Forum huvudsida -> Programmering -> Lite hjälp med RAND
Sidor: 1
vulcanus | 15:21 - 12:a Juni 2006 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 5 Skicka PM |
Hej jag skulle behöva lite hjälp med min kod till C++, jag gör Dev-C++. Det är till mitt spel som jag håller på att göra, text baserat. Det är RAND funktionen som jag behöver lite hjälp med Detta är koden och den funkar men det kör samma resultat typ 3-5 gånger innan den byter till ett annat och jag undrar om man kunde ändra så att den gör mera slumptmässigt... all hjälp är välkommen ... P.S. koden är inte färdig än bara grunderna .... int Battle() { srand(time(0)); int Wiz_HP; int Mob_HP; int Mob_MAX; int Mob_MIN; string Mob_name; int Mob_type; Mob_type = rand() %3 + 1; if (Mob_type == 1){ Mob_name = "Fire Elemental"; Mob_HP = 6; Mob_MAX = 3; Mob_MIN = 1; } if (Mob_type == 2){ Mob_name = "Water Elemental"; Mob_HP = 6; Mob_MAX = 3; Mob_MIN = 1; } if (Mob_type == 3){ Mob_name = "Lighting Elemental"; Mob_HP = 6; Mob_MAX = 3; Mob_MIN = 1; } cout << Mob_name << endl << endl; return 0; ------------------------- <<<<<<<<<WoW Emeriss Char: Azouro lvl 60 Frost mage Guild: Glorify>>>>>>>>>>>>>>>>< |
Nissebosselasse | 17:47 - 12:a Juni 2006 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Flytta ut srand(...) ur den här funktionen. Jag märkte något liknande på en sak jag gjorde för ett tag sedan; time(0) returnerar antal sekunder, dvs, om funktionen anropas många gånger inom samma sekund, så kommer srand(time(0)) att generera samma frö till slumptalsgeneratorn, varför du får samma serie slumptal. ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
Christhebalrog | 16:45 - 12:a Juli 2006 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 6 Skicka PM |
oj, såg inte denna tråden innan jag skapade min... Fråga: vad är egentligen meningen med just följande kod:
Det funkar ju lika bra utan? ------------------------- Ingen signatur! |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> Lite hjälp med RAND
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2025-01-02 16:45
Vecka: 01
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.