universitetet lär de ändå ut från grunden.

Jag måste även stämma in i nibbos kommentarer - de programmeringsgymnasier (och it-gymnasier i allmänhet för den delen) jag hört talas om verkar inte ägna sig mycket åt utbildning.

Somliga yrken kräver inte så mycket baskunskaper, andra kräver desto mer. Att bli en (bra) programmerare kräver oerhörda kunskaper inom flera områden: du ska vara grym på matte (formler, algoritmer, optimering etc), du ska kunna en hel del om hårdvara (vad är en dator bra på, vad är den dålig på?), du ska lära dig helt nya språk som dessutom inte liknar de du kan sedan tidigare (C++ skiljer sig betydligt mer från svenska än vad t ex franska gör), och som om inte det vore nog ska du dessutom kunna lära dig ett helt nytt språk, med ett nytt programmeringsbibliotek, som du ska skriva i en helt ny miljö, på några dagar - för du tror väl inte att de systemen du lär dig nu kommer att vara användbara när du går ur skolan?

Som om inte det vore nog har du dessutom valt att satsa på spelbranchen, som är värre än många andra programmeringsbrancher (ironiskt nog verkar spelprogrameringsutbildningarna höra till de flummigaste) eftersom prestanda (och därigenom kunskap om hårdvara och framför allt mattekunskaper) är extra viktigt där.

Ett spelprogrammeringsgymnasium ska alltså lära dig allt det här, parallellt med svenskundervisning, idrott och allt annat, på så lite som tre år. Jag påstår att det är praktiskt omöjligt för alla som inte är extrema genier, och - som jag nu sagt ett par gånger - så brukar inte programmeringsgymnasier varken rikta sig mot eller attrahera den gruppen personer.

Skaffa dig en ordentlig utbildning nu istället, så kan du lära dig spelprogrammering senare.

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 01:09 - 27:e Oktober 2006 | Post #5
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
,,h, både jag och oz gick natur och det var OCKS... tämligen värdelöst. Satsa du på nåt du tycker är kul så får du tre schyssta år.
Samtidigt är nog det mest konkreta rådet man kan ge att inte måla in sig i ett hörn. Som föregående talare klargjort - du blir inte spelprogrammerare efter en gymnasieutbildning, det krävs (oftast) betydligt mer än så för att klara sig i den branschen. Det du verkligen vill är att ha är så stora möjligheter som möjligt när du är klar (så natur är ett bra val, trots allt) så du slipper hatta runt och läsa basår och sånt. Om du nu vet att du vill ha en programmerings/data-karriär så satsa på att gå nån ingenjörsutbildning i framtiden. Och då är det matte som gäller, mycket matte. De tekniska detaljerna kan du lära dig hemma.

Vill minnas några bevingade ord av indy, att man inte ska låta "skolan stå ivägen för studierna" eller nåt sånt... Smiley




Kuufukuji 01:51 - 27:e Oktober 2006 | Post #6
Medlem
Inlägg: 59


Skicka PM
Teknik på gymnasiet is the shit!

Där finnsa det du behöver för att kunna läsa vidare som programmerare och innehåller även en del ämnen som man redan kan se ntidigare. Förutsagt att man kan en del om datorer dvs.

-------------------------
Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.



Just1ce 13:10 - 27:e Oktober 2006 | Post #7
Medlem
Inlägg: 15


Skicka PM
Kuufukuji: Har faktiskt tänkt på teknik också. Dock så blir det till efter öppet hus att bestämma.

Vad rekommenderar ni andra att jag ska gå för linje.
Förstår själv också att man inte på ett gymnasium lära sig bli en fullkunnig spelutvecklare/programmerare men iallafall öppna upp till en högskola där jag fullbordar (nåja) min utveckling.

-------------------------
Ingen signatur!



FunkyChicken 14:58 - 27:e Oktober 2006 | Post #8
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
skillnaden mellan spelprogrammering och vanliga teknikprogrammet är nog ganska minimal. Däremot är nog spelskolan en friskola och det kan faktiskt vara ganska positivt, de brukar vara måna om att hyra in kompetenta lärare tex.
Gillar du datorer/teknik så är ju teknikprogrammet ett utmärkt val, se till att du väljer kurser och sånt så du får behörighet till högskolan i framtiden bara. Annars finns ju natur-matte/data men det innebär mer matte än data...
Det är nog de alternativen du har. Natur innebär mer plugg men det får du ju igen när du väl är klar.




ozamosi 15:46 - 27:e Oktober 2006 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Kommunala skolor är ofta ganska likadana. Friskolor kan vara mycket bättre, och det kan vara mycket sämre. De kan dessutom vara bättre för vissa, och sämre för andra om de har andra metoder för utlärning (mer/mindre självstudier t ex).

-------------------------
Ljusblå



Independence 22:47 - 27:e Oktober 2006 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
skillnaden mellan spelprogrammering och vanliga teknikprogrammet är nog ganska minimal. Däremot är nog spelskolan en friskola och det kan faktiskt vara ganska positivt, de brukar vara måna om att hyra in kompetenta lärare tex.
Gillar du datorer/teknik så är ju teknikprogrammet ett utmärkt val, se till att du väljer kurser och sånt så du får behörighet till högskolan i framtiden bara. Annars finns ju natur-matte/data men det innebär mer matte än data...
Det är nog de alternativen du har. Natur innebär mer plugg men det får du ju igen när du väl är klar.


Såhär i efterhand, känns det som det gav något extra att läsa natur framför teknik på Gymnasiet? Har du haft användning av det extra plugg ni fick göra? Alltså, tycker du att du har fått igen det?

Jag som läste teknik har ju hängt med minst lika bra på matten nu på universitetet iaf, var den enda som klarade andra duggan på första försöket av oss berzianer Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





zipy 19:25 - 28:e Oktober 2006 | Post #11
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
Jag går i nian och ska börja snart i gymnasium.
,,r teknink linjen bra... Asså kan jag få jobb efter det och sånt. ,,lskar datorer 8---)

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 20:10 - 28:e Oktober 2006 | Post #12
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av zipy:
Jag går i nian och ska börja snart i gymnasium.
,,r teknink linjen bra... Asså kan jag få jobb efter det och sånt. ,,lskar datorer 8---)


Jobb kan du nog få, men datarelaterade jobb kräver ofta längre utbildning än så. Sedan beror det ju på vad man vill pyssla med inom dataämnet, men programmerare kräver ofta någon form av civilingenjörsutbildning och då är det som sagt gymnasieutbildning med mycket matte som gäller.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 10:53 - 29:e Oktober 2006 | Post #13
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Jag tycker att teknik var lagom jobbigt. Natur verkar vara alternativet fast då får man ju plugga som en dåre Smiley

Om man nu kollar på indys resultat på andra duggan(vad nu det är) så kan man ju bara säga teknik äger

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



zipy 19:18 - 29:e Oktober 2006 | Post #14
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
Men tycker ni det är ett bra val?

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 21:31 - 29:e Oktober 2006 | Post #15
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av zipy:
Men tycker ni det är ett bra val?


Jag är nöjd med att ha valt teknik på gymnasiet, även om det inte var allt vad man kan önska sig så var det ändå det bästa av de alternativ jag sett hittils. Hur det kommer passa dig är ju dock en helt annan fråga, men känns det som ett bra val är det bara att köra på, om det blir väldigt fel kan man alltid byta.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





FunkyChicken 14:17 - 30:e Oktober 2006 | Post #16
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
    Citat av Independence:
    Citat av FunkyChicken:
skillnaden mellan spelprogrammering och vanliga teknikprogrammet är nog ganska minimal. Däremot är nog spelskolan en friskola och det kan faktiskt vara ganska positivt, de brukar vara måna om att hyra in kompetenta lärare tex.
Gillar du datorer/teknik så är ju teknikprogrammet ett utmärkt val, se till att du väljer kurser och sånt så du får behörighet till högskolan i framtiden bara. Annars finns ju natur-matte/data men det innebär mer matte än data...
Det är nog de alternativen du har. Natur innebär mer plugg men det får du ju igen när du väl är klar.


Såhär i efterhand, känns det som det gav något extra att läsa natur framför teknik på Gymnasiet? Har du haft användning av det extra plugg ni fick göra? Alltså, tycker du att du har fått igen det?

Jag som läste teknik har ju hängt med minst lika bra på matten nu på universitetet iaf, var den enda som klarade andra duggan på första försöket av oss berzianer Smiley


Extra plugg tror jag absolut är bra att genomleva. Jag vill ju inte direkt berömma min egen insats under gymnasiet, men nog tror jag att man lär sig mer om man har en press på sig att plugga mer. Om inte annat lär man sig att plugga, vilket är jävligt nyttigt.

Att du klarar matten utan problem är väl inte särskilt konstigt, då du läste lika mycket matte som vi naturare, tom mer matte än vad tex nvnv gjorde.

Inom just en datautbildning är det nog (minst) likvärdigt att ha en gymnasieutbildning inom data, med alla andra relevanta kurser - som du - som att ha motsvarande inom naturvetenskap. Det enda jag direkt känner att jag - och andra naturare på min utbildning - haft speciell nytta av är diskmatten. Så vet man vad man vill göra och inte orkar bry sig om biologi och sånt tjafs är det ju absolut inga problem att gå teknik. Men rent generellt ger natur fler möjligheter och jag tror att det är en något bättre förberedelse för högre studier, ja.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Övrigt -> Gymnasie?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen