Forum huvudsida -> Programmering -> Ett C++ problem som jag inte tidigare stött på...
jcvsgames | 14:43 - 20:e Augusti 2005 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 20 Skicka PM |
OSERVERA: Jag är en total nybörjare till C++. Jag började med C++ för några månader sedan. Då använde jag en stationär dator utan problem. Sen tog jag en lång paus (några månader), och nu är den stationära datorn såld. Nu tog jag upp C++-tråden igen, den här gången med en gammal bärbar dator, som det inte gör något om jag skulle råka ta sönder. Men nu får jag ett problem, här är en skärmdump över hur det ser ut i command.com: http://img392.imageshack.us/img392/6411/cppfel6jm.png Jag använder kompilatorn DJGPP i win98 via command.com, och den enkla koden som genererar fel är:
------------------------- // JCVS-Games Min Hemsida Senast redigerad 16:01 - 20:e Augusti 2005 |
Gazrog2 | 15:22 - 20:e Augusti 2005 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 71 Skicka PM |
jag tror det ska va ett mellanrum mellan return o nollan, fast jag e inte helt säker ------------------------- Ingen signatur! |
jcvsgames | 16:00 - 20:e Augusti 2005 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 20 Skicka PM |
Sorry, i koden så är det mellanrum, jag missade det när jag skrev in här. Men ändå, felet verkar inte ha så mycket med nollan att göra, om du tittar på bilden. ------------------------- // JCVS-Games Min Hemsida Senast redigerad 16:02 - 20:e Augusti 2005 |
ozamosi | 16:56 - 20:e Augusti 2005 | Post #4 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Har du en ny version, eller är det något som redan låg på laptop:en? Vet någon hur aktiva djgpp-utvecklarna är? Koden som sådan är ju helt rätt... Känns som att den inte förstår namespaces... Jag skulle föreslå att du använder mingw istället. Samma kompilator, fast för windows istället för dos. ------------------------- Ljusblå |
jcvsgames | 17:16 - 20:e Augusti 2005 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 20 Skicka PM |
Ok, jag får testa. Och, kompilatorn är en som jag laddade ner igår. Jag tror att det var samma version som jag hade på den stationära. (Om inte så är den på den bärbara nyare.) ------------------------- // JCVS-Games Min Hemsida |
Celeron | 17:39 - 20:e Augusti 2005 | Post #6 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Om du kör Windwos så kan jag rekomendera Dev-C++! Det är ett IDE med en kompilator som är väldigt enkelt att använda. http://www.bloodshed.net/ . ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
Lajnold | 18:30 - 20:e Augusti 2005 | Post #7 | |
Medlem Inlägg: 65 Skicka PM |
Det ser ut som ett länkningsfel. Du har nog inte länkat till rätt bibliotek. Men som andra skrev, använd någon nyare kompilator som är skriven mer för Windows-plattformen. ------------------------- Ingen signatur! |
jcvsgames | 18:34 - 20:e Augusti 2005 | Post #8 | |
Medlem Inlägg: 20 Skicka PM |
Jag har laddat ner DevC++ nu och ska testa den. ------------------------- // JCVS-Games Min Hemsida |
madah | 18:52 - 20:e Augusti 2005 | Post #9 | |
Medlem Inlägg: 28 Skicka PM |
gcc förstår bara ren C-kod, så pröva med g++ eller gpp. Dvs: g++ -o -Wall test1.cc |
jcvsgames | 19:10 - 20:e Augusti 2005 | Post #10 | |
Medlem Inlägg: 20 Skicka PM |
Försent, jag har redan tagit bort DJGPP. Och eftersom den gamla datorn inte har USB-portar, så måste jag vänta till datorn med CD-brännare blir ledig innan jag kan kopiera DevC++... ------------------------- // JCVS-Games Min Hemsida |
jcvsgames | 20:53 - 20:e Augusti 2005 | Post #11 | |
Medlem Inlägg: 20 Skicka PM |
Ursäkta dubbelpost, men jag skulle bara säga att jag får samma problem med DevC++. EDIT: Det behövs inte samma hjälp nu! När jag valde nytt dokument i DevC++ och la till 1 rad:
Och nu lyckades den "Compile Succesfully!" Väldigt mystiskt. Allt fungerar, OTROLIGT vad C++ kan vara roligt, och jag har inte ens börjat med mitt mål, spelprogrammering i C++. Det enda jag har gjort hittills är ett program som multiplicerar två tal som användaren skriver in och gör diverse hopp mellan funktioner... ------------------------- // JCVS-Games Min Hemsida Senast redigerad 21:28 - 20:e Augusti 2005 |
Independence | 14:47 - 21:a Augusti 2005 | Post #12 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Problemet kanske var att du missade raden: using namespace std; efter #include <iostream>? Det går ju såklart bra att skriva std:: framför alla standardsaker också, även om det kanske är lite jobbigt ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
jcvsgames | 15:51 - 21:a Augusti 2005 | Post #13 | |
Medlem Inlägg: 20 Skicka PM |
Nej, dat kan inte vara att jag har missat include, för du kan själv se i översta posten hela koden. Och namespace behöver man väl bara om man inte vill skriva std:: varje gång? Nu testade jag igen att kompilera de tidigare filerna som gav error, och nu fungerade det, väldigt konstigt... ------------------------- // JCVS-Games Min Hemsida |
ozamosi | 16:04 - 21:a Augusti 2005 | Post #14 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Citat av Independence: Problemet kanske var att du missade raden: using namespace std; efter #include <iostream>? Det går ju såklart bra att skriva std:: framför alla standardsaker också, även om det kanske är lite jobbigt För det första står de med i koden. För det andra ses using namespace std; som dålig kodstil, eftersom det förstör hela poängen med namespaces och gör så att man lika gärna kunde ha behållit det där h:et i filnamnet. ------------------------- Ljusblå |
Independence | 16:10 - 21:a Augusti 2005 | Post #15 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Jasså ja, jag läser väl lika slarvigt som vanligt då.. Det är inget fel att använda using namespace std; i enstaka cpp-filer vad jag vet? Att ha det i en headerfil så att hela projektet (och alla andra projekt som vill använda den headern) får det namespacet är kanske inte så lyckat dock. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
void | 17:34 - 21:a Augusti 2005 | Post #16 | |
Medlem Inlägg: 63 Skicka PM |
using namespace ät inte dålig kodstil, om det inte används i headerfilerna... att öppna upp internt i en cpp-fil gör väl inget? huvudsaken är att man inte tvingar på andra filer öppna namespaces (gäller framförallt bibliotek). ------------------------- Ingen signatur! |
Nyson | 10:30 - 22:a Augusti 2005 | Post #17 | |
Medlem Inlägg: 19 Skicka PM |
Citat av ozamosi: Citat av Independence: Problemet kanske var att du missade raden: using namespace std; efter #include <iostream>? Det går ju såklart bra att skriva std:: framför alla standardsaker också, även om det kanske är lite jobbigt För det första står de med i koden. För det andra ses using namespace std; som dålig kodstil, eftersom det förstör hela poängen med namespaces och gör så att man lika gärna kunde ha behållit det där h:et i filnamnet. Det ses inte som dålig kodning med using, dock är det rekommenderat att arbeta med t.ex. using std::cout (gör att cout är fullt godkänd) då man fortfarande har kvar en överblick om man har massor med saker i projektet. ------------------------- http://www.bash.org/?9335 |
Nyson | 10:34 - 22:a Augusti 2005 | Post #18 | |
Medlem Inlägg: 19 Skicka PM |
Citat av ozamosi: Citat av Independence: Problemet kanske var att du missade raden: using namespace std; efter #include <iostream>? Det går ju såklart bra att skriva std:: framför alla standardsaker också, även om det kanske är lite jobbigt För det första står de med i koden. För det andra ses using namespace std; som dålig kodstil, eftersom det förstör hela poängen med namespaces och gör så att man lika gärna kunde ha behållit det där h:et i filnamnet. Det ses inte som dålig kodning med using, dock är det rekommenderat att arbeta med t.ex. using std::cout (gör att cout är fullt godkänd) då man fortfarande har kvar en överblick om man har massor med saker i projektet. ------------------------- http://www.bash.org/?9335 |
Nyson | 10:35 - 22:a Augusti 2005 | Post #19 | |
Medlem Inlägg: 19 Skicka PM |
Citat av ozamosi: Citat av Independence: Problemet kanske var att du missade raden: using namespace std; efter #include <iostream>? Det går ju såklart bra att skriva std:: framför alla standardsaker också, även om det kanske är lite jobbigt För det första står de med i koden. För det andra ses using namespace std; som dålig kodstil, eftersom det förstör hela poängen med namespaces och gör så att man lika gärna kunde ha behållit det där h:et i filnamnet. Det ses inte som dålig kodning med using, dock är det rekommenderat att arbeta med t.ex. using std::cout (gör att cout är fullt godkänd) då man fortfarande har kvar en överblick om man har massor med saker i projektet. ------------------------- http://www.bash.org/?9335 |
Celeron | 15:44 - 22:a Augusti 2005 | Post #20 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Trippelpost ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
Independence | 19:24 - 22:a Augusti 2005 | Post #21 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Jag kanske borde fixa funktionen för att ta bort inlägg snart... Jobbigt att läsa tippelposter.. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
SaNz | 16:25 - 20:e Oktober 2005 | Post #22 | |
Medlem Inlägg: 77 Skicka PM |
Independence, vilken vilken version av Dev-C++ ska man använda? ------------------------- Det är helheten som räknas... Så skit inte i hälften! |
Independence | 16:28 - 20:e Oktober 2005 | Post #23 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
SaNz: Vilken man vill? Du får gärna starta en ny tråd om du har frågor som inte har något att göra med en annan tråd också, vilken version av Dev-C++ du ska använda kanske inte har så mycket med jcvsgames problem med DJGPP att göra? ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
SaNz | 16:30 - 20:e Oktober 2005 | Post #24 | |
Medlem Inlägg: 77 Skicka PM |
Nej, kanske inte ;P ------------------------- Det är helheten som räknas... Så skit inte i hälften! |
SaNz | 16:24 - 21:a Oktober 2005 | Post #25 | |
Medlem Inlägg: 77 Skicka PM |
Jag brukar använda kodstilen:
Så behöver du inte använda std:: vid varje inmatning! ------------------------- Det är helheten som räknas... Så skit inte i hälften! |
Forum huvudsida -> Programmering -> Ett C++ problem som jag inte tidigare stött på...
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-22 09:07
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.