Forum: PHP spel

Forum huvudsida -> Programmering -> PHP spel

Sidor: 1 2

Till botten

Electrode 16:28 - 31:a Augusti 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 19


Skicka PM
Hej! browse based games har alltid varit ett intresse hos mig. Så nu undrar jag, är det någon som kan någon länk där man kan lära sig några simpla saker inom detta? Tex logga in. Sälja något och få pengar. Ni förstår.

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 16:36 - 31:a Augusti 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det bygger i grunden på vanlig databashantering, vilken PHP-guide som helst borde förklara sådant. Det är alltså inget specifikt du behöver lära dig för att göra just spel. www.phpsidan.nu har nog sådant du söker.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Electrode 16:24 - 1:a September 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 19


Skicka PM
Hej igen! tack! Undrar, är det någon som vill vara med? vi har folk som fixar grafiken och idéer etc. Ett kul projekt Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



HärJ 22:33 - 1:a September 2005 | Post #4
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
vad behöver du hjälp med?

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Electrode 22:36 - 1:a September 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 19


Skicka PM
Att skapa en simpel struktur. Någon sorts databas. Som vi kan exprimentera med. Och få fram ett spel som t.ex Dekrim.se. Tack!

-------------------------
Ingen signatur!



GeekRPG 14:22 - 2:a September 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 29


Skicka PM
Jag skulle vilja hjälpa till, har inte allt för goda kunskaper i PHP, men ganska goda iaf Smiley

-------------------------
SPAM = "Stupid pointless annoying messege"



Electrode 16:57 - 2:a September 2005 | Post #7
Medlem
Inlägg: 19


Skicka PM
OM någon hjälper mig med detta. Så har jag en 24/7 server.

-------------------------
Ingen signatur!



Electrode 01:22 - 3:e September 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 19


Skicka PM
någon?


-------------------------
Ingen signatur!



pellejons 20:51 - 12:a September 2005 | Post #9
Medlem
Inlägg: 6


Skicka PM
jag hjälper gärna till (tips kolla på www.phpportalen.net) där finns redan färdiga saker så att man kan lära sig

-------------------------
Ingen signatur!



Zoulz 17:59 - 13:e September 2005 | Post #10
Medlem
Inlägg: 30


Skicka PM
Vad är det för sorts spel och har ni nå planer på att ta det längre än som ett hobby projekt?




Independence 19:06 - 13:e September 2005 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag har funderat på att göra ett liknande spel, fast där en rond är ungefär lika lång som ett LAN så man kan köra ett spel under ett LAN. Det blir ofta lite väntetid mellan att man spelar olika spel och då vore det bra med ett litet webbspel att underhålla sig med. Om ni eller någon annan är intresserade utav att göra ett sådant spel är jag intresserad av att hjälpa till Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Electrode 19:51 - 13:e September 2005 | Post #12
Medlem
Inlägg: 19


Skicka PM
Jag är riktigt intresserad. ,,r villig att hjälpa till med en server, så väl med att lära mig php. Skulle vara otroligt skojjigt. ,,r redo att ta detta projekt allvarligt, alltså inte som ett hobby projekt.

-------------------------
Ingen signatur!



Zoulz 22:11 - 13:e September 2005 | Post #13
Medlem
Inlägg: 30


Skicka PM
Jag kan tänka mig att involvera mig i ett webspel. Jag har rätt god erfarenhet av PHP och SQL.

En webdesigner/grafiker eller två, samt nån spel designer skulle vara bra att ha med isåfall dock.




HärJ 22:53 - 13:e September 2005 | Post #14
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
det sägs att jag ska va grafiker(i indyrpg iaf)
jag kan fixa lite "fula" bilder om det behövs
om ni behöver quest lr liknande kan jag nog klara det bättre
men hjälp kan ni få av mig

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Electrode 23:17 - 13:e September 2005 | Post #15
Medlem
Inlägg: 19


Skicka PM
Ok, så här ligger det till.

Jag är villig att ha en oberörd 24/7 server för detta webspel.
Jag kommer att hjälpa till med ett och annat, bland annat med ideér. Vilket det inte finns tvivel på att jag kan.

Om det är någon som tycker idén är lärkit vacker, så kontakta mig eller lägg till mig på msn.

Callecalle_10@hotmail.com


-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 23:18 - 13:e September 2005


Independence 16:48 - 15:e September 2005 | Post #16
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Har vi någon spelide då? Jag skulle gärna se någon form av strategispel där man bygger upp en nation/stad/bas eller liknande och sedan utför någon form av strategisk krigsföring Smiley Finns redan Nukezone t ex, så vi måste ha något mer specificerat kankse. Att en runda är lika lång som ett LAN är ju en skillnad, men vi behöver något mer tror jag.

Jag vart lite intresserad av Python/Postrgres för utveckling när ozamosi nämnde det, och det skulle nog passa till ett litet större projekt som detta.
Skulle du kunna tänka dig det Zoulz?

Electrode, en server med GNU/Linux eller *BSD och sedan Apache med Python och Postgres skulle vara trevligt Smiley Jag kanske kan installera/konfigurera om du inte vet hur man gör.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Independence 17:08 - 15:e September 2005 | Post #17
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Har tänkt lite till nu, och jag tror att det skulle vara intressant om man genererade kartor där man kunde planera attacker och infrastrastruktur. Kartorna kan antingen genereras innan sidan laddas individuellt för varje person och tid, eller att man har en stor karta och sedan lägger på olika bilder för att representera olika i lager onavpå bilden. Gör man det senare kan man även låta användarna dra och flytta i spelpjäserna eller vad man nu har.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Zoulz 17:12 - 15:e September 2005 | Post #18
Medlem
Inlägg: 30


Skicka PM
Ett strategi spel låter roligt. Fast helst inte ett sånt där som är uber-invecklat med tonvis av stats o grejer.

Jag tror stenhårt på tre saker när det gäller speldesign:
* Det ska vara enkelt att sätta sig in i.
* Utmanande.
* Roligt.





Electrode 17:55 - 15:e September 2005 | Post #19
Medlem
Inlägg: 19


Skicka PM
Oj, kanske glömt att säga vad jag menar...

Jag menar ett spel som Dekrim tillexempel.

Du gör en gubbe, tjänar pengar etc. Köper och säljer, begår brott?

Ett sådant slags spel. Nu behöver det ju inte för det vara en dekrim kopia. Men ni förstår.

Råkar faktist ha en dator med Debian linux Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



Hetzz 18:31 - 15:e September 2005 | Post #20
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
    Citat av Zoulz:
Ett strategi spel låter roligt. Fast helst inte ett sånt där som är uber-invecklat med tonvis av stats o grejer.

Jag tror stenhårt på tre saker när det gäller speldesign:
* Det ska vara enkelt att sätta sig in i.
* Utmanande.
* Roligt.


detta är viktigt för den oinsatte...men tänk dig istället spelet i 2 nivåer. dvs man behöver inte använda några avancerad funktioner eller några pärmar med stats om man inte vill. men om man kört spelet ett par rundor kanske man känner att man vill utveckla en viss strategi eller kanske utveckla sitt spelade genrellt. då går man till nivå 2, dvs man läser stats och kollar vilka units som är bra mot vilka och dyl.


dvs det ska va lätt att sätta sig in i men man ska inte känna efter ett par rundor att "ok jag kan det här, jag köper det o gör så. då har jag vinsten som i en ask." eller dyl.

-------------------------





Zoulz 18:35 - 15:e September 2005 | Post #21
Medlem
Inlägg: 30


Skicka PM
    Citat av Hetzz:
    Citat av Zoulz:
Ett strategi spel låter roligt. Fast helst inte ett sånt där som är uber-invecklat med tonvis av stats o grejer.

Jag tror stenhårt på tre saker när det gäller speldesign:
* Det ska vara enkelt att sätta sig in i.
* Utmanande.
* Roligt.


detta är viktigt för den oinsatte...men tänk dig istället spelet i 2 nivåer. dvs man behöver inte använda några avancerad funktioner eller några pärmar med stats om man inte vill. men om man kört spelet ett par rundor kanske man känner att man vill utveckla en viss strategi eller kanske utveckla sitt spelade genrellt. då går man till nivå 2, dvs man läser stats och kollar vilka units som är bra mot vilka och dyl.


dvs det ska va lätt att sätta sig in i men man ska inte känna efter ett par rundor att "ok jag kan det här, jag köper det o gör så. då har jag vinsten som i en ask." eller dyl.


Jo, jag håller med. Jag tror stenhårt på Blizzard's koncept "Easy to learn, hard to master". Om man tittar på ett spel som diablo t.ex. Jätte lätt att sätta sig in i.. bara klicka på monster. Sen när man börjar känna sig hemma i spelet så kan man börja titta på item stats o jämföra vilka som är bäst osv.




HärJ 20:45 - 15:e September 2005 | Post #22
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
låter spännande...
kan ni inte slänga upp en projektsida så man får se vad man kan hjälpa till med Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 21:08 - 15:e September 2005 | Post #23
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hmm, okej, jag har inte direkt planer på något dekrimliknande spel så jag får väl skapa en ny tråd till mitt projekt. Ska slipa lite på spelideen och konceptet, sedan får ni se projektsidan Smiley
Behöver detta projekt ett subversion repository kan jag fixa det med, det är bara att gå in på dev.blinkenlights.se och requesta ett projekt.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Hetzz 21:38 - 15:e September 2005 | Post #24
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
jag skulle jättegärna va med o bidraga till vad som helst... även om jag inte är erfaren inom området så är det ju en riktigt bra chans att lära sig nått...


alltid roligare att lära sig saker om man har en motivation, eller ett vettig slutresultat.

(programmeringslektioner är det värsta som finns...)

-------------------------





Electrode 22:34 - 15:e September 2005 | Post #25
Medlem
Inlägg: 19


Skicka PM
Ok, mitt projekt är nu mera nerlagt.

-------------------------
Ingen signatur!



Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Programmering -> PHP spel
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen