Forum: Jag älskar *NIX!

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Jag älskar *NIX!

Sidor: 1

Till botten

Independence 17:17 - 30:e November 2005 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag älskar *NIX! Smiley
Det finns saker som nästan är lite läskigt bra, sättet man kan få program att samarbeta på är så otroligt flexibelt och kraftfullt måste jag säga. Idag så gjorde jag en väldigt intressant upptäckt. Det är nämligen så att jag sedan en tid tillbaka har börjat använda en linuxburk (som agerar router mm) för att ladda ner torrents med, detta har fördelen att den kan ligga och tanka utan att jag märker av det knappt, och jag störs inte av det eftersom burken ligger i källaren. Problemet är ju bara då att filmerna hamnar på fel burk, men det är här det trevliga kommer in. Med hjälp utav detta mysiga lilla kommando löser man lätt det problemet (och ett annat problem):

ssh root@saturn unrar p -inul /storage/Incoming/independence/Mozart.And.The.Whale.2005.LiMiTED.DVDRip.XviD-LiNE/line-mozart.rar | mplayer-bin -

Det kommandot gör är att ansluta till serverburken via ssh, sedan packa upp rararkivet till stdout och sedan skicka hela skiten över ssh till mplayer som spelar upp filmen direkt. Med ett kommando spelar man alltså upp en rar:ad film från en annan burk! ,,r det inte bara för härligt? Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 18:56 - 30:e November 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
I Firefox 1.5 ser jag inte din post, eftersom kodrutan trycker ut bredden på texten, men texten hamnar under menyn. Lycka till Smiley

Jo, jag vet att det är härligt med *nix. Undrar om man kan få serverburken att broadcasta rar-filen till en annan burk som automagiskt packar upp den och börjar spela den på något sätt med netcat... Synd att jag inte tittar på film - det hade varit kul att testa Smiley

-------------------------
Ljusblå



Independence 20:04 - 30:e November 2005 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Okej, jag märker att du inte ser vad jag skriver Smiley Det är exakt det jag gör, broadcastar filmen och packar upp den live samtidigt som jag ser den... Smiley
Möjligt att det går via netcat också, men vet ej om man kan unrara via stdin. Unrara först och sedan netcata bör däremot gå, men det är ju exakt det jag gör.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 21:52 - 30:e November 2005 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Iofs ser jag ju inte vad du skriver, men du verkar behöva en ordbok Smiley Du broadcastar inte alls, du pull:ar ju innehållet. Broadcast är push.

-------------------------
Ljusblå



Independence 22:34 - 30:e November 2005 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Joja, men det var inte det som var det intressanta i det hela, tror du missat poängen.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 22:47 - 30:e November 2005 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Nej, men jag sa att det borde vara coolt att broadcasta. Jag tror du missat poängen.

-------------------------
Ljusblå



Independence 12:48 - 1:a December 2005 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Spelar inte direkt någon roll om det bara är en klient, förutom att det blir lite jobbigare när man ska göra allt från fel håll.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





nibbo 16:56 - 1:a December 2005 | Post #8
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
,,r precis själv i nykärsstadiet med min linuxboot. har inte riktigt vant mig vid min nya kärleks system och tänkande men det är endå alldeles underbart att bara sitta och bråka med. Om det skulle bli för mycket bråk så kallar jag inte någon hjälpsam människa från #blinkenlights som talar om för mig hur jag ska hantera problemet Smiley

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



HärJ 20:55 - 1:a December 2005 | Post #9
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
jag funderar på att skaffa en sån burk som bara står och tankar....open source...
ska testa ditt kommando då Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Jag älskar *NIX!
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen