Forum: Projektarbete i java

Forum huvudsida -> Programmering -> Projektarbete i java

Sidor: 1

Till botten

Osito 23:04 - 1:a Januari 2006 | Post #1
Medlem
Inlägg: 32


Skicka PM
Hej! Första inlägget här! Smiley Jag och en kompis håller på med ett projekt arbete för gymnasiet (åk3). Vi gör ett program i java (swing) som är till för att planera spinning pass. Min kompis är ledare för spinning och tappade lusten att skriva den för han hela tiden. Det skall bygga på symboler som representerar de olika "positionerna" under passet. Vi har inte kommit så lågt och vi är lite ringrostiga när det gäller java plus att vi inte har jätte stor kunskap heller Smiley

Det första vi har gjort är att vi skapat en meny med undermenyer och ett verktygsfält. De är i olika filer och det första problemet vi har är att vi inte kan får dem i samma fönster när de länkas in i "main" filen. Problemet är att både har ett fönster i sina egan filer som de bygger på. Så antingen får vi ett fönster med antingen meny eller verktygsfält eller två fönster med meny i den ena och verktygsfältet i det andra. Hur löser man detta? Det enklaste är att lägga ihop filerna, men jag vet ju att det skall gå, plus att det känns lite enkelt Smiley

Några idéer eller lösningar?

-------------------------
//Osito

Senast redigerad 10:50 - 2:a Januari 2006


Independence 01:16 - 2:a Januari 2006 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
När ni skapat verktygsfältet kommer det ju en rad där ni skriver att ni skall lägga till verktygsfältet till ett visst fönster. ,,r det inte bara att skriva att ni vill lägga till båda i samma fönster? Kan vara ute och vimsa lite nu, för jag fösstod inte så bra vad du skrev Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Osito 10:49 - 2:a Januari 2006 | Post #3
Medlem
Inlägg: 32


Skicka PM
Har två klasser, ett med meny och ett men verktygsfält. Dessa skall vissas i samma fönster i klassen main. Problemet är att bara båda de andra klasserna har ett fönster. Läst lite i "den stora boken av kunskap" igår så jag skall titta lite på det idag, fast mer idéer är alltid välkommna Smiley

PS: Inte många som förstår när vi förklarar... Smiley

-------------------------
//Osito

Senast redigerad 10:51 - 2:a Januari 2006


Celeron 20:07 - 2:a Januari 2006 | Post #4
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Jag kan inget Java, men varför inte ta bort fönstren i dom andra klasserna då och använda fönstret i klassen main istället?

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Osito 08:57 - 3:e Januari 2006 | Post #5
Medlem
Inlägg: 32


Skicka PM
Har testat detta då det för mig låter också låter ganska logiskt. Problemet är att jag måste lägga till menyraden och verktygsraden i main file, vilket inte fungerar. Den hittar inte menyraden och verktygsraden.

-------------------------
//Osito



Independence 17:06 - 3:e Januari 2006 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det hela låter egentligen som ett mycket enkelt problem om man bara vet vad koden man skriver gör för något. Jag tror att det löser sig om du bara går igenom programmet och försöker lära dig exakt vad varje rad kod gör för något. Kanske har du missat någon rad eller kommer ihåg fel vad den gör för något, du sa ju tidigare att det var ett tag sedan du höll på.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Osito 19:42 - 3:e Januari 2006 | Post #7
Medlem
Inlägg: 32


Skicka PM
Skall titta igenom det en gång till. Men för att förtydliga:

  1.  
  2. import javax.swing.*;
  3. import java.awt.*;
  4.  
  5. public class main extends JFrame{
  6. main(){
  7. new meny();
  8. new vfalt();
  9. setMenuBar(mb);
  10. add(vf, BorderLayout.NORTH);
  11. setTitle("PAjb Spinning");
  12. setVisible(true);
  13. setSize(800,600);
  14. setDefaultCloseOperation(EXIT_ON_CLOSE);
  15. }
  16.  
  17. public static void main(String[] arg){
  18. new main();
  19. }
  20. }


mb och vf finns som sagt i ovanstående filer. Men kompileringen klagar då den inte hittar variablerna.

-------------------------
//Osito



Independence 20:42 - 3:e Januari 2006 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Alltså, det är inte så smidigt att försöka dela variablerna mellan filer (globala variabler). Försök istället att skapa en get-funktion som returnerar variabeln från den andra filen, och sedan skrier du typ sähär:
  1.  
  2. setMenuBar(KlassenIDenAndraFilen.GetMB());

Eller något i den stilen. Förstår dock inte riktigt varför mb är en variabel, borde det inte vara ett objekt? Och borde du inte bara kunna skapa ett nytt sådant objekt i den filen du är i nu? Typ såhär:
  1.  
  2. MenuBar mb = new MenuBar();


-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Osito 23:34 - 4:e Januari 2006 | Post #9
Medlem
Inlägg: 32


Skicka PM
Testat och testat, säkert något jätte lätt. Men tog den enkla vägen och la in vertygsfältet i meny filen. Nu har jag en annan fråga:

Hur får man fönstret att vara maximerat från början?

-------------------------
//Osito



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Projektarbete i java
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen