Forum: länkar i nytt fönster!

Forum huvudsida -> Förslag och buggar -> länkar i nytt fönster!

Sidor: 1

Till botten

ErikHK 16:18 - 18:e September 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 31


Skicka PM
länkar som folk postar här i forumet skulle vara najjs om dom öppnades i nya fönster tycker jag Smiley

-------------------------





Independence 16:27 - 18:e September 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det är tyvärr så att enligt W3Cs rekommendationer ska man inte göra så. Anledningen är att om de inte öppnas i ett nytt fönster som standard kan användaren med lätthet få de att öppnas i ett nytt fönster ändå genom att t ex hålla ner shift medans man klickar eller klicka med mittenknappen (lite beroende på webbläsare), men man kan inte välja att öppna i samma fönster om länken som standard öppnas i ett nytt fönster. Någon fler som har några synpunkter? Jag kan såklart ändra mig om många tycker som ErikHK Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ErikHK 16:33 - 18:e September 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 31


Skicka PM
    Citat av Independence:
Det är tyvärr så att enligt W3Cs rekommendationer ska man inte göra så. Anledningen är att om de inte öppnas i ett nytt fönster som standard kan användaren med lätthet få de att öppnas i ett nytt fönster ändå genom att t ex hålla ner shift medans man klickar eller klicka med mittenknappen (lite beroende på webbläsare), men man kan inte välja att öppna i samma fönster om länken som standard öppnas i ett nytt fönster. Någon fler som har några synpunkter? Jag kan såklart ändra mig om många tycker som ErikHK Smiley


Joo, just det, i och med XHTML ska ju kontrollen ligga hos användaren Smiley ,,sch, kan iofs använda third-mouse-wheel-mojj-knappen för att öppna i ny tabb!

-------------------------





ozamosi 18:01 - 18:e September 2005 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Om du använder Firefox kan man med extention:en Tab Mix Plus (som är en inte fullt så trasig variant av den omåttiligt populära Tabbrowser Extention) be den att öppna alla länkar som leder till andra sidor i ett nytt fönster.

Och w3c säger att man inte ska specificera det i html-koden, eftersom det inte har där att göra: html ska bara innehålla innehåll. Det här är en modifiering av browserns beteende, så det ska ligga i java-script (eller XUL, jscript eller annat motsvarande språk). w3c är alltså inte emot nya fönster, bara att man gör det i html.

-------------------------
Ljusblå



HärJ 23:11 - 18:e September 2005 | Post #5
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
måste vi följa w3c?
var ligger det bra i att följa w3c?
mig personligen stör det inte. Vill jag ha en ny tab öppnar jag ny tab. För ut satt att jag inte använder links Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Hetzz 23:15 - 18:e September 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
    Citat av HärJ:
måste vi följa w3c?
var ligger det bra i att följa w3c?
mig personligen stör det inte. Vill jag ha en ny tab öppnar jag ny tab. För ut satt att jag inte använder links Smiley


jag skulle vilja påstå att om alla följer deras rekommendationer/standards, så blir det rejält mycket lättare att utveckla webbrowsers som faktiskt visar sidorna korrekt.

-------------------------





HärJ 23:19 - 18:e September 2005 | Post #7
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av Hetzz:
    Citat av HärJ:
måste vi följa w3c?
var ligger det bra i att följa w3c?
mig personligen stör det inte. Vill jag ha en ny tab öppnar jag ny tab. För ut satt att jag inte använder links Smiley


jag skulle vilja påstå att om alla följer deras rekommendationer/standards, så blir det rejält mycket lättare att utveckla webbrowsers som faktiskt visar sidorna korrekt.

men alla webbläsare utan pajasen(IE) brukar la visa sidorna ungefär likadant?

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Hetzz 23:22 - 18:e September 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
    Citat av HärJ:
    Citat av Hetzz:
    Citat av HärJ:
måste vi följa w3c?
var ligger det bra i att följa w3c?
mig personligen stör det inte. Vill jag ha en ny tab öppnar jag ny tab. För ut satt att jag inte använder links Smiley


jag skulle vilja påstå att om alla följer deras rekommendationer/standards, så blir det rejält mycket lättare att utveckla webbrowsers som faktiskt visar sidorna korrekt.

men alla webbläsare utan pajasen(IE) brukar la visa sidorna ungefär likadant?


vad jag erfarat är det faktiskt märkbara skillnader mellan FF och Opera. fast jag är inte helt säker men minns att nått test med PNG tex inte visas korrekt i nån webbläsare. fast det har ju inte med korrekt html o göra iofs.

-------------------------





Independence 23:24 - 18:e September 2005 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Att följa W3Cs rekommendationer bara för det är rekommendationer från W3C kan ju disskuteras om det är vettigt, men ofta ligger det ju något i det dom rekommenderar och därför brukar jag följa dem så mycket jag kan.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 23:40 - 18:e September 2005 | Post #10
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av Independence:
Att följa W3Cs rekommendationer bara för det är rekommendationer från W3C kan ju disskuteras om det är vettigt, men ofta ligger det ju något i det dom rekommenderar och därför brukar jag följa dem så mycket jag kan.

du låter som en politiker.
men du har nog rätt. fast du kan ju göra egna rekomendationer Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



ErikHK 01:02 - 19:e September 2005 | Post #11
Medlem
Inlägg: 31


Skicka PM
man kan ju gärna följa W3C's rekommendationer så gott det går som du säger independence, fast man kanske inte behöver validera den till 100% i XHTML Strict :p

btw: jättemycket off-topic, men GoogleBot crawlar er sida ganska ofta va?? ,,r det mycket på grund av Google AdSense? Tack förresten, för ni fick googlebotten att crawla min sida Smiley

-------------------------





Hetzz 07:51 - 19:e September 2005 | Post #12
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
ErikHK, om jag inte minns fel så har den ganska många besök här. borde stå på stats sidan, vad nu url:en är till den...

-------------------------





FunkyChicken 20:22 - 19:e September 2005 | Post #13
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Man bör följa w3c för att de ,,R w3c ja. Vill man inte göra det är det förstås helt ok, men då kan man göra en gopher-sida eller vadsomhelst utom en www-sida på internet. Vill man följa en egen standard kan man fan göra sig ett eget protokoll och ett eget nätverk, inte ställa till problem för andra, imho.




HärJ 22:34 - 19:e September 2005 | Post #14
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
Man bör följa w3c för att de ,,R w3c ja. Vill man inte göra det är det förstås helt ok, men då kan man göra en gopher-sida eller vadsomhelst utom en www-sida på internet. Vill man följa en egen standard kan man fan göra sig ett eget protokoll och ett eget nätverk, inte ställa till problem för andra, imho.

så om man inte vill följa deras standard så är man inte välkommen på nätet?
det låter ju logiskt!
tillåt mig att småle...

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



ErikHK 01:19 - 20:e September 2005 | Post #15
Medlem
Inlägg: 31


Skicka PM
    Citat av Hetzz:
ErikHK, om jag inte minns fel så har den ganska många besök här. borde stå på stats sidan, vad nu url:en är till den...


joo, det verkar så Smiley

-------------------------





FunkyChicken 08:35 - 20:e September 2005 | Post #16
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Herj: Ja, precis. Om DU hade lagt ner din själ i att skapa webben och sedan sett hur den börjar förfalla till kaos och därför grundat även ett konsortium för att skapa rekommendationer så att alla kan leva tillsammans i harmoni och allt blir fint och mysigt... och folk sedan börjar ignorera allt ditt arbete och skapa problem för dem som gör browsers, osv och i slutändan även för andra webdesiners... vad skulle du tycka då?
Om man inte kör på höger sida är man inte välkommen på de svenska vägarna. Man kan åka till ett annat land, eller bygga en egen väg, men inte ställa till problem här. (Det ,,R inte lag på att man ska köra på höger sida, det är bara en rekommendation. Men om man INTE gör det är man allmänfarlig i trafik.) *Småler*




HärJ 09:09 - 20:e September 2005 | Post #17
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
(Det ,,R inte lag på att man ska köra på höger sida, det är bara en rekommendation. Men om man INTE gör det är man allmänfarlig i trafik.)

så du menar att jag får köra på vänstersida om jag vill?
och sånna som du ska ha körkort. skillnaden mellan w3c och tex Sverige är att här har vi lagar. På nätet finns inga lagar som gäller hela nätet. Jag kan ju inte få böter lr liknande för att jag inte följer en standard som nån tvingar på mig.
Jag gör mina sidor som jag vill ha dem och om de då inte följer nån standard det bryr jag mig inte om!

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



FunkyChicken 10:44 - 20:e September 2005 | Post #18
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Ja du får köra på vänster sida om du vill. Det som står i lagen är att "bilen B-R framföras på höger sida". Om det i någon situation är lämpligare att åka på vänster sida så får och ska du göra det. Om det kommer mötande trafik där bör du dock hålla till höger, annars är du som sagt allmänfarlig och DET är ett brott. Att man inte får böter för att ställa till oreda på nätet är väl en sorglig anledning att göra det men... den fria viljan är ett jävla påhitt. Smiley




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Förslag och buggar -> länkar i nytt fönster!
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen