Forum huvudsida -> Programmering -> C++, Tenta uppgift? ( I/O )
Sidor: 1
olle | 19:39 - 25:e Augusti 2006 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 57 Skicka PM |
Har försökt göra denna övning, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Försöker göra konstruktorn och tänkte använda getline för att läsa in en rad i vector<string> så att jag vet att varje element representeras av en rad. Men getline har 2 parametrar och jag vet hur man ska göra? Detta är övningen: En "wrapper" är som bekant en klass som ger ett för ändamålet anpassat gränssnitt till datastrukturer och annat. Tekniken kan tex. användas för att ge ett gränssnitt till en textfil för att få effektiv och enkel direktaccess till varje rad. Nackdelen är att hela filen buffras i primärminnet, men det kan ibland vara nödvändigt, tex. vid sortering. Iden är att låta klassens konstruktorn läsa in filen till en vektor vilken senare kan indexeras via operationerna getLine och putLine ( OBS, dessa opererar på wrapper-objektet, inte på filen). Destruktorn skriver tillbaka vektorn till filen. Klassen skall alltså ha medlemsfunktionerna: // -ppna och läs in en fil FileWrapper( const char *fileName ); // Stäng filen ~FileWrapper(); // Retunera antalet rader long lineCount() const; // Retunera den i:et raden string getLine( int i ) const throw ( range_error); // Byt ut den i:te raden mot s void putLine( const string &s, int i ) throw ( range_error); Inför lämpliga dataattribut och definera medlesfunktionerna. Du får bortse från problemen som uppkommer om flera FileWrapper-objekt hanterar samma fil. Koden
------------------------- Ingen signatur! |
Lajnold | 21:44 - 25:e Augusti 2006 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 65 Skicka PM |
string s; while ( in.getline(in, s) ) v.push_back(s); ------------------------- Ingen signatur! |
olle | 21:57 - 25:e Augusti 2006 | Post #3 | |
får kompileringsfel 5.cpp In constructor `FileWrapper::FileWrapper(const char*)': 5.cpp no matching function for call to `std::basic_ifstream<char, std::char_traits<char> >::getline(std::ifstream&, std::string&)' note C:\Dev-Cpp\include\c++\3.4.2\bits\istream.tcc:582 candidates are: std::basic_istream<_CharT, _Traits>& std::basic_istream<_CharT, _Traits>::getline(_CharT*, std::streamsize, _CharT) [with _CharT = char, _Traits = std::char_traits<char>] note C:\Dev-Cpp\include\c++\3.4.2\bits\istream.tcc:582 std::basic_istream<_CharT, _Traits>& std::basic_istream<_CharT, _Traits>::getline(_CharT*, std::streamsize) [with _CharT = char, _Traits = std::char_traits<char>]
Lajnold | 22:09 - 25:e Augusti 2006 | Post #4 | |
Ah, det var std::istream::getline som användes. Använd std::getline istället. string s; while ( getline(in, s) ) v.push_back(s); Men vill du använda istream::getline ändå så är det rätt att skicka en char-pekare som argument. Men innan dess så måste du allokera minne för den. Och andra argumentet är då max antal tecken att läsa in. char c[256]; //Välj själv storleken. while ( in.getline(c, 256) ) v.push_back(s); ------------------------- Ingen signatur! Senast redigerad 22:10 - 25:e Augusti 2006 |
olle | 22:17 - 25:e Augusti 2006 | Post #5 | |
tackar. fungerar nu. ska försöka fixa dom andra medlemsfunktionerna. Annars återkommer jag ------------------------- Ingen signatur! |
olle | 22:56 - 25:e Augusti 2006 | Post #6 | |
Kommit lite längre nu. Enda som är kvar är destruktorn. Försöker använda mig utav put funktionen i ofstream typen. Men den vill ha en char. Medans jag måste använda string för att min getLine funktionen retunerar string. Hur ska jag göra?
olle | 22:59 - 25:e Augusti 2006 | Post #7 | |
tänkte oxo fråga om detta är okey
Känns som det är fel pga att det är lite kod Fungerar dock ------------------------- Ingen signatur! |
olle | 23:48 - 25:e Augusti 2006 | Post #8 | |
Har löst problemet. hoppas denna lösning duger Sen tänkte jag lägga till "throw (range_error) som finns i getLine( int i ) const;// throw (range_error) och putLine( const string &s, int i ). Men vet inte hur man går tillväga? Koden
------------------------- Ingen signatur! Senast redigerad 23:51 - 25:e Augusti 2006 |
Lajnold | 01:01 - 26:e Augusti 2006 | Post #9 | |
// vector har en funktion, size, som returnerar antalet element. Utnyttja den. long FileWrapper::lineCount() const { return v.size(); } // Det räcker att du returnerar det element som ska returneras. string FileWrapper::getLine( int i ) const throw (range_error) { return v[i]; } Angående "throw (range_error)". Det antyder att denna funktion kan komma att kasta ett undantag, range_error. Så det du borde göra är att lägga till en out of bounds-check och kasta ett range_error vid behov. Och förstås se till att fånga detta. Kolla upp "exceptions" om du inte vet hur dessa fungerar. ------------------------- Ingen signatur! |
olle | 12:54 - 26:e Augusti 2006 | Post #10 | |
ska ta reda på hur exceptions fungerar. Har använt det tidigare med try och catch. Men aldrig sett throw (range_error) vet liksom inte vad man ska göra med range_error.. Klagar på den om att den inte är någon identiefer. ------------------------- Ingen signatur! |
Lajnold | 12:56 - 26:e Augusti 2006 | Post #11 | |
Inkludera stdexcept. ------------------------- Ingen signatur! |
olle | 13:07 - 26:e Augusti 2006 | Post #12 | |
så här blev det nu fungerar och kompilera
undrar om det ser rätt ut? Eller måste man använda range_error i cout? ------------------------- Ingen signatur! Senast redigerad 13:10 - 26:e Augusti 2006 |
Lajnold | 20:19 - 26:e Augusti 2006 | Post #13 | |
"throw(range_error)" betyder att funktionen ska kasta ut undantaget vid behov. Det ska sedan vara den anropande funktionens ansvar att fånga detta undantag. ------------------------- Ingen signatur! |
olle | 22:26 - 26:e Augusti 2006 | Post #14 | |
tack för infot. Då förmodar jag att jag har gjort rätt i koden. ------------------------- Ingen signatur! |
Lajnold | 22:47 - 26:e Augusti 2006 | Post #15 | |
Du ska kasta ut undantaget från funktionen. string FileWrapper::getLine( int i )const throw(range_error) { if(i < 0 || i > v.size() - 1) throw range_error("Out of bounds."); return v[i]; } Sedan ska funktionen som anropar getLine ta hand om det med hjälp av try-catch. ------------------------- Ingen signatur! |
olle | 11:10 - 29:e Augusti 2006 | Post #16 | |
Nu fungerar koden, tack för hjälpen. ------------------------- Ingen signatur! |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> C++, Tenta uppgift? ( I/O )
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-22 21:56
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.