Forum: Ladda bild i pygame

Forum huvudsida -> Programmering -> Ladda bild i pygame

Sidor: 1

Till botten

Gazrog2 20:56 - 4:e April 2006 | Post #1
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Håller fortfarande på att lära mig pygame, och mitt i allt mitt lärande så uppstår en massa problem. Och nu är det problem med att ladda bilder. Det funkar helt enkelt inte Smiley
Alltså, det är ganska sjukt Smiley , ibland verkar det funka tror jag. Men om vi säger att jag drar "pygame.image.load("Pomit.bmp") så funkar det, men sen när jag prövar det någon annan gång så får jag felmedelandet " File "<pyshell#31>", line 1, in -toplevel-
y = pygame.image.load("Pomit.bmp")
error: Couldn't open Pomit.bmp"

Och sen så brukar det funka fint att ladda vissa filer medan andra inte går alls lika bra Smiley

Så jag undrar alltså vad det kan bero på om en bild fungerar att ladda medan andra inte går. Vad det vanligen beror på alltså. Det är säkert något enkelt men jag har inte lyckats komma på det, och sen så tappar man ju helt lusten att programmera då allting alltid ska skita sig. Det är alltid nåt jävla problem som gör att man programmerar i 5min sen får man tillbringa en halvtimma på att försöka komma på vad som är fel

-------------------------
Ingen signatur!



FunkyChicken 21:13 - 4:e April 2006 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
är det inte en underbar sysselsättning? Hmm, man kanske skulle spela lite tetris? =)




Gazrog2 21:21 - 4:e April 2006 | Post #3
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Jag har fått 32508 i gnometris Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



Nissebosselasse 10:05 - 7:e April 2006 | Post #4
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Det är kanske en komprimerad BMP-fil, som inte stöds av pygame? Testa och kör pygame.image.get_extended(); returnerar det sant så har du utökat stöd för fler bildformat, annars har du det icke.

Jag hade tetris på min gamla mobil, men inte på min nya, vilket jag finner ytterst besynnerligt, eftersom den äldre var just mycket äldre.

----

ELLER...så har det sökvägar att göra. Det funkar kanske när du kör programmet från samma katalog, men inte om du kör igång det från en annan?

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen

Senast redigerad 10:14 - 7:e April 2006


FunkyChicken 11:49 - 8:e April 2006 | Post #5
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
44033 poäng i Gnometris!




viblo 23:43 - 13:e April 2006 | Post #6
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Se dessutom till att sökvägen till bilden är rätt..

-------------------------
Ingen signatur!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Ladda bild i pygame
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen