Forum: spel och 3D-motorer?

Forum huvudsida -> Programmering -> spel och 3D-motorer?

Sidor: 1

Till botten

Tesuki 19:57 - 20:e November 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
hej
vad använder man en spel-motor till och vad är dens uppgift?
och en annan fråga openGL och DirectX är det 3d motorer som ogre3d eller är oger3d ett sätt att komunicera med OpenGL och DirectX?




FunkyChicken 20:11 - 20:e November 2005 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
En spelmotor är själva programkoden, den som driver spelet. (Jmfr ljud, modeller och texturer som också utgör delar av ett färdigt spel). Sen räknas inte all kod till själva motorn heller, jag tänker på tex plugins, modifikationer, skript, laddare, etc, etc.

OpenGL och DirectX är grafikbibliotek som fungerar som gränssnitt mellan dina program (spel) och den hårdvara som ritar upp grafiken. De har också inbyggda funktioner för olika beräkningar och grafikrelaterade uppgifter som kan komma till användning. OGL och DX länkas dynamiskt till dina program och utgör aldrig delar av själva spelen, de är således inte spelmotorer. Ogre3D däremot är som du säger en grafikmotor (som används som en del av ett program/spel) och svaret på din andra fråga torde vara ett "ja".




Tesuki 12:36 - 21:a November 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
ok tack för hjälpen nu förstår jag det.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> spel och 3D-motorer?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen