Forum: Fråga

Forum huvudsida -> Programmering -> Fråga

Sidor: 1

Till botten

jem00001 23:24 - 7:e Oktober 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
Hej!!
Har en liten fråga. Går det att "bygga" ett program som kan hämta information från ett annat program och lägga det som man själv vill ha det. Kryptiskt?? Här kommer ett exempel!

Tänk er ett komplext bokningssystem på en bowlingbana med massvis med individinformation. Jag vill ur det progammet kunna "plocka" ut namn och adress och sedan få in det i ett annat program. Finns den möjligheten? Man kan tänka sig att det egentillverkade programmet ska uppdatera sin sökning varje timme eller motsvarande för att se om det kommit nya bokningar.

Hoppas det gick at fatta gör det knappt själv ;=)

MVH Johan

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 23:56 - 7:e Oktober 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det bör väl inte vara några problem, ta reda på hur det första programmet lagrar datan och sedan läser det andra programmet från samma data.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Celeron 07:29 - 8:e Oktober 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Ja, men i C++ iaf så har inte program tillgång till andra programs minne så den vägen blir kanske lite svår. Men om datan skrivs till en fil så är det ju enkelt att öppna och läsa in datan.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



ozamosi 11:58 - 8:e Oktober 2005 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det finns flera sätt att lösa det på. Först har vi såklart filer (som redan nämnts) eller för den delen databaser.

Sedan har vi även t ex sockets - inte vanliga tcp/ip-sockets, utan av typen unixsockets. På en *nix-maskin visas grafiken, och avläses tangentbord och mus etc, av en X-server, men det är en X-klient som tar hand om att räkna ut vad och hur som ska visas. Med tanke på att all grafik som visas skickas fram och tillbaka över unix-sockets kan vi vara ganska säkra på att de är ganska snabba Smiley Jag tror unix-sockets finns till windows också, men jag vet inte hur de används. Den här metoden kräver ju såklart att det första programmet som lagrar bokningarna "vill" ge bort datan.

En annan metod är ju såklart att bara göra ett program av alltihopa, med flera trådar, där det ena "programmet" lagrar all data till några gemensamma, trådsäkra, variabler, och det andra läser från dessa.

,,ven om programmet som tar hand om bokningarna inte går att ändra, och bara sparar datan i minnet, så går det fortfarande att komma runt genom att låta det andra programmet starta det första "innuti" sig självt. Det här är dock väldigt knepigt, och jag vet inte ens om det går att göra med bara C++

-------------------------
Ljusblå



Celeron 12:09 - 8:e Oktober 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Det skulle vara kul att veta hur det går till! Har du någon länk eller någon guide om hur man gör?

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



ozamosi 12:54 - 8:e Oktober 2005 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Um... Vilket? Smiley

-------------------------
Ljusblå



Celeron 15:46 - 8:e Oktober 2005 | Post #7
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Oups. Jag glömde nog att du hade gett flera exempel samtidigt som jag skrev. Jag menar att starta ett program innuti ett annat program.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



HärJ 23:17 - 8:e Oktober 2005 | Post #8
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
En annan metod är ju såklart att bara göra ett program av alltihopa, med flera trådar, där det ena "programmet" lagrar all data till några gemensamma, trådsäkra, variabler, och det andra läser från dessa.

låter som det jag tänkte säga.
jag tänkte dock på en sub(qb-skadad som jag är)
programmet begär data från suben som skickar tillbaka den. men trådar är nog bättre att satsa på...

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



ozamosi 23:26 - 8:e Oktober 2005 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av Celeron:
Oups. Jag glömde nog att du hade gett flera exempel samtidigt som jag skrev. Jag menar att starta ett program innuti ett annat program.

Nope, ingen info. Har ingen aning om hur man gör, men jag tror djupa ASM-kunskaper är en fördel, men alla ASM-kodare här på forumet har ju skrivit sina MSN-adresser, så kolla där Smiley

Jag vet att Random Nut gjorde exakt det med KaZaA när han gjorde sitt K++ som användes av Kazaa Lite. K++ var helt skrivet i ASM. Han kunde ju ha ändrat i KaZaA-binären enkelt, men det är olagligt att distribuera modifierade versioner av någon annans upphovsrättsskyddade kod, så han gjorde ett program som startade den omodifierade binären, och skrev om den helt och hållet i minnet Smiley
I princip alla Loaders till spel använder väl samma teknik tror jag?

-------------------------
Ljusblå



nibbo 10:42 - 9:e Oktober 2005 | Post #10
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
    Citat av ozamosi:

I princip alla Loaders till spel använder väl samma teknik tror jag?


Stämmer. En interesant sak är att counter-strike har lyckats med att göra detta omöjligt. Fråga mig inte hur men på något sätt är det omöjligt att göra så kallade cheatloaders till det. De kanske har kommit på ett sätt att gå runt det nu men för några månader sen hade fuskmakarna lite problem.

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Fråga
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen