Forum: Blinkenlights fortsättning

Forum huvudsida -> Förslag och buggar -> Blinkenlights fortsättning

Sidor: 1

Till botten

Independence 14:10 - 5:e Mars 2006 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det känns som Blinkenlights på senaste tiden inte varit så aktivt, kanske pågrund utav att jag inte spenderat så mycket tid på webbsidan eller kanske pågrund utav att webbsidan är överflödig. Hur som helst så hade jag nu tänkt att sluta ignorera problemet och höra med er om det är något som borde göras åt problemet.

Mitt förslag är att vi gör något av följande:
  • Utse någon slags utvecklingskomitté som tar hand om utvecklingen av sidan. Gruppen får full access till kod, databaser, server osv samt fattar beslut angående sidan. Lägga upp koden till sidan på subversion och göra den open source.
  • ,,ndra inriktning på sidan från allmänt programmeringshak till vad vi verkar ha blivit; en forum för en grupp personer i linköpingstrakten som inte gör något speciellt(?) och således byta ut funktionaliteten på sidan för att mer passa detta endamål.
  • Lägga upp allt material på någon annan webbsida och avregistrera domänen.

Jag tycker fortfarande sidan har någon slags funktion, och skulle gärna se att den finns kvar, men tror även att vi behöver lite förändring i systemet. Synpunkter är varmt välkomna!
Sedan kan det ju vara bra att veta att sidan fick 137 besök/dag (genomsnitt) i februari, så även om forumet är dött så kommer det lite folk och läser guider mm.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





lunkzor 14:24 - 5:e Mars 2006 | Post #2
Medlem
Inlägg: 8


Skicka PM
Ja som jag sa på irc. Så kanske man inte behöver byta riktning helt men eventuellt öppna lite nya forumsdelar som tex film/musik/piracy etc

-------------------------
Ingen signatur!



FunkyChicken 14:28 - 5:e Mars 2006 | Post #3
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Att forumet varit inaktivt under en period är knappast en nyhet, det händer ju då och då. Förmodligen för att finns så pass mycket större forum inom programmering och operativsystem, allmänt snack osv...

Att lägga ner blinkenlights vore dock väldigt, väldigt synd.
Idag fyller väl sidan två funktioner, del som en liten backup åt folk som vill skaffa sig lite kunskaper eller hur man nu ska uttrycka det... Iaf ett par problem löses ju i forumen varje vecka och vissa guider är väldigt populära.
Sen fyller ju också sidan en funktion som nån form av hangout för ett gäng gymnasieungdomar från Linköping samt några andra trevliga människor som hakat på under åren och fortfarande tittar in ibland.

Jag tror personligen att vi har en potential att utveckla blinkenlights. Vi har funnits ett tag nu (hey, vår LAN-packlista är ju nationellt känd). Vi har en hel del material, artiklar, projekthanteringssystem, roliga forumtrådar, webmail, wiki, etc, etc och ett halvt tusen medlemmar varav bara ett fåtal är regelbundna besökare, men det vägs ju upp av att sidan ändå genererar tusentals träffar varje månad. Det borde gå att föra det hela vidare och ta det ett steg längre. Om man ska rikta in sig på fri mjukvara, spel, programmering, eller ingenting särskilt vet jag inte, men det spelar nog ingen roll. Fler nyheter och mer artiklar är nog vad som behövs för att locka folk att komma tillbaka, men hur?

Sen vill jag inte mista communitykänslan heller. Snart drar funky till luleå. Det skulle vara kul att ha någon fast punkt kvar i livet, lite kontakt med alla lustiga blinkenlights/sekt-människor man lärt känna. Om det enda jag tar med mig från linköping är en websida, så.... tja, jag är nöjd.

Eh, lite svammel här känner jag. Klipper här....




LadyFrost 14:38 - 5:e Mars 2006 | Post #4
Medlem
Inlägg: 300


Skicka PM
Det blinkenforum saknar r bara aktivitet egentligen, s jag stller frgan "Hur promotear vi blinkenlights fr att f mer aktivitet?".

-------------------------
Frihetskämpe



Independence 14:45 - 5:e Mars 2006 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Starta upp lite forumsdelar för mer allmänna diskussioner låter ju helt okej. Borde inte vara allt för svårt att göra, om jag nu kommer ihåg hur man gör Smiley

Jag startade även en tråd om ett förslag som FC postade på IRC, ta gärna en titt på det.

Marknadsföra sidan kan man ju göra genom att försöka få folk att prata om den, och det gör man väl genom något intressant innehåll av något slag. Annars kan man ju köra lite grundläggande knep som att lägga till adressen i forumsignaturen på andra forum, det brukar ge lite besökare.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





brainlessbob 15:55 - 5:e Mars 2006 | Post #6
Medlem
Inlägg: 69


Skicka PM
Har en idé!
Vi spammar sönder stora forum med "blinkenlights.se" Smiley
Eller så gör bara vi lite smyg reklam lite överallt.
Tex. besöker forum och letar igenom trådar och skriver länkar till sidan där det passar bra.

annars kan tex. 2 personer fejka en tråd.
Tex. så startar person A en tråd om var man hittar en bra programmeringsida. Person B säger var sidan finns (denna).

Sen kan man alltid åka runt på stan med huligantutor och göra reklam för sidan.

-------------------------
Idioter kan göra underverk!

Senast redigerad 15:58 - 5:e Mars 2006


ozamosi 16:27 - 5:e Mars 2006 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Att hålla indy ensamt ansvarig för hela vår trygga punkt i världen känns inte helt rättvist. Så ska blinkenlights fortsätta vara det det varit en längre tid nu - mer ett community än någon programmerarsida - så bör fler hjälpa till - och få möjlighet att hjälpa till - på alla möjliga plan. Jag kan nämna 5-10 stycken här som jag kan gå i god för att de inte skulle slänga sidan åt helvete det första de gjorde om de fick källkodsaccess t ex. Hur många som skulle driva sidan frammåt är en helt annan fråga - jag har inte lagt till någon nyhet på evigheter, trots att jag har möjligheten - men det skulle vara en möjlighet.

(plötsligt börjar jag sukta efter RSS-flöden och tags på bloggarna här. Läskigt.)

-------------------------
Ljusblå



brainlessbob 16:42 - 5:e Mars 2006 | Post #8
Medlem
Inlägg: 69


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
Att hålla indy ensamt ansvarig för hela vår trygga punkt i världen känns inte helt rättvist. Så ska blinkenlights fortsätta vara det det varit en längre tid nu - mer ett community än någon programmerarsida - så bör fler hjälpa till - och få möjlighet att hjälpa till - på alla möjliga plan. Jag kan nämna 5-10 stycken här som jag kan gå i god för att de inte skulle slänga sidan åt helvete det första de gjorde om de fick källkodsaccess t ex. Hur många som skulle driva sidan frammåt är en helt annan fråga - jag har inte lagt till någon nyhet på evigheter, trots att jag har möjligheten - men det skulle vara en möjlighet.

(plötsligt börjar jag sukta efter RSS-flöden och tags på bloggarna här. Läskigt.)


Jag håller med. Det känns inte rättvist att låta bara en axla ansvaret.
Jag hjälper gärna till.

-------------------------
Idioter kan göra underverk!



Independence 17:18 - 5:e Mars 2006 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Perfekt! Smiley
Nu är ju bara frågan hur man ska gå vidare med det här.. Vi skulle kunna försöka bestämma någon tid då vi tar ett möte i chatten och disskuterar det hela. Då kan alla som är intresserade utav att hjälpa till komma dit. Har ni någon bra tid för möte? Söndagar brukar alltid vara trevliga för möten på IRC, men det kanske är lite för kort varsel att ha ett idag. Och nästa söndag är lite långt bort.. Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Förslag och buggar -> Blinkenlights fortsättning
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen