Forum: SDL i DevC++

Forum huvudsida -> Programmering -> SDL i DevC++

Sidor: 1

Till botten

Neckutrek 19:58 - 9:e Oktober 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
Jag har försökt med OpenGL i Borland, OpenGL i DevC++, jag har tittat på Guider, sökt faq på swec... så gav jag upp, sedan började jag knåpa med SDL, i DevC++, fungerade inte.. sökte olika tutorials, faq mm på swec också kom jag hit.. läste guiden under artiklar, men det funkar ändå inte.

Hur gör jag om jag vill lära mig att skriva SDL i DevC++? Spelar min version av DevC++ någon roll? Räcker det med att bara lägga in alla header och lib filer i DevC++, de som jag laddat från www.libsdl.org (SDL 1.2), och sedan börja skriva? Måste jag ställa in DevC++ med någonting?

Vill jättegärna kunna fortsätta läsa guiden här.. men jag får det inte att fungera..

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 19:59 - 9:e Oktober 2005


Independence 20:02 - 9:e Oktober 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Du måste berätta för kompilatorn att du vill länka mot lib-filerna som kommer med SDL, hur du gör det har jag dock ingen aning om. Men det bör väl gå att få fram om man söker lite på google.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Neckutrek 20:17 - 9:e Oktober 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
Hmm.. under project options kan man välja parametrar... där finns ett fält kallat linker... kan det ha något med saken att göra?

Det finns 4 lib filer som följer med sdl 1.2 ska jag länka till alla?

-------------------------
Ingen signatur!



Crazybanana 20:41 - 9:e Oktober 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 12


Skicka PM
SLutar lib-filerna på .lib? I så fall kan du inte använda det till DevC++ eftersom DevC++ inet stöder det. Men om du vill köra SDL i DevC++ så starta DevC++, gå in på Tool > Check for updates and packages. Sedan söker du efter uppdateringar och laddar ner SDL Toolkit

-------------------------
Varför slänger du bort din tid på att läsa denna helt meningslösa text?



nibbo 21:46 - 9:e Oktober 2005 | Post #5
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
    Citat av Neckutrek:
Hmm.. under project options kan man välja parametrar... där finns ett fält kallat linker... kan det ha något med saken att göra?

Det finns 4 lib filer som följer med sdl 1.2 ska jag länka till alla?


Där är felet! Så var det iaf för mig. I den min sån ruta står det:

-lmingw32 -lSDLmain -lSDL

Prova och berätta sedan hur det gick!

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



Neckutrek 17:08 - 10:e Oktober 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
Svar till nibbo: Haha! Yes! Det funkade att kompilera Smiley äntligen.. men nu säger windows att det är något fel på min SDL.dll...

Vad är det för skillnad på Runtime library och development library? Vilken SDL.dll är det jag ska lägga i system32?

Glöm det, hade glömt att uppdatera den Smiley
Strålande glad nu jag, tack allihop! Nu fungerar det ju! Smiley

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 17:10 - 10:e Oktober 2005


Independence 17:30 - 10:e Oktober 2005 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Ett tips kan vara att lägga SDL.dll i mappen som du har binären i (exe-filen), annars glömmer man bort att man har den och när man skickar spelet till en kompis så funderar det inte för dem och man vet inte varför.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





SaNz 16:14 - 27:e Oktober 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 77


Skicka PM
För mig blir det build error nere i kompilator loggen...

-------------------------
Det är helheten som räknas... Så skit inte i hälften!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> SDL i DevC++
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen