Forum: Skillnaden mellan det svenska folkhemmet och ett fungerande system

Forum huvudsida -> Politik -> Skillnaden mellan det svenska folkhemmet och ett fungerande system

Sidor: 1

Till botten

dunken 01:05 - 7:e Juli 2006 | Post #1
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
,,nda sedan Per-Albin Hansson använde begreppet "Folkhem" i riksdagsdebatten 1928 har svenskarna varit sålda på idén. De gillar hela biten med utsuddade klasskillnader och jämlikhet. Svenskarna gillar idén med Pappa Staten som tar hand om dem så att de slipper slita och jobba.

Men visst katten ska medborgare som tjänar pengar och jobbar, också kunna njuta av frukten? Uppenbarligen inte! Jag kan jämka mig med att alla ska ha samma rättigheter men jag hävdar ändå att de som lyckas inte ska berövas sina vinster, utan snarare uppmuntras till att utveckla och privilegiera Sverige med ytterligare företag.

I Sverige idag är de enda som tillåts yttra sig socialdemokrater eller fackpampar. Vi från höger anses hata arbetare och vill bara trampa på de svaga. Inget kunde vara mer fel! Vi vill ju uppmuntra företag att anställa, så att fler får jobb och så att Sverige utvecklas.

läs hela här:

http://puf.nu/index.php?m=read&read=kronikor&kronikor_id=3

-------------------------
Politiskt UngdomsForum - www.puf.nu



Independence 01:15 - 7:e Juli 2006 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det känns som att texter från skaparna av webbsidan ska vara neutralt vinklade? Själv vart jag lite avskräckt från siten då en gav en ganska högervriden profil.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 01:16 - 7:e Juli 2006 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Många företag säger ju att det inte alls är skatter som är problemet för att anställa, så vad vill du?

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 01:20 - 7:e Juli 2006


HärJ 21:33 - 7:e Juli 2006 | Post #4
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Håller med om att vi måste göra nåt för att få "folkhemmet" att fungera.
sossarna har varit för länge vid makten, dom kan behöva träffa folk få nya ideer osv. De behöver semester från makten.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Hetzz 19:40 - 8:e Juli 2006 | Post #5
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
semester? :| bannade från all slags makt skulle nog vara bäst...


men sen finns det inga riktigt vettiga partier i sverige... alla vill lite bra saker och massor riktigt förjävliga saker... Smiley

-------------------------





Rejected 13:01 - 26:e April 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 22


Skicka PM
Problemet med moral.
Samhällsmoralen är något från stenåldern som ligger på arbetans sida.

Samhällsmoralen säger ju att det inte betyder något vad personen tycker utan vad alla andra tycker.
Alltså är arbetarna eller dom som klagar först alltid rätt.
Allt annat är vansinnig rationalisering.





tobbez 15:36 - 27:e April 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
@Rejected: Lösningen vad gäller alla diskutioner om politik och dylikt är inte att sätta en klisterlapp med "moral" på dem, för att sedan applicera ett felaktigt resonemang.




drglas 09:50 - 19:e December 2011 | Post #8
Medlem
Inlägg: 9


Skicka PM

Problemet med idén om folkhemmet är att man inte har råd med det idag. Med den tillväxten man hade efter andra världskriget var det lätt men idag är idén bara utdaterad och gammal men detta bygger socialdemokraternas hela sin politik på. Den arbetarklass man förr representerade finns inte längre. Arbetarklassen har fått det väl ställt och röstar nu på moderaterna istället.

Citat av Rejected:


Samhällsmoralen säger ju att det inte betyder något vad personen tycker utan vad alla andra tycker.

Vad snackar du om?






Sidor: 1

Forum huvudsida -> Politik -> Skillnaden mellan det svenska folkhemmet och ett fungerande system
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen