Forum: Ett C++ problem som jag inte tidigare stött på...

Forum huvudsida -> Programmering -> Ett C++ problem som jag inte tidigare stött på...

Sidor: 1 2

Till botten

jcvsgames 14:43 - 20:e Augusti 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
OSERVERA: Jag är en total nybörjare till C++.

Jag började med C++ för några månader sedan. Då använde jag en stationär dator utan problem. Sen tog jag en lång paus (några månader), och nu är den stationära datorn såld.
Nu tog jag upp C++-tråden igen, den här gången med en gammal bärbar dator, som det inte gör något om jag skulle råka ta sönder.
Men nu får jag ett problem, här är en skärmdump över hur det ser ut i command.com:

http://img392.imageshack.us/img392/6411/cppfel6jm.png

Jag använder kompilatorn DJGPP i win98 via command.com, och den enkla koden som genererar fel är:
  1.  
  2. #include <iostream>
  3.  
  4. int main()
  5. {
  6. std::cout << "Hej på dig!\n";
  7.  
  8. return 0;
  9. }


-------------------------
// JCVS-Games
Min Hemsida

Senast redigerad 16:01 - 20:e Augusti 2005


Gazrog2 15:22 - 20:e Augusti 2005 | Post #2
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
jag tror det ska va ett mellanrum mellan return o nollan, fast jag e inte helt säker Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



jcvsgames 16:00 - 20:e Augusti 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
Sorry, i koden så är det mellanrum, jag missade det när jag skrev in här.

Men ändå, felet verkar inte ha så mycket med nollan att göra, om du tittar på bilden.

-------------------------
// JCVS-Games
Min Hemsida

Senast redigerad 16:02 - 20:e Augusti 2005


ozamosi 16:56 - 20:e Augusti 2005 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Har du en ny version, eller är det något som redan låg på laptop:en? Vet någon hur aktiva djgpp-utvecklarna är?

Koden som sådan är ju helt rätt... Känns som att den inte förstår namespaces...

Jag skulle föreslå att du använder mingw istället. Samma kompilator, fast för windows istället för dos.

-------------------------
Ljusblå



jcvsgames 17:16 - 20:e Augusti 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
Ok, jag får testa.

Och, kompilatorn är en som jag laddade ner igår. Jag tror att det var samma version som jag hade på den stationära. (Om inte så är den på den bärbara nyare.)

-------------------------
// JCVS-Games
Min Hemsida



Celeron 17:39 - 20:e Augusti 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Om du kör Windwos så kan jag rekomendera Dev-C++! Det är ett IDE med en kompilator som är väldigt enkelt att använda. http://www.bloodshed.net/ .

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Lajnold 18:30 - 20:e Augusti 2005 | Post #7
Medlem
Inlägg: 65


Skicka PM
Det ser ut som ett länkningsfel. Du har nog inte länkat till rätt bibliotek. Men som andra skrev, använd någon nyare kompilator som är skriven mer för Windows-plattformen.

-------------------------
Ingen signatur!



jcvsgames 18:34 - 20:e Augusti 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
Jag har laddat ner DevC++ nu och ska testa den.

-------------------------
// JCVS-Games
Min Hemsida



madah 18:52 - 20:e Augusti 2005 | Post #9
Medlem
Inlägg: 28


Skicka PM
gcc förstår bara ren C-kod, så pröva med g++ eller gpp.

Dvs:

g++ -o -Wall test1.cc




jcvsgames 19:10 - 20:e Augusti 2005 | Post #10
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
Försent, jag har redan tagit bort DJGPP.

Och eftersom den gamla datorn inte har USB-portar, så måste jag vänta till datorn med CD-brännare blir ledig innan jag kan kopiera DevC++...

-------------------------
// JCVS-Games
Min Hemsida



jcvsgames 20:53 - 20:e Augusti 2005 | Post #11
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
Ursäkta dubbelpost, men jag skulle bara säga att jag får samma problem med DevC++.

EDIT: Det behövs inte samma hjälp nu! När jag valde nytt dokument i DevC++ och la till 1 rad:
  1. std::cout << "Hajpadaj!";

Och nu lyckades den "Compile Succesfully!" Väldigt mystiskt.

Allt fungerar, OTROLIGT vad C++ kan vara roligt, och jag har inte ens börjat med mitt mål, spelprogrammering i C++.
Det enda jag har gjort hittills är ett program som multiplicerar två tal som användaren skriver in och gör diverse hopp mellan funktioner...

-------------------------
// JCVS-Games
Min Hemsida

Senast redigerad 21:28 - 20:e Augusti 2005


Independence 14:47 - 21:a Augusti 2005 | Post #12
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Problemet kanske var att du missade raden:
using namespace std;
efter #include <iostream>?
Det går ju såklart bra att skriva std:: framför alla standardsaker också, även om det kanske är lite jobbigt Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





jcvsgames 15:51 - 21:a Augusti 2005 | Post #13
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
Nej, dat kan inte vara att jag har missat include, för du kan själv se i översta posten hela koden. Och namespace behöver man väl bara om man inte vill skriva std:: varje gång?


Nu testade jag igen att kompilera de tidigare filerna som gav error, och nu fungerade det, väldigt konstigt...

-------------------------
// JCVS-Games
Min Hemsida



ozamosi 16:04 - 21:a Augusti 2005 | Post #14
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av Independence:
Problemet kanske var att du missade raden:
using namespace std;
efter #include <iostream>?
Det går ju såklart bra att skriva std:: framför alla standardsaker också, även om det kanske är lite jobbigt Smiley

För det första står de med i koden.
För det andra ses using namespace std; som dålig kodstil, eftersom det förstör hela poängen med namespaces och gör så att man lika gärna kunde ha behållit det där h:et i filnamnet.

-------------------------
Ljusblå



Independence 16:10 - 21:a Augusti 2005 | Post #15
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jasså ja, jag läser väl lika slarvigt som vanligt då.. Smiley

Det är inget fel att använda using namespace std; i enstaka cpp-filer vad jag vet? Att ha det i en headerfil så att hela projektet (och alla andra projekt som vill använda den headern) får det namespacet är kanske inte så lyckat dock.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





void 17:34 - 21:a Augusti 2005 | Post #16
Medlem
Inlägg: 63


Skicka PM
using namespace ät inte dålig kodstil, om det inte används i headerfilerna... att öppna upp internt i en cpp-fil gör väl inget? huvudsaken är att man inte tvingar på andra filer öppna namespaces (gäller framförallt bibliotek).

-------------------------
Ingen signatur!



Nyson 10:30 - 22:a Augusti 2005 | Post #17
Medlem
Inlägg: 19


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
    Citat av Independence:
Problemet kanske var att du missade raden:
using namespace std;
efter #include <iostream>?
Det går ju såklart bra att skriva std:: framför alla standardsaker också, även om det kanske är lite jobbigt Smiley

För det första står de med i koden.
För det andra ses using namespace std; som dålig kodstil, eftersom det förstör hela poängen med namespaces och gör så att man lika gärna kunde ha behållit det där h:et i filnamnet.

Det ses inte som dålig kodning med using, dock är det rekommenderat att arbeta med t.ex. using std::cout (gör att cout är fullt godkänd) då man fortfarande har kvar en överblick om man har massor med saker i projektet.

-------------------------
http://www.bash.org/?9335



Nyson 10:34 - 22:a Augusti 2005 | Post #18
Medlem
Inlägg: 19


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
    Citat av Independence:
Problemet kanske var att du missade raden:
using namespace std;
efter #include <iostream>?
Det går ju såklart bra att skriva std:: framför alla standardsaker också, även om det kanske är lite jobbigt Smiley

För det första står de med i koden.
För det andra ses using namespace std; som dålig kodstil, eftersom det förstör hela poängen med namespaces och gör så att man lika gärna kunde ha behållit det där h:et i filnamnet.

Det ses inte som dålig kodning med using, dock är det rekommenderat att arbeta med t.ex. using std::cout (gör att cout är fullt godkänd) då man fortfarande har kvar en överblick om man har massor med saker i projektet.

-------------------------
http://www.bash.org/?9335



Nyson 10:35 - 22:a Augusti 2005 | Post #19
Medlem
Inlägg: 19


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
    Citat av Independence:
Problemet kanske var att du missade raden:
using namespace std;
efter #include <iostream>?
Det går ju såklart bra att skriva std:: framför alla standardsaker också, även om det kanske är lite jobbigt Smiley

För det första står de med i koden.
För det andra ses using namespace std; som dålig kodstil, eftersom det förstör hela poängen med namespaces och gör så att man lika gärna kunde ha behållit det där h:et i filnamnet.

Det ses inte som dålig kodning med using, dock är det rekommenderat att arbeta med t.ex. using std::cout (gör att cout är fullt godkänd) då man fortfarande har kvar en överblick om man har massor med saker i projektet.

-------------------------
http://www.bash.org/?9335



Celeron 15:44 - 22:a Augusti 2005 | Post #20
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Trippelpost Smiley

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Independence 19:24 - 22:a Augusti 2005 | Post #21
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag kanske borde fixa funktionen för att ta bort inlägg snart... Smiley Jobbigt att läsa tippelposter..

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





SaNz 16:25 - 20:e Oktober 2005 | Post #22
Medlem
Inlägg: 77


Skicka PM
Independence, vilken vilken version av Dev-C++ ska man använda?

-------------------------
Det är helheten som räknas... Så skit inte i hälften!



Independence 16:28 - 20:e Oktober 2005 | Post #23
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
SaNz: Vilken man vill? Du får gärna starta en ny tråd om du har frågor som inte har något att göra med en annan tråd också, vilken version av Dev-C++ du ska använda kanske inte har så mycket med jcvsgames problem med DJGPP att göra?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





SaNz 16:30 - 20:e Oktober 2005 | Post #24
Medlem
Inlägg: 77


Skicka PM
Nej, kanske inte ;P


-------------------------
Det är helheten som räknas... Så skit inte i hälften!



SaNz 16:24 - 21:a Oktober 2005 | Post #25
Medlem
Inlägg: 77


Skicka PM
Jag brukar använda kodstilen:
  1. #include <iostream>
  2.  
  3. using std::cout;
  4.  
  5. int main()
  6. {
  7. cout <<"Din text!";
  8. return 0;
  9. }

Så behöver du inte använda std:: vid varje inmatning!

-------------------------
Det är helheten som räknas... Så skit inte i hälften!



Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Programmering -> Ett C++ problem som jag inte tidigare stött på...
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen