Forum: Linux på berzan-datorerna?

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Linux på berzan-datorerna?

Sidor: 1

Till botten

ErikHK 15:23 - 21:a September 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 31


Skicka PM
Tänkte lägga in Linux på laptopen vi får i skolan, men jag undrar om jag kan partitionera om D: till typ en halv D: och en Linux-installation? För när man lämnar in den för ghostning, partitionerar ghost-programmet om automagiskt tillbaka till FAT32 då? Eller blir de skittjuriga om man partitionerar om den själv? Någon erfarenhet av detta?

-------------------------





Hetzz 15:26 - 21:a September 2005 | Post #2
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
det ska inte va nått problem att dualboota, iaf inte om du kan leva utan trådlöst nätverk

edit: i pdatkursen får man göra det du beskriver fast istället för linux installerar man 2000.

-------------------------



Senast redigerad 15:26 - 21:a September 2005


ErikHK 15:38 - 21:a September 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 31


Skicka PM
    Citat av Hetzz:
det ska inte va nått problem att dualboota, iaf inte om du kan leva utan trådlöst nätverk

edit: i pdatkursen får man göra det du beskriver fast istället för linux installerar man 2000.


mm, får tänka över det där om jag orkar dra in det Smiley
Men det finns iallafall drivisar till kortet som sitter i datorn, här: http://ipw2200.sourceforge.net/ .
Men det kanske inte fungerar med anv namn o lösen osv osv?
Nån i sekten eller nåt som kör Linux på sin laptop?

-------------------------





Independence 15:47 - 21:a September 2005 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Tycker egentligen att denna tråden lämpar sig bättre i Datasektionens forum. Dessutom tycker jag att du lagt den i fel kategori så jag flyttar den Smiley


Hur som helst, Linux går finfint på våra Laptops och det trådlösa nätverkskortet fungerar bra. Men man kan inte logga in på skolans nät av någon anledning. Kanske är knutet till hostname på datorn eller liknande, jag har testat en del men inte lyckats få igång det. wpa_supplicant med eap_leap är ett tips iaf Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!



Senast redigerad 15:49 - 21:a September 2005


tobbez 16:15 - 21:a September 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
att det inte fungerar beror på att de använder något cisco-protokoll(?), tror det heter aegis. Det finns iallafall folk som har fått igång det trådlösa på egna laptops (inte skolans).




ErikHK 16:50 - 21:a September 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 31


Skicka PM
    Citat av Independence:
Tycker egentligen att denna tråden lämpar sig bättre i Datasektionens forum. Dessutom tycker jag att du lagt den i fel kategori så jag flyttar den Smiley


Hur som helst, Linux går finfint på våra Laptops och det trådlösa nätverkskortet fungerar bra. Men man kan inte logga in på skolans nät av någon anledning. Kanske är knutet till hostname på datorn eller liknande, jag har testat en del men inte lyckats få igång det. wpa_supplicant med eap_leap är ett tips iaf Smiley


Så ni har partitionerat om och så? Eller har ni bara testat nån gång? Smiley Hur gör ni isåfall när ni ska ghosta om? partitionerar tillbaka som det var innan eller skiter i det?
tobbez: Joo, jag har fixat WLAN på min gamla laptop, och min brors stationära Smiley

-------------------------





Independence 17:04 - 21:a September 2005 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
tobbez: Som jag sa heter det eap_leap, eller egentligen bara LEAP.

ErikHK: Jag partitionerade om, och det är väl inga direkta problem med det. Ghosta om är inget jag burkar göra ofta direkt, har gjort det en gång sedan vi fick laptopsen så det är inte ofta man behöver installera om Linux eller så. Varför skulle man partitionera tillbaka innan man ghostar? Allt försvinner ju ändå...

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ErikHK 17:42 - 21:a September 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 31


Skicka PM
    Citat av Independence:
tobbez: Som jag sa heter det eap_leap, eller egentligen bara LEAP.

ErikHK: Jag partitionerade om, och det är väl inga direkta problem med det. Ghosta om är inget jag burkar göra ofta direkt, har gjort det en gång sedan vi fick laptopsen så det är inte ofta man behöver installera om Linux eller så. Varför skulle man partitionera tillbaka innan man ghostar? Allt försvinner ju ändå...


nae då, det är ju inga problem, tänkte mer om ghostnings-programmet klarade av att partitionera om igen Smiley Annars kanske de kommer och wajjnar på att jag har nåt obegripligt filsystem eller nåt Smiley

-------------------------





FunkyChicken 20:37 - 21:a September 2005 | Post #9
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
jag kör precis som du beskrev och det funkar bra... ,,ven det trådlösa, men man kommer inte åt accesspunkterna om mamn inte är medlem i linedu-domänen, enligt teknikerna jag pratade med.




ErikHK 21:14 - 21:a September 2005 | Post #10
Medlem
Inlägg: 31


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
jag kör precis som du beskrev och det funkar bra... ,,ven det trådlösa, men man kommer inte åt accesspunkterna om mamn inte är medlem i linedu-domänen, enligt teknikerna jag pratade med.


Trevligt, trevligt Smiley
Har partitionerat nu, ska bara boota in i Ubuntu-installationen (Har hört att Ubuntu funkar bra på laptops, dessutom: http://www.freedesktop.org/~jg/nc8230/ )

-------------------------



Senast redigerad 21:15 - 21:a September 2005


Hetzz 15:49 - 22:a September 2005 | Post #11
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
    Citat av ErikHK:
    Citat av Independence:
tobbez: Som jag sa heter det eap_leap, eller egentligen bara LEAP.

ErikHK: Jag partitionerade om, och det är väl inga direkta problem med det. Ghosta om är inget jag burkar göra ofta direkt, har gjort det en gång sedan vi fick laptopsen så det är inte ofta man behöver installera om Linux eller så. Varför skulle man partitionera tillbaka innan man ghostar? Allt försvinner ju ändå...


nae då, det är ju inga problem, tänkte mer om ghostnings-programmet klarade av att partitionera om igen Smiley Annars kanske de kommer och wajjnar på att jag har nåt obegripligt filsystem eller nåt Smiley


vad jag minns så måste du innan du ghostar ta bort linux partitionen, annars blir den typ sur. fast det är nog bara om du väljer att ghosta hela hårddisken, man kan välja att endast ghosta c:

-------------------------





Dumlen 16:42 - 24:e September 2005 | Post #12
Medlem
Inlägg: 36


Skicka PM
Dock är det tyvärr så att allt på D: tydligen försvinner trots att man bara att ghosta om C:, då den ändrar på partitionsstorlekarna.




Hetzz 22:05 - 24:e September 2005 | Post #13
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
det beror ju på vilken ghostskiva man har... jag hade allt kvar...

-------------------------





Independence 22:57 - 24:e September 2005 | Post #14
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hetzz: Det beror väl snarare på om man har ändrat storlek på partitionerna eller inte

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Hetzz 00:32 - 25:e September 2005 | Post #15
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
jo det kan väl iofs va sant.

-------------------------





ErikHK 00:41 - 7:e Oktober 2005 | Post #16
Medlem
Inlägg: 31


Skicka PM
sådär! Har lite sporadiskt ändrat configs osv.. nu har jag nog hittat nåt jag trivs med Smiley http://erikhk.mine.nu/bilder/yepp.png

-------------------------





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Linux på berzan-datorerna?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen