Forum: Linux djunglen!

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Linux djunglen!

Sidor: 1

Till botten

Tesuki 20:46 - 25:e Augusti 2006 | Post #1
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
ja tänkte mig att byta från windows (HAHA! maim windows!)
jag vill inte köra Mac då finns det att välja på linux, linux, linux och linux. det är det som är problemet vilket av alla dessa linux är det jag ska köra med?
de jag känner till är (som är gratis):
  • FreeBSD
  • Ubuntu
  • Fedora (heter det fedora core eller bara fedora)
  • Mandriva
  • debian
vilket av dessa ska jag köra eller finns det några bättre alternativ eller är det bara tycke och smak allt ihopp? jag har testat Ubuntu och det gillade jag inte särskilt mycket.

igentligen heter det väll inte linux, linux är väll bara kernneln (eller hur det nu stavades) och nu när vi pratar linux vad är UNIX? sedan finns GNU är det ett linux system eller bara något linux tillbehör?




nibbo 00:13 - 26:e Augusti 2006 | Post #2
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Jag kan bara säga positiva saker om Ubuntu. Rakt igenom det simplaste i linuxväg jag har provat! Vad var det som gjorde att du inte gillade det?

Det stämmer bra att linux är kärnan och det mest "basic" i distrubutionen. Unix är vad jag har förstått ett operativsystem som är skilt från linux men liknar linux i dess uppbyggnad.

Följande, om jag har tolkat det rätt, stämmer alltså inte. Tydligen hette licensen GPL eller något i den stilen, ozamosi rätade ut frågettecknet lite längre ner i tråden.
GNU är en licens. Alla som släpper program under GNU-licensen måste även göra källkoden till programmet fritt tillgängligt. Många program till linux är släppta under GNU vilket gör att man kan ändra och anpassa dem hur man vill till sina egna behov.

Från det att jag började dalta om linuxkärnan har jag ingen superkoll på vad jag pratar om men det borde stämma på ett ungefär, annars är ni välkommna att rätta mina fel.

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!

Senast redigerad 21:58 - 18:e September 2006


Tesuki 00:06 - 27:e Augusti 2006 | Post #3
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
0kej vad jag ogillade i Ubuntu var att det behövde internet uppkopling och detsaknade massa program som jag ville ha. jag kunde heller inte logga in som root och det var för mörkt för mig. men de Linux system jag funderar på är Debian eller FreeBSD.
men när jag är inne på debians hemsida så vet jag inte vilken jag ska ladda ner det finns 1-16 binary filer och 2 andra updates och en till jag har ingen aning vilken jag ska ta måste jag ta alla 16 cds eller är det bara som det verkar? sedan på FreeBSDs hemsida där är det också massa filer men där tror jag jag vet vilken jag ska ladda. men vilken av de system ska jag ta. efter jag valt något var kan jag läsa vidare om hur linux funkar och som ni rekommenderar.




Tesuki 00:19 - 17:e September 2006 | Post #4
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
Kanske ska säga att jag valde ubuntu. är mycket bra var mesta dels för att jag inte kunde använda saker så som apt-get/cache som jag ogillade Ubuntu utan nätverk men nu när jag har det så byter jag från Win till ubuntu mer och mer för varje dag.




Independence 10:29 - 17:e September 2006 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av Tesuki:
Kanske ska säga att jag valde ubuntu. är mycket bra var mesta dels för att jag inte kunde använda saker så som apt-get/cache som jag ogillade Ubuntu utan nätverk men nu när jag har det så byter jag från Win till ubuntu mer och mer för varje dag.


Trevliga nyheter Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 12:46 - 17:e September 2006 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av Tesuki:
ja tänkte mig att byta från windows (HAHA! maim windows!)
jag vill inte köra Mac då finns det att välja på linux, linux, linux och linux.

Nej, det finns linux, linux, linux och bsd Smiley
det är det som är problemet vilket av alla dessa linux är det jag ska köra med?
de jag känner till är (som är gratis):
  • FreeBSD
  • Ubuntu
  • Fedora (heter det fedora core eller bara fedora)
  • Mandriva
  • debian

FreeBSD är inte linux, det är - precis som NetBSD, OpenBSD, DragonflyBSD och ett par mindre skrivbordsvarianter - BSD.
igentligen heter det väll inte linux, linux är väll bara kernneln (eller hur det nu stavades) och nu när vi pratar linux vad är UNIX? sedan finns GNU är det ett linux system eller bara något linux tillbehör?


Ok, here it goes...

Unix är ett operativsystem som först skrevs på 60-talet. Så småningom tröttnade man på att utveckla systemet, och började istället låta andra som hade "tillräckligt" Unix-lika system att köpa licenser för att få använda namnet Unix. Både BSD-systemen och Linux-systemen är tillräckligt lika, men man orkar inte betala massormycket pengar bara för att få använda ordet Unix.

Linux är mycket riktigt i grund och botten bara en kärna (kernel), som är det understa mjukvarulagret som ligger mellan programmen och hårdvaran. Man använder även oftast det namnet på de linuxbaserade operativsystem man kan skapa från linux, eftersom det var linuxrörelsen som började bygga ihop system från massa olika konstiga komponenter.

GNU är ett helt operativsystem, men det har ingen kärna som fungerar bra (den som inte fungerar bra heter HURD). Man kallar ofta linuxsystem för GNU/Linux för att visa att GNU är en del av operativsystemet. Många kritiker svarar "men GNU är ingen större del av mitt operativsystem - inte större än Adobe, MIT etc", men det är inte storleken, utan det faktum att GNU började projektet med att skriva ett operativsystem baserat på öppen källkod, som linuxfolket sedan drog nytta av, som är skälet. Vanliga GNU-komponenter är bl a kompilatorn GCC, textredigeraren(/operativsystemet) emacs och skrivbordsmiljön Gnome.

Linux började skrivas som en klon av Minix, som i sin tur var en klon av Unix. BSD var ursprungligen en uppsättning förbättringar av Unix, och efter några år hade förbättringarna blivit så många att de ersatte Unix helt och hållet.

Det där var den korta versionen. Den längre har jag skrivit ner här: http://ubuntu-se.org/Wiki/N%c3%b6rdtrivia

-------------------------
Ljusblå



Hetzz 14:22 - 17:e September 2006 | Post #7
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
*njutning*

ozamosi gav precis ett sådant svar jag misstänkte han skulle ge när jag såg tråden Smiley

-------------------------





Independence 14:42 - 17:e September 2006 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hmm, en sån där UNIX-sida borde ju egentligen finnas på Blinkenlights wiki också kan man tycka. Men jag är inte så förtjust i att duplicera information som redan finns sådär :/ Får försöka göra någon slags egen nisch på det eller nåt

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 15:20 - 17:e September 2006 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Tja, det var jag som skrev den sidan - jag kan ge dig licens att kopiera fritt om du vill Smiley

Den är dessutom så dold som möjligt på ubuntu-se, eftersom den för det mesta är offtopic. Den passar förmodligen bättre här.

-------------------------
Ljusblå



Independence 17:07 - 17:e September 2006 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
Tja, det var jag som skrev den sidan - jag kan ge dig licens att kopiera fritt om du vill Smiley

Den är dessutom så dold som möjligt på ubuntu-se, eftersom den för det mesta är offtopic. Den passar förmodligen bättre här.


Okej, men det låter ju bra, det är bara lägga upp då? Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Tesuki 19:49 - 18:e September 2006 | Post #11
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
Underbart! tack för svaret ozamosi och alla andra, och genomgången. mycket bra geonm gång på ubuntu wikin.
den skulle nog passa här.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Linux djunglen!
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen