Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> OpenGL i Microsoft Vista
Sidor: 1
Independence | 19:39 - 6:e Augusti 2005 | Post #1 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Det har kommit ut att Microsoft har planer på att lägga OpenGL i ett lager över Direct3D, detta kommer medföra att prestandan på OpenGL kommer bli mycket sämre samt att nya funktioner och tillägg efter v1.4 av OpenGL inte kommer att kunna användas. Om detta kommer genomföras kommer det bli i princip omöjligt för speltillverkare att göra OpenGL-spel, eftersom den stora majoriteten av användarbasen troligtvis kommer använda Windows Vista. Detta i sin tur leder till att tillverkare kommer få det ännu jobbigare att porta spel till andra plattformar som Mac eller Linux. Detta låter verkligen som ett försök att göra slut på OpenGL och fria standarder från Microsofts sida. Jag hoppas verkligen att Microsoft kommer på bättre tankar! OpenGL.org Kommentarer på OpenGL.org Tack void för tipset! Windows Vista är alltså det officiella namnet på Longhorn om någon missat det. Det verkar som om det inte är Microsoft som är onda i det här fallet, utan de var tvugna att göra på detta vis. Anledningen har att göra med att flera grafik-APIs inte kan ha full access till hårdvaran samtidigt, och skrivbordet i Windows Vista använder ju D3D. Hela förklaringen (Slashdotkommentar) ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! Senast redigerad 03:25 - 7:e Augusti 2005 |
FunkyChicken | 20:04 - 6:e Augusti 2005 | Post #2 | |
Nyhetsredaktör Inlägg: 800 Skicka PM |
asså... hmm... det suger ju! Men liksom, HUR? Gör de en egen implementation av ogl som inte går att byta ut, eller förhindrar systemet på nåt vis att man installerar nyare versioner som ignorerar att D3D vill ligga imellan o bråka? Eller gör man inte det? Windows har ju inte varit så generöst med åtkomst av hårdvara de senaste fem åren (minst) men det har ju fungerat bra hittils? |
ozamosi | 20:17 - 6:e Augusti 2005 | Post #3 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Jag vet ju inte säkert, men är det inte en hel del FUD? Folk brukar ju spå domedagen varenda gång MS tillkännager något. Kommer bl a ihåg när MS bestämde sig för att implementera nån detalj för att få Hela BSD Sockets. Då började säkerhets-nissarna skrika. Sen tog de bort stöd för den detaljen, varpå nmap-snubben började skrika. För att inte tala om Nomad, shell:et som skulle ha kommit i Vista (men som kommer i Longhorn Server istället). Folk påstod att det var osäkert, för det gick att använda för virus. "Osäkerheten" bestod i att det var en objektorienterad version av Bash - med andra ord kan man skriva vad man vill i Nomad. Inklusive virus... ,,r det inte FUD så är det ju givetvis tragiskt... ------------------------- Ljusblå |
xevz | 22:40 - 6:e Augusti 2005 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 35 Skicka PM |
Om detta går igen så kommer jag aldrig mer se åt Microsoft. Seriöst, om detta är ett sätt att få folk att sluta använda OpenGL så är det ett förjävla ruttet knep för att försöka ta död på ett utmärkt Open Sourceprojekt. Det finns som sagt en anledning till att jag inte längre använder Microsofts produkter. ------------------------- Svorak + TypeMatrix Ez-Reach 2030 = GULD! |
Independence | 23:11 - 6:e Augusti 2005 | Post #5 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Kanske dags att bli lite seriöst med att publicera artiklar om GNU buildsystem och sådant och försöka få över lite unga utvecklare till Linuxsidan nu Spel är väl fortfarande en stor faktor till varför alla inte går över till Linux som sagt, och denna webbsida handlar ju om att göra spel. Angående Monad (inte Nomad) så känns det mest som ett skämt, eller vad sägs om följande kommando som jag knapprade in lite tidigare idag då jag testade en beta: Get-Help Get-Process (ungefär motsvarande "man ps") ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Celeron | 10:16 - 7:e Augusti 2005 | Post #6 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Nu är jag inte så bra på sånt här, men kan man inte implementera DX i Linux? Eller är det för svårt? Om man kunde det så skulle ju alla spel kunna köras på Linux... ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
ozamosi | 13:52 - 7:e Augusti 2005 | Post #7 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Visst kan man det! Det är det cedega sysslar med. Det finns bara ett intressant problem: DirectX måste reverse-engineras rad för rad, och det tar tid. Ungefär lika lång tid som det tar för microsoft att skriva en ny version, som gör allt arbete meningslöst... OpenGL däremot är en öppen standard. Vem som hellst kan skriva en OpenGL-implementation, eftersom specifikationerna går att ladda ner av vem som hellst. ------------------------- Ljusblå |
void | 15:02 - 7:e Augusti 2005 | Post #8 | |
Medlem Inlägg: 63 Skicka PM |
Artikeln är lite felaktig... Vad jag lyckats tolka ut av det hela är följande: Microsoft uppgraderar sin nuvarande opengl-implementation från 1.1 sw till 1.4 hw (via directx). Men samtidigt som man gör detta flyttar man hela fönstersystemet till directx. Eftersom directx kräver full kontroll av hårdvaran kan man inte köra en annan accelererad implementation (t.ex. nvidias) samtidigt som Aero är påslaget. Detta kommer nog inte att påverka fullscreen-program (spel), men program som kör i fönster får två alternativ: 1. köra med MS implementation med lägre prestanda och inga extensions. 2. Köra med tillverkarens ICD och få Aero avslaget på köpet. Grafikkortstillverkarna tror att de kan lösa det problemet så att deras ICD och Aero kan jobba ihop, men det krävs att MS hjälper till för att det ska hända. Det jag är mest rädd för om det verkligen blir så här är att folk ska tycka att GL-program är långsamma och sämre, eller att de är "dumma" för att de stänger av GUI-effekter. Det är ju inte GL-programmets fel utan MS som sätter (i mitt tycke) onödiga begränsningar. I slutändan kanske folk tycker att GL är sämre och fler och fler kommer köre directx. ------------------------- Ingen signatur! |
tobbez | 11:48 - 8:e Augusti 2005 | Post #9 | |
Medlem Inlägg: 364 Skicka PM |
usch o fy. hoppas dom andrar sig. independence: det star inget datum pa nyheten. EDIT: missade independence's kommentar, men hoppas de kommer pa en battre losning. Senast redigerad 11:58 - 8:e Augusti 2005 |
Dojjan | 11:06 - 13:e Augusti 2005 | Post #10 | |
Medlem Inlägg: 114 Skicka PM |
Har under en llängre tid funderat på att skaffa Linux - går det här igenom så byter jag garanterat! |
HärJ | 21:00 - 14:e Augusti 2005 | Post #11 | |
Moderator Inlägg: 1198 Skicka PM |
kan man göra så här? det stog ju inget datum på nyheten. hoppas det var 1 april. ------------------------- Tänk om jag vore en skalärprodukt! |
tobbez | 11:50 - 15:e Augusti 2005 | Post #12 | |
Medlem Inlägg: 364 Skicka PM |
om jag har forstatt ratt sa ar det inte SA farligt, det ar bara att doda accelerationen av skrivbordsmiljon (vilket inte bor vara nara problem med om man kor fullskarmsapps, vilket de flesta spel ar). eller nat ;P |
jcvsgames | 20:28 - 23:e Augusti 2005 | Post #13 | |
Medlem Inlägg: 20 Skicka PM |
Man märker att Gates är ute efter att ta över världen, ärligt, det är så! Jag ska sluta använda M$-produkter så mycket så möjligt nu, jag har tagit första steget genom att dumpa IE, snart ska jag installera Linux (ska bara läsa på lite först). ------------------------- // JCVS-Games Min Hemsida |
HärJ | 22:24 - 23:e Augusti 2005 | Post #14 | |
Moderator Inlägg: 1198 Skicka PM |
installfest i linköping den 10 september. Välkommen! ------------------------- Tänk om jag vore en skalärprodukt! |
Independence | 22:31 - 23:e Augusti 2005 | Post #15 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
HerJ: Vi har ingen lokal så jag tror du ska vänta lite med att annonsera ut det där ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
HärJ | 23:18 - 23:e Augusti 2005 | Post #16 | |
Moderator Inlägg: 1198 Skicka PM |
ok. men han får la komma hem till mig på installfest annars ------------------------- Tänk om jag vore en skalärprodukt! |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> OpenGL i Microsoft Vista
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-22 04:34
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.