Forum: MySQL, PHP och jpeg

Forum huvudsida -> Webbdesign -> MySQL, PHP och jpeg

Sidor: 1

Till botten

_0D_0A 16:16 - 12:a Mars 2006 | Post #1
Medlem
Inlägg: 21


Skicka PM
Jahapp, nu tröttnade jag på att googla utan att få några tillfredsställande resultat. Jag hade tänkt göra en hemsida där man, bland annat kan ladda upp bilder till en databas (MySQL) och så långt får jag det till att fungera fint.

Problemet uppenbarar sig när jag vill visa vad som finns inlagt i tabellen. Eftersom jag vill visa både text och bildmaterial samtidigt vet jag inte riktigt hur jag skall göra (är ingen stjärna på PHP, det skall erkännas). Någon som vet ett enkelt vis att omvandla rådata till att visa jpeg-fil på ett enkelt vis? Eftersom jag även vill visa text så antar jag att man inte kan skicka någon speciell header-information?




Independence 17:48 - 12:a Mars 2006 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Du kan ju ange ett php-script istället för en bild på info-sidan, och sedan genererar php-scriptet bilden och sätter ihop det med informationen på info-sidan. Det kommer bli två querys, men det är sånt man får leva med antar jag.
Men jag förstår inte riktigt varför du vill lagra en jpeg som rådata i databasen? Det känns väldigt otympligt måste jag säga.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





_0D_0A 18:56 - 12:a Mars 2006 | Post #3
Medlem
Inlägg: 21


Skicka PM
Hmm, menar du att jag skall använda include då eller? Alltså, att jag har sidan som visar texten och att på den/de platser jag vill infoga en bild så inkluderar jag en *.php-fil vars enda uppgift är att generera en bild?

Ptja, är det otympligt? Vad skulle du föreslå istället? Smiley

Jag är, som sagt, ingen höjdare på sådant här Smiley




Independence 19:45 - 12:a Mars 2006 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Nja, jag menar att du har två separata php-script. Det ena visar en bild, och det andra visar information samt har en img-tag där källan är det första php-scriptet.

Sättet du kan lösa det på utan att ha bilderna i databasen är att lägga bilderna i en katalog och sedan spara filnamnet i databasen.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





_0D_0A 19:52 - 12:a Mars 2006 | Post #5
Medlem
Inlägg: 21


Skicka PM
Er... så kan man ju också göra, men det är ju en fuskigt enkel och bra lösning Smiley... Mjo, så får det bli. Det tackar vi för!




ozamosi 16:30 - 13:e Mars 2006 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Man bör inte lagra bilddata i databaser, eftersom det inte är det de är till för. I databaser bör man lagra sökvägen till där man lagt bilden på hårddisken, och sedan göra en vanlig länk, eftersom det blir mycket snabbare.

-------------------------
Ljusblå



Phry 08:55 - 1:a Maj 2006 | Post #7
Medlem
Inlägg: 9


Skicka PM
2 querys är vad som behövs och ett PHP skript vad jag har för mig om jag tänker logiskt nu. Har ej läst kommentarerna då jag är lite små yrvaken, så jag orkade verkligen inte. Om det var en likadan post (vilket jag förmodar) så slå mig hårt på fingrarna!

Sen som Ozamosi säger så är dem inte till för och lagra bilder. Men det är väl det PHP skriptet är till för och nå sökvägen.

-------------------------


Senast redigerad 08:58 - 1:a Maj 2006


Sidor: 1

Forum huvudsida -> Webbdesign -> MySQL, PHP och jpeg
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen