Forum huvudsida -> Programmering -> spel och 3D-motorer?
Sidor: 1
Tesuki | 19:57 - 20:e November 2005 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 122 Skicka PM |
hej vad använder man en spel-motor till och vad är dens uppgift? och en annan fråga openGL och DirectX är det 3d motorer som ogre3d eller är oger3d ett sätt att komunicera med OpenGL och DirectX? |
FunkyChicken | 20:11 - 20:e November 2005 | Post #2 | |
Nyhetsredaktör Inlägg: 800 Skicka PM |
En spelmotor är själva programkoden, den som driver spelet. (Jmfr ljud, modeller och texturer som också utgör delar av ett färdigt spel). Sen räknas inte all kod till själva motorn heller, jag tänker på tex plugins, modifikationer, skript, laddare, etc, etc. OpenGL och DirectX är grafikbibliotek som fungerar som gränssnitt mellan dina program (spel) och den hårdvara som ritar upp grafiken. De har också inbyggda funktioner för olika beräkningar och grafikrelaterade uppgifter som kan komma till användning. OGL och DX länkas dynamiskt till dina program och utgör aldrig delar av själva spelen, de är således inte spelmotorer. Ogre3D däremot är som du säger en grafikmotor (som används som en del av ett program/spel) och svaret på din andra fråga torde vara ett "ja". |
Tesuki | 12:36 - 21:a November 2005 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 122 Skicka PM |
ok tack för hjälpen nu förstår jag det. |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> spel och 3D-motorer?
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-05-06 14:30
Vecka: 19
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.