Forum huvudsida -> Programmering -> Dos frågor
Sidor: 1
zipy | 20:16 - 22:a Oktober 2006 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 26 Skicka PM |
Använder dom stora spel tillverkare C++? Och vad är det som gör c++ bättre än någon annan spel"making" sak. Hoppas ni förstår. ------------------------- Ingen signatur! |
Independence | 00:01 - 23:e Oktober 2006 | Post #2 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
C och C++ är nog vanligast i stora komersiella spel ja. Anledningen är väl att det är någorlunda low-level så man har bra kontroll över resurserna i datorn och på så vis kan optimera bra. Dessutom finns det mycket bra stöd för olika APIer. Vad menar du med "Dos" i rubriken förresten? ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Nissebosselasse | 10:49 - 23:e Oktober 2006 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Jag tror han menar dos = "två". ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
HärJ | 18:36 - 23:e Oktober 2006 | Post #4 | |
Moderator Inlägg: 1198 Skicka PM |
java börjar väl bli mer och mer populärt om jag förstått rätt. Lite osäker där men tyckte min progglärare sa det nångång ------------------------- Tänk om jag vore en skalärprodukt! |
Independence | 18:44 - 23:e Oktober 2006 | Post #5 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Citat av HärJ: java börjar väl bli mer och mer populärt om jag förstått rätt. Lite osäker där men tyckte min progglärare sa det nångång Jo, men han var inte direkt helt "neutral" heller Java är inte direkt något för spel, rent urusel prestanda i 3D för det mesta. Dock används det en hel del till diverse GUIn och databasjox i företagsvärden. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
FunkyChicken | 18:47 - 23:e Oktober 2006 | Post #6 | |
Nyhetsredaktör Inlägg: 800 Skicka PM |
Det beror på att din progglärare var Niklas Gülay? Som bla författat en bok om java, arbetar med att lära ut java och har som hobby att evangelisera java till allt och alla alltid. Personligen är jag mycket skeptisk till java i "stora" spel. Det har lite väl rutten prestanda... :s EDIT: fan va snabb du ska va då indy :p Senast redigerad 18:48 - 23:e Oktober 2006 |
Independence | 19:01 - 23:e Oktober 2006 | Post #7 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Citat av FunkyChicken: EDIT: fan va snabb du ska va då indy :p Japp ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
zipy | 19:52 - 23:e Oktober 2006 | Post #8 | |
Medlem Inlägg: 26 Skicka PM |
Tack för svaren. Tänkte börja lite med C++ så ville få veta lite Med dos menade jag 2 8-) ------------------------- Ingen signatur! |
ozamosi | 20:28 - 23:e Oktober 2006 | Post #9 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Världens största MMORPG (om man räknar på precis rätt sätt - jämför med kvällstidningar), Eve, är skrivet i Python, och det är mer eller mindre det långsammaste moderna språket som finns. Hemligheten är att man skriver spelmotorn, som är det som behöver vara snabbt, i extremt optimerad C/C++ (John Carmack skriver fortfarande sina motorer i ren assember), och sedan skriver själva spelen (karaktärer, världar, AI osv) i ett språk som det går att få något gjort i. Ganska få spelföretag skriver en egen spelmotor - man licensierar istället väldigt ofta andras spelmotorer. De spel som har en ny spelmotor kommer i nästan samtliga fall att vara en gigantisk förlustaffär - man tjänar pengarna på att sälja motorn. Nu kommer sammanfattningen : Spel kan skrivas i vad som helst, och skrivs i vad som helst. Spelmotorn däremot skrivs i det snabbaste språket man kan hitta för att den ska bli så snabb som möjligt. Men spelmotor != spel. ------------------------- Ljusblå |
Independence | 20:51 - 23:e Oktober 2006 | Post #10 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Citat av ozamosi: Världens största MMORPG (om man räknar på precis rätt sätt - jämför med kvällstidningar), Eve, är skrivet i Python, och det är mer eller mindre det långsammaste moderna språket som finns. Hemligheten är att man skriver spelmotorn, som är det som behöver vara snabbt, i extremt optimerad C/C++ (John Carmack skriver fortfarande sina motorer i ren assember), och sedan skriver själva spelen (karaktärer, världar, AI osv) i ett språk som det går att få något gjort i. Ganska få spelföretag skriver en egen spelmotor - man licensierar istället väldigt ofta andras spelmotorer. De spel som har en ny spelmotor kommer i nästan samtliga fall att vara en gigantisk förlustaffär - man tjänar pengarna på att sälja motorn. Nu kommer sammanfattningen : Spel kan skrivas i vad som helst, och skrivs i vad som helst. Spelmotorn däremot skrivs i det snabbaste språket man kan hitta för att den ska bli så snabb som möjligt. Men spelmotor != spel. Spel kan skrivas i vad som helst, men de skrivs fortfarande oftast i C/C++ även om fall som det du tog upp nu existerar. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
ozamosi | 21:07 - 23:e Oktober 2006 | Post #11 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Funky är "tveksam" till java i stora spel. Du säger att java "inte direkt är något för spel". Jag påpekar bara att ni har fel på den punkten. Vad de flesta spelen skrivs i har jag inte sagt. ------------------------- Ljusblå |
Independence | 21:15 - 23:e Oktober 2006 | Post #12 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Jag sa att Java har urusel prestanda i 3D för det mesta, och det jag menar med det är att prestandan är dålig när man använder Javas egen 3D-implementation (Java3D?). Poängen är hur som helst att min uppfattning är att man inom spelindustrin ofta väljer bort språk som Java för att de inte har tillräckligt bra prestanda. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Nissebosselasse | 22:32 - 23:e Oktober 2006 | Post #13 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Quake 2 finns omgjort i Java (http://www.bytonic.de/html/jake2.html). Nu är ju varken spelet eller grafiken däri särskilt ny, men i alla fall... ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
FunkyChicken | 00:22 - 24:e Oktober 2006 | Post #14 | |
Nyhetsredaktör Inlägg: 800 Skicka PM |
Jag tvivlar på att vi skulle ha fel i att java är ett dåligt val för att skriva spel. Java bygger på en femton år gammal just-in-time kompilerings -teknik. Hela poängen med språket är att man (genom att använda virtual machines) offrar prestanda för att vinna plattformsoberoende. Hallå? plattformsoberoende? sen när blev DET det högsta målet i spelsammanhang? Om "de stora speltillverkarna" vore intresserade av sånt (och det är de ju ibland) är det lättare att använda c++/OGL (förslagsvis) och porta klabbet till linux och sen är alla fem gamers i världen som inte kör win nöjda. Vidare: En garbage collector är ju välkommen om man är tolv år och lyckas hänga sin dator efter att ha knåpat ihop ett pong, men är man en hardcore spelproggare föreställer jag mig att det snarare är ett real pain in the ass att inte kunna förutse när nån hemlig bakgrundsproccess börjar offra cpu-tid på att böka runt i minnet. Java må vara något enklare än, men är ändå väldigt likt C++ rent syntax-mässigt, och jag tvivlar på att en rutinerad programmerare märker någon större skillnad i utvecklingstid. Att jaga minnesläckage i C++ borde ta ungefär lika lång tid som att optimera upp javakod så att den blir körbar i hyfsad hastighet. Bättre då att välja ett direktkompilerande språk? Skulle tro det. Att man KAN skriva spel i vad man vill, whitespace tex, tänker jag inte orda om. Men java är ett dåligt val. Jag kan ha fel förstås, men det är nog ett faktum att "de stora" håller sig till C++, möjligtvis med inslag av assembler eller C i de riktigt kritiska bitarna. Och att det finns undantag bekräftar bara regeln :p Sen ska jag inte försvara C++, det är en jävla dinosaurie som borde gå och självdö nånstans. Men låt inte det avskräcka dig, Zipy, det kommer nog vara C++ som gäller ytterligare bra många år in i framtiden. Hmm... detta kan vara det roligaste inlägget jag skrivit på länge. Nånting säger mig att jag är undermedvetet arg på något... :s Möjligtvis är jag en anti-allt-zealot... |
Sat4n1C | 03:14 - 24:e Oktober 2006 | Post #15 | |
Medlem Inlägg: 33 Skicka PM |
,,r inte source motorn i Half Life 2 skriven i C++ blandat med java? I så fall borde java vara bra till något i alla fall. |
Independence | 10:03 - 24:e Oktober 2006 | Post #16 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Enligt Valve Software (som gör Source-motorn) så är Source skriven helt i C/C++: All code written in C/C++ using Visual Studio 6.0. Easily and quickly derive new entities from existing base classes. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Sat4n1C | 00:03 - 25:e Oktober 2006 | Post #17 | |
Medlem Inlägg: 33 Skicka PM |
Jasså? undra var jag fick de med java ifrån. |
ozamosi | 01:02 - 25:e Oktober 2006 | Post #18 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Till att börja med är det tredje gången jag försöker kommentera det här, men servern tenderar att krasha... Citat av FunkyChicken: Jag tvivlar på att vi skulle ha fel i att java är ett dåligt val för att skriva spel. Hmm... detta kan vara det roligaste inlägget jag skrivit på länge. Nånting säger mig att jag är undermedvetet arg på något... :s Möjligtvis är jag en anti-allt-zealot... Ditt inlägg får mig att tänka på förr i tiden och de diskussionerna vi hade då. Nostalgi Något du tydligen fortfarande inte lärt dig är att läsa vad jag skriver. Prestanda för spelet är relativt irrellevant. Spelmotorn måste vara snabb, ja. Själva spelet? Inte jätte... Sen finns det självklart undantag: förra generationens spelkonsoller (PS2, Gamecube, Xbox) har t ex väldigt lite prestanda, och man optimerar därför skiten ur dem. ------------------------- Ljusblå |
FunkyChicken | 11:10 - 25:e Oktober 2006 | Post #19 | |
Nyhetsredaktör Inlägg: 800 Skicka PM |
flames, flames, eggs and spam... |
Independence | 14:36 - 25:e Oktober 2006 | Post #20 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Citat av ozamosi: Till att börja med är det tredje gången jag försöker kommentera det här, men servern tenderar att krasha... ... Om servern inte svarar så skriv upp den exakta tidpunkten och eventuellt felmeddelande så vidarebefodrar jag det till webhotellet. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> Dos frågor
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-22 20:25
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.