Forum: Både storlek och teknik räknas

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Både storlek och teknik räknas

Sidor: 1

Till botten

Nissebosselasse 22:26 - 12:a September 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Det är lite tråkigt när det visar sig att ens första större projekt i C++ (för närvarande 45 filer, ca 11 000 rader kod) är lika hållbart som bärande väggar av blöt papp. Först och främst ska vi kanske klargöra att jag inte jobbar hos något företag, utan gör detta helt och hållet på min fritid som en hobby. Men ändå.

Projektet är en typ av bordsrollspel som min kompis utarbetat, vilket jag (efter att ha testat det) tyckte var det ultimata sättet att en gång för alla lära mig C++ fullt ut; jag menar, man har varit där och sneglat och gjort små övningar många gånger innan, men nu fanns det en chans att verkligen sätta sig in i språket.
Sagt och gjort, bestämde mig för att använda SDL-biblioteket (http://www.libsdl.org/index.php) och efter en svettig vecka eller två hade jag ett någorlunda fungerande GUI med flyttbara fönster o dyl, allt snyggt uppbyggt kring polymorfism och klassarv. Basklasser för personer, inventory och specialegenskaper ("feats") skrevs och kopplades snyggt, och allt fungerade jättebra.

Tills nu.

Projektet har svällt, uppenbarligen, men på fel sätt. Jag följde C++ standarden - ibland. Att ha alla klasserdeklarationer samlade i en enda .H-fil låter som en bra idé - om man inte vet bättre och tänker hålla sig till en klass. Men när klasser ska innehålla pekare till andra klasser som överlagrar en annan klass, då börjar det bli svettigt. För att ta ett konkret exempel: jag skrev till en hitta-vägenklass (som använde sig av en flood fill-algoritm) som personklasserna skulle kunna använda sig av, men när jag deklarerade en lokal instans av denna nya klass (som jag f.ö. kompilerade och testade innan i ett separat projekt, utan några som helst problem), kraschade hela programmet. Kommenterade jag bort denna enda lilla rad, fungerade det igen. Sådan osäkerhet kan inte ett helt projekt vila på.

Så nu, efter att ha velat fram och tillbaka någon vecka, har jag börjat ta itu med problemet: omskrivning av alltihop. Tråkigt, men nödvändigt. Men man lär sig av sina 11 064 rader av misstag.

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



HärJ 00:22 - 13:e September 2005 | Post #2
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
beklagar sorgen...
shit happens Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Nissebosselasse 19:36 - 13:e September 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Dessvärre ja! Men det är av dom man lär Smiley

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



FunkyChicken 20:42 - 13:e September 2005 | Post #4
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Ftt ord: felhantering. Taskiga kodrader kommer aldrig finnas, men de får inte sänka hela progget ju...

Fler ord: Som vi säger i schack-världen, man lär sig inget av ett vunnet parti. Jag skriver fortfarande om projekt som går för långt åt helvete.




Nissebosselasse 00:27 - 14:e September 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Jag vet inte om jag skulle vilja sätta likhetstecken mellan felhantering och dålig design (vilket det rörde sig om i mitt fall). Jag hade strukturerat upp projektet på tok för dåligt (läs: inte alls), och det må gå i början men allt eftersom det växer blir de där små designmissarna också större...

Och kommer taskiga kodrader aldrig att finnas...? Alltid antar jag att du menar - lite svårt om de inte finns men ändå inte får sänka hela programmet... Smiley

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Både storlek och teknik räknas
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen