Forum huvudsida -> Övrigt -> Stämmer det här?
Sidor: 1
Celeron | 16:49 - 12:a September 2005 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Jag chattade med en på MSN. Jag är cppErik: cppErik säger: ska köra mtp-target nu Com2 säger: ? Com2 säger: Vad är det? cppErik säger: Finns på hamsterpaj under "Underhållning" Com2 säger: hamsterpaj suger Com2 säger: och sånt kan inte jag psela Com2 säger: jag sitter i linux cppErik säger: OK Com2 säger: Varför gör inte du det? cppErik säger: ,,r väl för rädd för att byta Nej, men jag tycker faktiskt om Windows. Man kan spela allt och köra alla program (nästan) Com2 säger: Nej Com2 säger: Ungefär Com2 säger: 100x alla program är gjorda för Linux/UNIX Com2 säger: från början Com2 säger: C, C++ är skrivet i UNIX/Linux Com2 säger: Ska du börja programmera på riktigt ska du köra Linux Com2 säger: Eller något annat *NIX cppErik säger: Jag visste inte att Linux fanns 1979 Com2 säger: Sa jag inte Com2 säger: UNIX däremot fanns redan 69 cppErik säger: OK. Jaha så Bjarne använde UNIX när han gjorde C++? Com2 säger: Linux kom till typ... 90 Com2 säger: Ja Com2 säger: Verkligen inte Windum cppErik säger: OK. Men alla programen funkar på Windows. DEt gör dom inte på Linux/UNIX Com2 säger: + Det finns så mycket mer du kan göra i *NIX Com2 säger: Jo Com2 säger: Inte äns hälften av alla program funkar på Windum Com2 säger: Bara spelen Com2 säger: Spel är inte viktigt cppErik säger: INte viktigt, men roligt cppErik säger: Jag tycker om att programmera spel Com2 säger: I C++ eller= Com2 säger: Så du vet så görs dem flesta spel också i något UNIX system cppErik säger: Dom flesta spelen görs i DirectX med Visual Studio och det är fakta Com2 säger: Nej Com2 säger: DirectX emuleras kanske på något sätt Com2 säger: Och nu menar jag dom riktigt "tunga" spelen cppErik säger: Precis Com2 säger: Windoze skulle aldrig klarat av att kompilera något så stort cppErik säger: Ska vi slå vad? Com2 säger: Ja Com2 säger: Och kom inte med någon Wiki cppErik säger: Tyvärr har jag ingen källkod till något stort spel Com2 säger: Nej Com2 säger: Dem brukar inte släppas cppErik säger: Jag vet Com2 säger: hmm Com2 säger: Jag antar att du vet vad CPU Arkitekturer är cppErik säger: Försöker du glänsa nu? Nej jag är inte bra på hårdvara Com2 säger: Men du, ifall windoze är skrivet i UNIX, varför skulle inte spelen programmeras i UNIX? Com2 säger: Det är inte jag heller Com2 säger: Iallfall Com2 säger: Jag antar att du sitter med en x86 arkitektur cppErik säger: x64 Com2 säger: nej Com2 säger: x86 Com2 säger: Det handlar inte om bitar cppErik säger: Jasså? Com2 säger: Nä Com2 säger: Iallfall cppErik säger: Vad handlar det om då? Com2 säger: Arkitekturer Com2 säger: x86 kan inte ta imot så mycket som att kompilera typ Doom3 Com2 säger: Det görs på en alpha arkitektur Com2 säger: Windoze däremot är anpassat efter x86 Com2 säger: Börjar du förstå nu? Com2 säger: (16:41:39) Com2: x86 kan inte ta imot så mycket som att kompilera typ Doom3 Com2 säger: jag rättar mig Com2 säger: x86 är inte gjort för det, men jag vet inte varför cppErik säger: OK Com2 säger: Vad slog vi vad om? Com2 säger: eller Com2 säger: Ta du i med ditt artilleri nu då Com2 säger: Varför skulle stora spel skrivas i Windoze? cppErik säger: Jag kan inte tro att världens vanligaset OS inte kan kompilera ett stort spel. Com2 säger: men herregud Com2 säger: Windoze är världens vanligaste OS för det är så jävla lätthanterligt Com2 säger: Inte äns Microsoft skriver sina saker i Windum cppErik säger: Jasså. Det var ännu svårare att tro på! Com2 säger: Eller isåfall deras egna windum system Com2 säger: Varför är det så svårt? Com2 säger: Windows är inte gjort för det Com2 säger: tro på mig Com2 säger: jag kan mina saker Stämmer det här? ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
viblo | 19:02 - 12:a September 2005 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 25 Skicka PM |
Tror inte Com2 vet vad han pratar om. Du kan ju fråga om Quake3 går o kompilera på windows/x86.. Säger han nej så har du honom i saxen, följer med en visual studio-projekt-fil t.o.m. ------------------------- Ingen signatur! |
Ranger | 19:40 - 12:a September 2005 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 16 Skicka PM |
Viblo har alldeles rätt i följande: Tror inte Com2 vet vad han pratar om. ------------------------- SPAM = Stupid pointless annoying messege. |
tobbez | 19:41 - 12:a September 2005 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 364 Skicka PM |
jag skulle knappast tro att doom3(som han nämner) är kompilerat under alpha. Det känns som allt för mycket jobb med cross-kompilering (både till windows och till x86) när det bör gå lika bra att kompilera i den nativa miljön direkt. dessutom kan han ju visst spela mtp-target då det både finns till windows och linux |
Celeron | 20:19 - 12:a September 2005 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Okej. Tack! ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
ozamosi | 12:10 - 13:e September 2005 | Post #6 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Bullshit. Vartenda ord.. (förutom de delarna där han säger att linux är bättre ) Microsoft kompilerar sina program under windows. All hastighetsökning i SP2 beror nästan på att de kompilerade om windows under en nyare, bättre optimerande, kompilator. Hade vi förresten inte ett test på förra blinkenlights om vad som var snabbast: GCC eller Visual Studio? Har för mig att VS vann, och det skulle ju innebära att det är rent ut sagt korkat att kompilera Doom3 (i egenskap av ett extremt prestandakrävande spel) på en kompilator som gör programet ännu slöare. Och kanske ska nämnas i sammanhanget: Alpha är en uråldrig arkitektur som inte utvecklats på åratal. Att jämföra det med prestandamonstren x86, som en jäkligt stor del av alla processorarkitekter jobbar med, är bara väldigt dumt. ------------------------- Ljusblå |
Hetzz | 13:52 - 13:e September 2005 | Post #7 | |
Medlem Inlägg: 516 Skicka PM |
Com2 - Ozamosi 0-1 ;D -------------------------
|
FunkyChicken | 20:49 - 13:e September 2005 | Post #8 | |
Nyhetsredaktör Inlägg: 800 Skicka PM |
hihi, kan se de stackars speltillverkarna försöka debuga sin kreationer i cedega... ("DX kanske emuleras på nåt sätt") |
ozamosi | 21:39 - 13:e September 2005 | Post #9 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Citat av FunkyChicken: hihi, kan se de stackars speltillverkarna försöka debuga sin kreationer i cedega... ("DX kanske emuleras på nåt sätt") Nejnejnej... Nu har du missförstått... Programmerarna sparar sitt projekt, portar visual studio-projektfilen till en makefile, tar en hög disketter, går bort till alpha-burken (som inte har stöd för usb, så ni slipper kommentera det ), kompilerar koden (vilket borde vara svårt, eftersom windowsbiblioteken inte finns...), lägger binären på disketterna, går tillbaka till windows-burken, kör binären, ser att det buggar, skriver in debug-printf i koden (mig veterligen går det inte att cross-debugga..?), sparar ner allt på disketter, går tillbaka till alphan, läser in disketterna, kompilerar, lägger ut den nya binären på disketter, går till den första datorn, kör programmet och kollar outputen. Mycket smidigare än att köra VisualStudio-debuggern.... ------------------------- Ljusblå |
Hetzz | 07:16 - 14:e September 2005 | Post #10 | |
Medlem Inlägg: 516 Skicka PM |
hmm ozamosi du glömmer en sak... om de använder flera disketter för såsen, borde inte binären ta mer plats än en diskett då? eller är min uppfattning om att det iaf inte blir mindre av att man kompilerar det falsk? -------------------------
|
Hetzz | 07:17 - 14:e September 2005 | Post #11 | |
Medlem Inlägg: 516 Skicka PM |
hmm ozamosi du glömmer en sak... om de använder flera disketter för såsen, borde inte binären ta mer plats än en diskett då? eller är min uppfattning om att det iaf inte blir mindre av att man kompilerar det falsk? -------------------------
|
Zoulz | 17:22 - 15:e September 2005 | Post #12 | |
Medlem Inlägg: 30 Skicka PM |
lol.. värsta smörjan jag hört! Måste säga att jag skratta faktiskt på riktigt när jag läste detta. När killen börjar snacka om arkitekturer höll jag på dö.. Helt vilse i den stora tomteskogen. |
Celeron | 20:10 - 15:e September 2005 | Post #13 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
"Com2 säger: tro på mig Com2 säger: jag kan mina saker" LOL Det där med arkitekturer kan faktiskt inte jag heller. Hur funkar det? ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
Zoulz | 23:37 - 15:e September 2005 | Post #14 | |
Medlem Inlägg: 30 Skicka PM |
x86 är 32-bit. x64 är 64-bit. Det är den skildnaden jag känner till. Com2 säger: Det handlar inte om bitar Com2 säger: Com2: x86 kan inte ta imot så mycket som att kompilera typ Doom3 *asgarv* |
dexter | 01:38 - 16:e September 2005 | Post #15 | |
Medlem Inlägg: 1 Skicka PM |
Nu är ju inte jag någon hårdvarunisse direkt men min uppfattning om processorarkitekturer (särskillt x86) är följande: En arkitektur är en standard som säger vilka instruktioner en procesor skall hantera, hur de adresseras och vilka resultat de ska ge. Denna standard ger dock "stort" utrymme för egna kreativa lösningar på hur man genomför instruktionerna. T.ex. så tror jag att de flesta moderna x86 processorer tolkar om de flesta x86 instruktionerna till andra mindre instruktioner som är implementerade i hårdvaran. Antalet bitar som processorn kan hantera ingår också i standarden men är ganska lätt att bygga ut vilket har gjorts med x86 ett antal gånger. tror det började som 16 bitars och är nu utbyggt av AMD (senare också implementerat av Intel) till 64b. just att x86 standarden har byggts ut och byggts på en väldans massa genom åren och alltid behållt bakåtkompatiblitet gör att många tycker att den är något av en dinosaurie men det är endå den dominerande standarden innom moderna processorer för hemmabruk. jaja slut på svamlet... var vänlig såga mina åsikter där så krävs ;P ha det bra! /dexter ------------------------- Ingen signatur! Senast redigerad 01:40 - 16:e September 2005 |
Celeron | 06:52 - 16:e September 2005 | Post #16 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Så om jag har förstått det här rätt så har jag en x64 prrocessor eftersom jag har AMD Athlon 64? ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
ErikHK | 01:18 - 20:e September 2005 | Post #17 | |
Medlem Inlägg: 31 Skicka PM |
Citat av Celeron: Så om jag har förstått det här rätt så har jag en x64 prrocessor eftersom jag har AMD Athlon 64? jag är inte säker, så ta det inte som en rättning , men x86 64 (x86_64) heter det väl ändå? Den är ju fortfarande en x86:a (går att köra 32-bit program/OS) -------------------------
|
Celeron | 06:36 - 20:e September 2005 | Post #18 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Mm. Så borde det ju vara. ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
Hetzz | 17:45 - 20:e September 2005 | Post #19 | |
Medlem Inlägg: 516 Skicka PM |
sen finns det väl också nått det där med 32bitars som emulerar 64 eller om det var åt andra hållet... -------------------------
|
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Övrigt -> Stämmer det här?
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-05-05 22:14
Vecka: 18
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.