Forum huvudsida -> Programmering -> DirectX lib fel!
Celeron | 06:17 - 9:e September 2005 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Jag håller på med att göra ett test program för att lära mig att ställa in kompilatorn för DirectX och lära mig grunderna. Men det blir fel. Jag får länknings fel så det måste vara någon lib fil som jag inte inkluderat(?). Det finns 2 mappar med lib filer: x64 och x86. Jag vet inte vilken av mapparna med lib filer jag ska använda. Jag har iaf inkluderat d3d9.lib ur båda mapparna, men jag får ändå länknings felen: D:\Cpp\DirectX test\main.o(.text+0x292) In function `Z8SetUpD3DP6HWND__': [Linker error] undefined reference to `Direct3DCreate9@4' D:\Cpp\DirectX test\main.o(.text+0x292) ld returned 1 exit status D:\Cpp\DirectX test\main.o(.text+0x292) *** ["DirectX] Error 1 SetUpD3D(HWND); är min egna funktion. ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
Dojjan | 10:18 - 9:e September 2005 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 114 Skicka PM |
Linka från mappen x86 |
Celeron | 20:01 - 9:e September 2005 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
OK. Varför? ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
tobbez | 21:43 - 9:e September 2005 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 364 Skicka PM |
din processor-arkitektur är x86, alltså ska du använda biblioteken som är kompilerade för denna. om du däremot har en amd64 kan du använda x64, men då kommer dina program inte kunna köras på x86-datorer, och amd64 har stöd för x86 också, så det känns lite onödigt... hoppas du förstår och att jag har rätt |
Celeron | 06:45 - 10:e September 2005 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Jo, då förstår jag. Visserligen har jag en AMD 64, men man vill ju att programmen ska gå att köra på andra datorer också! Men tyvär så får jag det inte att funka. Jag har lagt till x86 som en bibliotekskatalog och d3d9.lib som extra parameter till länkaren, och då blir det bara *** ["DirectX] Error 1 men om jag klickar på "Lägg till bibliotek" och lägger till d3d9.lib så kommer hela sökvägen och då får jag dom felmeddelandena som jag skrev i början. ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
GeekRPG | 16:25 - 11:a September 2005 | Post #6 | |
Medlem Inlägg: 29 Skicka PM |
Nja, jag vet inte riktigt, men prova inkludera båda :/ ------------------------- SPAM = "Stupid pointless annoying messege" |
tobbez | 20:19 - 11:a September 2005 | Post #7 | |
Medlem Inlägg: 364 Skicka PM |
GeekRPG: om man inte vet något om det som efterfrågas bör man inte skriva något. Dessutom bör man läsa frågan tillräckligt noggrant, vilket du _INTE_ har gjort. Hade du gjort det hade du sett att det inte fungerar då han inkluderar båda mapparna. |
Celeron | 06:31 - 12:a September 2005 | Post #8 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Det verkar som om DirectX SDK's lib filer är inkompatible med Dev-C++ (läste det på en hemsida). Så jag får väl försöka hitta en ny kompilator. ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
Independence | 18:31 - 12:a September 2005 | Post #9 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Eller sä lågger du ner DirectX, det är ju värdelöst ändå ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Ranger | 19:33 - 12:a September 2005 | Post #10 | |
Medlem Inlägg: 16 Skicka PM |
Citat av Independence: Eller sä lågger du ner DirectX, det är ju värdelöst ändå Rättelse av Ranger Eller så lägger du ner DirectX, det är ju värdelöst ändå ------------------------- SPAM = Stupid pointless annoying messege. |
Celeron | 20:23 - 12:a September 2005 | Post #11 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Haha. Jo jag funderar nästan på det! Jag gillar nämligen Dev-C++ och om OpenGL funkar med det så kanske det är bättre. Jag kan ju alltid lära mig DirectX också senare. Men jag läste att det finns motsvarigheter till DirectX's nätverks- och ljud grejor. Vad menas med det? ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
Dojjan | 09:33 - 13:e September 2005 | Post #12 | |
Medlem Inlägg: 114 Skicka PM |
DirectX är inte endast för det grafiska (Direct3D och DirectDraw). Det finns även saker som behjandlar ljud och input osv även om jag nu inte minns vad det heter |
Celeron | 16:32 - 13:e September 2005 | Post #13 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Jo, jag vet och jag har lästa tt det finns motsvarigheter till det i OpenGL och vad är motsvarigheterna? ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
Zoulz | 17:55 - 13:e September 2005 | Post #14 | |
Medlem Inlägg: 30 Skicka PM |
Citat av Independence: Eller sä lågger du ner DirectX, det är ju värdelöst ändå Jag undrar varför (i princip) vart enda spelutvecklare använder sig utav DirectX om det är så värdelöst? Typ bara Carmack som använder OpenGL, å andra sidan använder han ju vanlig C också så han kanske är lite gammalmodig. |
tobbez | 18:17 - 13:e September 2005 | Post #15 | |
Medlem Inlägg: 364 Skicka PM |
de måste vara mutade av microsoft opengl är bättre, cross-platform osv. |
Independence | 19:10 - 13:e September 2005 | Post #16 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Pixelshaders fungerar bara i DirectX har jag för mig, det är väl den största anledningen. Anledningen att inte använda DirectX är att det är ett stängt format så man lägger sitt öde i Microsofts händer, och dessutom kan man inte porta spelet till Linux, MacOS mf. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Celeron | 19:36 - 13:e September 2005 | Post #17 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Men det är enda nackdelen med DirectX. ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
Independence | 19:37 - 13:e September 2005 | Post #18 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Ja, och den är rätt avgörande då man sitter i Linux ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
ozamosi | 19:43 - 13:e September 2005 | Post #19 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Citat av Celeron: Jo, jag vet och jag har lästa tt det finns motsvarigheter till det i OpenGL och vad är motsvarigheterna? Finns två metoder... Det ena är att använda SDL med OpenGL-surfaces. Då använder man alltså OpenGL till att rita, och SDL till allt runt omkring som ljud, eventhantering mm... Den andra varianten är att använda OpenAL till ljud t ex. Till nätverk kan man säkerligen hitta något bibliotek någonstanns, eller så hackar man ihop ett själv. Kort sagt: använda ett bibliotek till varje syssla. ------------------------- Ljusblå |
Celeron | 20:27 - 13:e September 2005 | Post #20 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Vad är OpenAL? ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
ozamosi | 21:26 - 13:e September 2005 | Post #21 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
SGI:s ljud-bibliotek ------------------------- Ljusblå |
Zoulz | 21:55 - 13:e September 2005 | Post #22 | |
Medlem Inlägg: 30 Skicka PM |
Vem spelar spel i Linux? Jag ser ingen direkt fördel med cross-platform för spel. Alla som spelar spel har Windows, så är det bara. Enda jag kan tänka mig isåfall är för konsoll-platformar. |
Independence | 21:57 - 13:e September 2005 | Post #23 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Jag spelar spel i Linux ibland, skulle troligvis göra det mer om det fanns fler bra spel. Tyvärr finns det nästan inga, och inga till Windows heller (spelar OpenTTD ibland) ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Celeron | 06:59 - 14:e September 2005 | Post #24 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Och vad är SGI? ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
Sweenie | 08:33 - 14:e September 2005 | Post #25 | |
Medlem Inlägg: 2 Skicka PM |
Om du känner att du vill ge dig på DirectX ändå så kan du alltid använda Visual C++ Toolkit 2003 i kombination med Code::Blocks. Code::Blocks är ett gratis IDE som stödjer en hög av olika compilers inklusive Visual C++ Toolkit 2003. Men om det är spelutveckling du är ute efter så skulle jag nog hellre rekommendera en färdig 3D-engine, typ Irrlicht eller Ogre3D. Irrlicht funkar finfint med DevCpp men Ogre3D får man pilla en del med om det skall funka med DevCpp. Fördelen med detta är att du får både OpenGL och DirectX-stöd samt att du inte behöver riva med dom jobbiga "hardcore-delarna", dvs inläsning av texturer, modeller samt kompabilitetstester mot hårdvaran osv. Irrlicht är betydligt lättast att använda medans Ogre3D är snäppet vassare(enligt min mening i alla fall) ------------------------- Ingen signatur! |
Forum huvudsida -> Programmering -> DirectX lib fel!
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-22 05:17
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.