Forum: En ny generation programmerare

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> En ny generation programmerare

Sidor: 1

Till botten

ozamosi 21:18 - 19:e Februari 2006 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det känns som att det pågår lite av ett generationsskifte inom skrivbordsmiljöer, i alla fall för Gnome, som är den skrivbordsmiljö jag är mest bekant med. Det finns en gigantisk armada halvstabila program som gör helt nya, galna saker med ditt skrivbord. Jag började precis fundera lite över det hela...

För det första: metadata-sökningar a la Beagle, Spotlight, WinFS och ett gäng andra. Till skillnad från tidigare sökverktyg som bara sökte på filnamn kan du nu t ex söka på en låts titel, eller artist eller något annat hypercoolt! Bra va? Jag menar, att skriva artistinformation i filnamnet, och därigenom få exakt samma fördelar utan all programmering, det är ju helt omöjligt, right? Nu säger ni "men de har ju en databas av all metadata, så sökningarna går blixtsnabbt". Mhm... Hört talas om locate?

Vidare: Taggar. Du behöver inte längre sortera filer i kataloger och mappar, utan du dumpar bara allt i en stor hög. Sedan ger du dem en tag (tagg?), varpå du bara behöver gå till rätt tag, och slipper därigenom byta mapp! Och om du inte hittar, använd bara metadatasökaren i förra punkten. Coolt va? Jag menar, det blir ju inte EXAKT SAMMA SAK, eftersom du kan använda flera taggar på en fil! ln har funnits i linux sedan det bestod av handkodad assembler som bara funkade på PDP-7, men det är säkert värdelöst eller något sånt. Dessutom behöver du inte en separat uppsättning taggar för varje program, utan då kan du ju byta program som du vill. Bah!

En annan helt revolutionerande pryl är ju givetvis Tomboy. Tomboy ger dig helt nya, oväntade, möjligheter att skriva ner saker du behöver komma ihåg. I princip fungerar de exakt som postit:s med wiki-syntax, men säg inte det högt, för då spöar skaparen upp dig.

Samma skapare (Alex Graveley om ni undrar) har nu påbörjat något annat coolt. Du kan se i nedre delen av skärmen vilka program du har igång. Det kan låta som en helt vanlig aktivitetslist, men det är något mycket mer! Den här sorterar nämligen allt du har igång efter program, dokument, folk mm. Så om du t ex startar AbiWord, och öppnar ett dokument, så är det ett program, och ett dokument. Så istället för en plats i aktivitetslisten tar det nu två!

Jag tycker inte att alla de här nya programmen är skräp - många av dem gör mycket coola saker. Mycket saker som tidigare varit komplicerat att göra blir nu väldigt lätt. Men ibland får jag känslan av att de som skriver de här programen aldrig själva suttit vid en dator...

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 22:47 - 19:e Februari 2006


HärJ 21:43 - 19:e Februari 2006 | Post #2
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
vad sägs om att de aldrig lärt sig använda terminalen?
låter som om många av de saker du tar upp funnits sedan tidernas begynnelse men att de inte har öppnat en terminal.
Se det från den ljusa sidan, det kunde varit virus Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



ozamosi 21:57 - 19:e Februari 2006 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jag tror snarare det är tvärt om - de vill få folk att slippa använda terminal. Men det kan omöjligt påstås vara "nytt" om det mer eller mindre är ett GUI för terminalen...

-------------------------
Ljusblå



Independence 23:49 - 19:e Februari 2006 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det är väl många windowsvana personer som klagar på terminalena i linux, och då finns det ju dem som vill visa att linux är precis lika bra som windows och göra det likvärdigt. Själv tillhör jag dem som anser att linux inte behöver tävla med windows, det är till för andra saker än vad windows är till för. Kan dock tycka att det är trevligt med ett open source-alternativ till en del av de där sakerna, även om det aldrig kommer bli lika bra.
Och visst kan man påstå att det är nytt, om man hittils bara kunnat göra det via terminal och det går via GUI så är det iaf något som är nytt, även om det fortfarande bara är ett GUI och tekniken är gammal.
Hmm, har inte direkt någon aning alls vad det är jag skriver om, men det verkar inte ni ha heller så det får väl gå Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 14:15 - 20:e Februari 2006 | Post #5
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av Independence:
Hmm, har inte direkt någon aning alls vad det är jag skriver om, men det verkar inte ni ha heller så det får väl gå Smiley

crap!
jag är genomskådad.

btw hur kan man inte gilla terminaler? det är ju dom man saknar i windows...

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Celeron 16:56 - 20:e Februari 2006 | Post #6
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Terminaler äger! Det känns mycket nördigare på något sätt!

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



FunkyChicken 18:57 - 20:e Februari 2006 | Post #7
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Jaha, och av någon anledning blev det en diskussion om terminaler? Och vi slänger in lite Windwos vs Linux filosofi oxå, det är aldrig fel... Smiley Seriöst, det var nog inte det som var meningen.

Jag skulle inte säga bakåtsträvare, men ozamosi låter lite fientligt inställd mot dessa uppkomlingar i skrivbordsmiljön. Med all rätt, vissa är inte bara totalt onödiga och allmänt värdelösa, de är dessutom, som du säger, i många fall en återuppfinning av hjulet, denna gång i fin förpackning, yadda, yadda...

Jag tror det är bra. Inte att Alex Graveley spottar ur sig absurditeter på löpande band alltså, men att folk UTVECKLAR saker. De uppfinner nya tekniker (ok, återuppväcker gamla) och experimenterar fram program. Coola program. Rätt som det är kommer nån att presentera nåt användbart också...

Skämt å sido, det rör på sig. Utvecklingen alltså. Av skrivbordsmiljöer alltså. Det händer saker. Skulle inte förvåna mig om det är en liten revolution på gång. Os X har ju skaffat sig ett rejält försprång vad gäller användarupplevelse. Jag har alltid varit minimalist, men det är ett faktum att folk tillbringar stora delar av sina LIV framför sitt desktop. De vill att det ska vara en angenämn upplevelse. Efter att ha sett xgl-videon är jag dock övertygad om att följande gäller: fri-mjukvara-folk och närliggande släkten av programmerare må ha visioner och vara pionjärer inom många områden, men desto segare och på efterkälken inom andra - dock, när nån ser vad folk vill ha, och tänker att det här är ju coolt, och bestämmer sig för att det H,,R ska vi göra, då jävlar H,,NDER det saker. *Funky väntar med spänning på nästa generation X*
Som sagt, det händer saker, Vista är på gång, och windows må ha ett dåligt rykte på många områden, men det är ledande på desktopmarknaden och Vista _kommer_ sätta en ny standard inom skrivbordsmiljöer. Som jag sa till alla som ville höra på häromdagen, bilderna på KDE4 ser mystiskt bekanta ut... Ta en kik på microsoft.com, vista bjuder inte bara på massa schysst ögongodis (system som kräver en bra speldator för att kunna rendera fönster korrekt är ju knappast originellt) utan även en drös funktioner för att underlätta för användaren.

Och det är fan på tiden. Var det google som statade trenden med att folk ska S-KA efter ALLT? Jag vet inte. Spelar ingen roll.
Ibland undrar man vilket årtusende man lever i. Navigera runt i "mappar" känns inte som en vettig användning av min tid, även om jag kan göra det med festliga ikoner som hoppar runt och gör lustigheter istället för att stirra mig blind på rader av text som rullar förbi i en terminal. Det M...STE finnas bättre sätt. ch jag pratar inte om ls | grep. Jag pratar om "hitta alla dokument från de två senaste åren som har med mitt skolarbete att göra" eller "bilder på blommor, tagna med min EOS 350D" eller "det där projektet jag gjorde med olika sorteringsalgoritmer" eller "vilken configfil ska jag pilla på för att byta upplösning?". Går att göra med till buds stående medel, men knappat bra.

Jag brukar stänga av indexeringstjänsten för att skona cpu och diskar så långt som möjligt, men sen ägnade jag också läskigt lång tid idag åt att leta upp ett gammalt programmeringsprojekt som försvunnit långt ned i träsket av mappar på en av mina 8 partitioner... Att "söka" efter det bland 320GB tog... lång tid, utan uppdaterad databas.

I min utopia har man inte en beagle/spotlight/whatever databas som håller reda på alla filer. Filerna ligger I databasen. Filsystem och katalogstrukturer är för operativsystem och lågnivåprogram. Användare ska inte behöva befatta sig med sådant. Vem på slashdot var det nu som använde cvs för att hålla reda på sin hemkatalog?


Vad var frågan igen?




Senast redigerad 19:07 - 20:e Februari 2006


ozamosi 19:19 - 20:e Februari 2006 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Inte fientligt inställd... Alex Graveley gör egentligen inte dumheter, men ibland känns det svårt att säga vad programmet gör utan att förklara det i ord som redan finns.

Många av de här nya programmet har - som jag sa - många och coola funktioner.

Min poäng var i princip att "bilder på blommor med EOS 350D" är ett typexempel på vad taggar är bra på - du bara lägger taggen blommor till de bilderna, och så hittar du dem lätt när du vill komma åt dem. Men varför inte bara slänga dem i en mapp vid namn bilder?

Jag tror också att det är en revolution på gång, och jag tror det blir precis som GUI vs CLI: den här nya generationen prylar blir mycket bättre på flera saker, men ibland KOMMER en klassisk filhanterare att vara bättre.

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 20:22 - 20:e Februari 2006 | Post #9
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
mm ibland, på os- och program-nivå. Men den traditionella hemkatalogen lär obönhörligen få stryka på foten inom några år. Låt mig ta exemplet med blommorna: Ska jag lägga dem i en mapp vid namn "blommor"? Men vad gör jag då med bilden på en humla som suger nektar ur en blomma? Ska den ligga i mappen "blommor" eller "humlor"? För övrigt sorterar jag efter kameramodell och datum, inte motiv... Helst skulle man vilja kunna lägga bilden i flera olika mappar, utan risk att tappa bort den... Jag har samma problem med min musiksamling, varav en del är sorterad efter genre och artist, en annan del efter typ av release och distributionsformat (Album/CDS/CDM/CDR/OST/Vinyl...), osv... Taggar är som du säger en bra lösning. Alla mina mp3:or har full uppsättning id3-taggar, men det är ändå ganska värdelöst... Samlingen utökas och omorganiseras så ofta att mitt mediebibliotek aldrig är tillräckligt uppdaterat. Och hur jobbigt är det inte att behöva starta ACDSeePro för att plöja igenom mina stoora bildsamling på jakt efter rätt EXEIF-taggar? Eller ska man använda programmets egna databas för metadat och spara keywords som "blommor" och "humlor" för varje bild?

Oenhetligt. Jobbigt. Inkompatibelt. En central databas behövs, och den måste uppdateras i realtid. Jag föreslår som sagt att alla filer sparas I databasen i fråga.

Men nu var det inte bara filhantering det gällde. Det är mycket nytt på gång. Mycket bloat och allmän skit, men iaf nytt. All utveckling är av godo, anser jag. Sen att man KAN uppnå samma sak med locate som med beagle... spelar mindre roll.

Jag sitter med ett antal klyschor här, tex "du sköna nya värld" och "Viva la revolucion!" Enjoy... Smiley


Senast redigerad 20:24 - 20:e Februari 2006


ozamosi 10:41 - 21:a Februari 2006 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Kolla F-spot. Kolla sen beagle-integration. Du taggar bilderna med de taggar du vill ha (du får även ett tidshistogram, så du kan hitta bilderna baserat på datum ännu enklare). Sedan skickas all tagg-information (jag fattade inte om det här faktiskt var skrivet, eller om det bara ska skrivas), varpå du kan tagga med både blommor, humlor, och EXIF-informationen säger redan Canon och datum.

Det har aldrig varit en bra ide att spara stora filer i databaser - går säkert att komma runt, men vad jag förstår blir det alltid skitsegt. Linux har lnotify, vilket gör att kärnan säger till de som vill veta varje gång en fil modifieras på hårddisken. Därmed kan en beagle-daemon uppdateras i realtid, och problemet är löst.

-------------------------
Ljusblå



Independence 14:11 - 21:a Februari 2006 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Grejen med att spara i databas är väl snarare metadata, och det löser man ju via xattr i kärnan/filsystemet, inte via inotify?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 16:52 - 21:a Februari 2006 | Post #12
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Vad gör inotify då..?

Jag har säkert fel...

-------------------------
Ljusblå



Independence 17:01 - 21:a Februari 2006 | Post #13
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Inotify gör ju det du säger, men det löser inte det problemet du sa att det skulle lösa. Eller så förstod jag inte alls vad du sa..

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 17:34 - 21:a Februari 2006 | Post #14
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Kerneln säger till när en fil ändras, och då får beagle reda på det, och indexerar den direkt. På så sätt är datan alltid uppdaterad, och du slipper som med locate sitta och vänta på att databasen uppdateras innan du söker.

Xattr har någonting med något att göra, men jag är inte säker på vad Smiley

-------------------------
Ljusblå



Independence 17:56 - 21:a Februari 2006 | Post #15
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
xattr är ju för att lagra metadata väl? Och det var ju det man tjänade på att ha en databas, och det var det problemet du skulle lösa med Inotify om jag förstod dig rätt.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





FunkyChicken 18:51 - 21:a Februari 2006 | Post #16
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Nej, ozamosi löste mitt problem med att varken musikbiblioteket eller bildhanteringsprogrammet hinner med i svängarna när filsamlingen utökas. Med inotify (eller tex FileSystemWatcher i windows) får databaserna information i realtid om vad som händer.

in reply to #10: Vi har alltså kommit fram till att beagle är bra? Det var det jag hävdade från början tror jag... även om jag inte förstår varför man vill ha en filsystemstruktur i botten först, istället för att göra en databas som kan hantera stora filer och lagra hela alltet däri? Men sålänge det är transparent för användaren spelar det ju iofs ingen roll om bara metadata lagras, det låter bara lite onödigt krångligt...




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> En ny generation programmerare
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen