Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Både storlek och teknik räknas
Sidor: 1
Nissebosselasse | 22:26 - 12:a September 2005 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Det är lite tråkigt när det visar sig att ens första större projekt i C++ (för närvarande 45 filer, ca 11 000 rader kod) är lika hållbart som bärande väggar av blöt papp. Först och främst ska vi kanske klargöra att jag inte jobbar hos något företag, utan gör detta helt och hållet på min fritid som en hobby. Men ändå. Projektet är en typ av bordsrollspel som min kompis utarbetat, vilket jag (efter att ha testat det) tyckte var det ultimata sättet att en gång för alla lära mig C++ fullt ut; jag menar, man har varit där och sneglat och gjort små övningar många gånger innan, men nu fanns det en chans att verkligen sätta sig in i språket. Sagt och gjort, bestämde mig för att använda SDL-biblioteket (http://www.libsdl.org/index.php) och efter en svettig vecka eller två hade jag ett någorlunda fungerande GUI med flyttbara fönster o dyl, allt snyggt uppbyggt kring polymorfism och klassarv. Basklasser för personer, inventory och specialegenskaper ("feats") skrevs och kopplades snyggt, och allt fungerade jättebra. Tills nu. Projektet har svällt, uppenbarligen, men på fel sätt. Jag följde C++ standarden - ibland. Att ha alla klasserdeklarationer samlade i en enda .H-fil låter som en bra idé - om man inte vet bättre och tänker hålla sig till en klass. Men när klasser ska innehålla pekare till andra klasser som överlagrar en annan klass, då börjar det bli svettigt. För att ta ett konkret exempel: jag skrev till en hitta-vägenklass (som använde sig av en flood fill-algoritm) som personklasserna skulle kunna använda sig av, men när jag deklarerade en lokal instans av denna nya klass (som jag f.ö. kompilerade och testade innan i ett separat projekt, utan några som helst problem), kraschade hela programmet. Kommenterade jag bort denna enda lilla rad, fungerade det igen. Sådan osäkerhet kan inte ett helt projekt vila på. Så nu, efter att ha velat fram och tillbaka någon vecka, har jag börjat ta itu med problemet: omskrivning av alltihop. Tråkigt, men nödvändigt. Men man lär sig av sina 11 064 rader av misstag. ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
HärJ | 00:22 - 13:e September 2005 | Post #2 | |
Moderator Inlägg: 1198 Skicka PM |
beklagar sorgen... shit happens ------------------------- Tänk om jag vore en skalärprodukt! |
Nissebosselasse | 19:36 - 13:e September 2005 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Dessvärre ja! Men det är av dom man lär ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
FunkyChicken | 20:42 - 13:e September 2005 | Post #4 | |
Nyhetsredaktör Inlägg: 800 Skicka PM |
Ftt ord: felhantering. Taskiga kodrader kommer aldrig finnas, men de får inte sänka hela progget ju... Fler ord: Som vi säger i schack-världen, man lär sig inget av ett vunnet parti. Jag skriver fortfarande om projekt som går för långt åt helvete. |
Nissebosselasse | 00:27 - 14:e September 2005 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Jag vet inte om jag skulle vilja sätta likhetstecken mellan felhantering och dålig design (vilket det rörde sig om i mitt fall). Jag hade strukturerat upp projektet på tok för dåligt (läs: inte alls), och det må gå i början men allt eftersom det växer blir de där små designmissarna också större... Och kommer taskiga kodrader aldrig att finnas...? Alltid antar jag att du menar - lite svårt om de inte finns men ändå inte får sänka hela programmet... ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Både storlek och teknik räknas
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-05-17 08:41
Vecka: 20
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.