Forum huvudsida -> Programmering -> kollisions detector
Sidor: 1
dapus | 12:18 - 29:e April 2006 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 3 Skicka PM |
hej jag har lite problem med min kollisions detecor som jag håller på att skriva. jag har läst lite på gamedev.com (http://www.gamedev.net/reference/articles/article735.asp) men jag får det inte att fungera. collision-funktionen:
edit: glömde skriva lite saker: funktionen retunerar hela tiden hela tiden 4 (att den kolliderar med vänster sida). Senast redigerad 12:24 - 29:e April 2006 |
Nissebosselasse | 16:01 - 29:e April 2006 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Först och främst tycker jag du ska kolla upp indenteringen (inskjutande av rader) på dina if-satser; det ser ut som om du menar en sak men att det blir en annan. Det är oftast en bidragande orsak till fel med else-satser. ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
dapus | 17:12 - 29:e April 2006 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 3 Skicka PM |
jag har alltid trott att man kunde göra så . men jag har ändrat som du sa och nu retunerar den en massa 2:or och 4:or. Det som jag har ändrat:
Senast redigerad 17:19 - 29:e April 2006 |
Nissebosselasse | 19:11 - 29:e April 2006 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Okej, bra, jag menade i och för sig inte att else-satser i sig är dumma, utan bara att du hade placerat dom på så vis att när man läser koden så ser det ut som om dom tillhör en viss if-sats, när dom enligt språkets regler egentligen tillhör någon helt annan. Jag sitter och skummar igenom http://www.gamedev.net/reference/articles/article735.asp. Du har implementerat någon egen variant (där man ska kunna få veta vilken sida som är träffad), eller? Att funktionen returnerar en massa 2:or och 4:or behöver ju inte vara ett fel i sig: objekten stöter kanske i varandra där hela tiden? Jag tycker du ska skriva om hela funktionen till något enklare, t.ex. den första varianten på gamedev.net-sidan, bara så att du vet att allting fungerar ordentligt. För om funktionen får fel data från övriga programmet, så kommer den ju ge fel resultat hela tiden. ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
dapus | 21:19 - 29:e April 2006 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 3 Skicka PM |
att den retunerar vilken sida som som träffar är för att jag ska veta hur den ska studsa t.ex.: om botten träffar så ska man minska y-positionen och om toppen träffar så ska man öka y istället. den retunerar 2 och 4 fast det inte finns något att studsa mot den första varianten på gamedev bygger min kod på. Men då kan man inte ha flera objekt som studsar runt. hela koden: http://david.dufberg.se:82/test.cpp http://david.dufberg.se:82/main.h Senast redigerad 21:19 - 29:e April 2006 |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> kollisions detector
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-09-21 03:02
Vecka: 38
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.