Forum: Kompileringsproblem

Forum huvudsida -> Programmering -> Kompileringsproblem

Sidor: 1

Till botten

ehall007 23:02 - 20:e Juli 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
tyvärr inte första gången det strular med borland Smiley
har både testat att följa instruktionerna i nybörjarguiden i c++ samt de i readme filen.

i dethär fallet ligger ilink32.cfg och bcc32.cfg i \bin directory.

kodenär följande:
#include <iostream>
int main()
{
}

.. jag testar att kompilera, filnamnet är erik.cpp
i kommdotolken skriver jag
bcc32 erik.cpp
felmedelande: Fatal: Unable to open erik.obj

bra guide behöver bara lite starthjälp Smiley

mvh erik

ps. i guiden står det ilink.cfg, ska det inte vara ilink32.cfg?

-------------------------
Ingen signatur!



ozamosi 23:12 - 20:e Juli 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Ush... Tänk om guiden använde MinGW, Dev-C++ eller kanske Borlands gratis-IDE istället. Va mycket enklare allt skulle bli...

Det är något fel på ilink. När du kör kompilatorn börjar den med att förvandla bokstäverna till objektkod. Objektkodsfiler brukar heta .o eller .obj. I det här fallet verkar det som om den här delen av kompileringen lyckas. Men sen ska linkern trycka ihop all objektkod till en körbar fil, och när den ska göra det så hittar den inte erik.obj (som den säger).

Har du en ilink.cfg? Annars föreslår jag att du skaffar dig en sånn Smiley

-------------------------
Ljusblå



ehall007 23:19 - 20:e Juli 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
det enda problemet är att det dyker upp en erik.obj i bin directoryt vid vare misslyckat kompileringsförsök..

i readme filen står det att den ska heta ilink32.cfg



-------------------------
Ingen signatur!



Nissebosselasse 18:27 - 13:e September 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Länkaren försöker nog leta efter objektfilen i samma katalog där källkodsfilen (erik.cpp) ligger, men den hamnade ju i \bin-katalogen, så därför gnäller den.
Du kanske kan posta din .cfg-filer här?

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



Independence 19:14 - 13:e September 2005 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Mm, jag bör verkligen skriva om guiden för MinGW. Kanske lägga in lite om debugging, och ta med mer om STL och klasser. Ska bara hitta motivation och tid till att skriva Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 19:44 - 13:e September 2005 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jag lovar att skriva ett par delar i en PyGame-guide och/eller något fönster-toolkit om du skriver om din C++-guide Smiley

Fast i så fall vill jag nog att du använder curses istället för w32-api för att färga texten i terminaler Smiley

-------------------------
Ljusblå



Celeron 20:26 - 13:e September 2005 | Post #7
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Eller inte alls. Det är ganska onödigt.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Burglar 03:05 - 18:e Oktober 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 59


Skicka PM
det står ju faktiskt

int main()

Då vill ju main ha en int som returvärde.

-------------------------
,,hh signatur! jag är skeptisk!



Celeron 08:00 - 18:e Oktober 2005 | Post #9
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Jag tror att kompilatorn lägger till det automatiskt om man har glömt det.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Burglar 13:17 - 18:e Oktober 2005 | Post #10
Medlem
Inlägg: 59


Skicka PM
Men jag använder ms VS och den kompilatorn blir sjövild om den inte har ett returvärde eller om man anger fel.

-------------------------
,,hh signatur! jag är skeptisk!



Lajnold 14:12 - 18:e Oktober 2005 | Post #11
Medlem
Inlägg: 65


Skicka PM
VC++ gör automatiskt att main returnerar 0 ifall man inte explicit specifierar något returvärde, bara man har skrivit int som returtyp.

-------------------------
Ingen signatur!



HärJ 23:27 - 18:e Oktober 2005 | Post #12
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
hur svårt är det att lägga till return 0??
en int retunera alltid en int. vad är problemet? lathet och windows!

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Hetzz 17:12 - 19:e Oktober 2005 | Post #13
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
ehmm Visual C++ har inte laggt till det automatiskt på hela kurs A eller halv B så det verkar lustigt...

-------------------------





Independence 20:33 - 19:e Oktober 2005 | Post #14
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hetzz: Visual gör så att programmen returnerar 0, men det syns inte i koden tror jag han menar. Alltså är det lite svårt att veta om det, eftersom det inte syns.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Celeron 08:06 - 20:e Oktober 2005 | Post #15
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Precis! Smiley

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



SaNz 15:17 - 20:e Oktober 2005 | Post #16
Medlem
Inlägg: 77


Skicka PM
Gör en guide i MinGW också! För min kompilator har också ballat ur vid större koder...

-------------------------
Det är helheten som räknas... Så skit inte i hälften!



Celeron 17:37 - 20:e Oktober 2005 | Post #17
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
MinGW är "Windows versionen" av GCC.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Kompileringsproblem
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen