Forum: HerJ vs Java

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> HerJ vs Java

Sidor: 1

Till botten

HärJ 21:37 - 19:e Januari 2006 | Post #1
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
På bussen hem idag så hade jag en intressant disskussion om java med hetzz. Kom då fram till att det egentligen inte är java som jag ogillar. Ett stort framsteg eftersom jag har muttrat om att java suger i snart 2veckor om inte mer.
Vad kom jag då fram till? Det är en fråga som är lite knepigare att svara på. Jag kom delvis på hur mycket bättre det vore om jag satsa på att bli grafiker istället, men jag gillar ju att progga. Det har inte så mycket med java att göra men ändå. Enligt mig så är den största nackdelen med java att den körs på en virituellmaskin. Visst det är jätte bra för att säkra crossplatform men det kräver samtidigt en hel del av burken man sitter vid. Det är det stora problemet.
Den största anledningen till att jag ogillar java är att det känns som en billig variant av c++, men har jag fortfarande förståelse för de som vill använda det, Jag har aldrig fattat, jo egentligen har jag det, varför man måste envisas med semikolon i slutet av varje rad. Det var därför jag proggade python ett tag.
Den näst största anledningen heter netbeans. Usch vad jag ogillar det. Man ska väl vara glad att skolan för en gångs skull använder något som är gratis, men ändå.
Den näst näst största anledningen heter lisp. Stackars mig. Jag gick och blev förälskad i lisp på jullovet och kommer tillbaka och ska sen faktiskt programmera nåt som inte innehåller oändligt med paranteser. Det var för övrigt därför jag föll för lisp vid första ögonkastet. Det var en struktur som inte liknade någon annan jag sett och jag kände att jag verkligen ville använda den.
Den näst... En annan anledning är att jag aldrig riktigt bekantat mig med språket. Jag ska försöka se det som något bra imorgon när jag har ProgC. Håll tummarna så kanske jag kan lära mig vad som är javas specialiter.

Allt ovanför är bara en galen, trött och koffeinberoende mans förvirrade anteckningar. Bör läsas med måtta.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Celeron 06:31 - 20:e Januari 2006 | Post #2
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Jag förstår inte riktigt vad det var du ogillade istället för Java. Smiley

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



HärJ 20:46 - 20:e Januari 2006 | Post #3
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
om det var netbeans du mena så är det en editor

måste säga att det funkar mkt bättre att säga "java kanske kan vara bra" än "java har aldrig varit och kommer aldrig att bli bra" när man måste progga i det. ska leka lite med java under helgen, sen får vi se...

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> HerJ vs Java
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen