Forum: OpenGL

Forum huvudsida -> Programmering -> OpenGL

Sidor: 1

Till botten

Celeron 13:24 - 4:e November 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Jag har som ni kanske listat ut hållt på med DirectX ett tag nu, men jag funderar på att byta till OpenGL och då har jag några frågor:
1. Vad finns det för motsvarigheter till DirectX's DirectSound, DirectInput och nätverks delen (jag tror att den hette DirectPlay)?
2. Vet ni om någon bra guide? Det är lätt att hitta guider, men det är svårare att hitta någon guide som är bra!
3. Måste man använda något annat API för att skapa fönstret eller finns det en sån funktion inbyggd i OpenGL?

Det var alla frågor jag kom på nu i skrivande stund, men det kanske kommer fler. Smiley

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/

Senast redigerad 13:25 - 4:e November 2005


Tesuki 21:32 - 4:e November 2005 | Post #2
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
hej hej jag har ingen aning på första frågan.
2: http://nehe.gamedev.net/ har en bra guide tycker jag. Rätt så förstålig, håller på att läsa den.
3: jag tror den inte är inbygd man får använda någon annan API.




Celeron 21:47 - 4:e November 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Okej. Jag har en ny fråga: Vart ifrån sak man ladda hem OpenGL och vilken version? Jag hittade ingen länk på http://www.opengl.org/

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/

Senast redigerad 22:08 - 4:e November 2005


Independence 22:39 - 4:e November 2005 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
OpenGL i sig erbjuder inga funktioner som motsvarar DirectInput osv, därför väljer många att använda ett bibliotek som i sin tur använder OpenGL eller något sånt. SDL har stöd för OpenGL t ex, och det har stöd för smidiga inputfunktioner och försterskapande och är dessutom cross platform. Finns även något som heter Allegro tror jag, aldrig testat det dock.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





nibbo 23:09 - 4:e November 2005 | Post #5
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Har testat allegro när jag inte fick sdl att fungera. Verkade bra.

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



Celeron 08:09 - 5:e November 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
SDL alltså... Men då måste man ha ytterligare ett bibliotek för nätverks programmering? Jaja. Det blir väl SDL då. Ska det vara cross platform så ska det Smiley
Det kanske hade gått att få inputen i Win32 API, men det hade nog blivit dåligt! Och eftersom jag funderar på att byta till (eller iaf testa) Linux så kan det ju vara bra att göra spel som funkar där också!

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Independence 10:27 - 5:e November 2005 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
För nätverk kan du ju alltid använda SDL_net.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Celeron 13:40 - 5:e November 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Okej. Ska jag ladda hem filen som heter "SDL-devel-1.2.9-VC6.zip" eller den som heter "SDL-1.2.9-win32.zip"?

EDIT: Ni behöver inte svara på det, jag läser guiden här på sidan Smiley

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/

Senast redigerad 13:42 - 5:e November 2005


Independence 13:54 - 5:e November 2005 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
VC6 är om du använder Visual C++ tror jag.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Celeron 14:01 - 5:e November 2005 | Post #10
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Jag använder Visual C++ toolkit 2003.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> OpenGL
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen