Forum huvudsida -> Programmering -> Kompileringsproblem
Sidor: 1
ehall007 | 23:02 - 20:e Juli 2005 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 4 Skicka PM |
tyvärr inte första gången det strular med borland har både testat att följa instruktionerna i nybörjarguiden i c++ samt de i readme filen. i dethär fallet ligger ilink32.cfg och bcc32.cfg i \bin directory. kodenär följande: #include <iostream> int main() { } .. jag testar att kompilera, filnamnet är erik.cpp i kommdotolken skriver jag bcc32 erik.cpp felmedelande: Fatal: Unable to open erik.obj bra guide behöver bara lite starthjälp mvh erik ps. i guiden står det ilink.cfg, ska det inte vara ilink32.cfg? ------------------------- Ingen signatur! |
ozamosi | 23:12 - 20:e Juli 2005 | Post #2 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Ush... Tänk om guiden använde MinGW, Dev-C++ eller kanske Borlands gratis-IDE istället. Va mycket enklare allt skulle bli... Det är något fel på ilink. När du kör kompilatorn börjar den med att förvandla bokstäverna till objektkod. Objektkodsfiler brukar heta .o eller .obj. I det här fallet verkar det som om den här delen av kompileringen lyckas. Men sen ska linkern trycka ihop all objektkod till en körbar fil, och när den ska göra det så hittar den inte erik.obj (som den säger). Har du en ilink.cfg? Annars föreslår jag att du skaffar dig en sånn ------------------------- Ljusblå |
ehall007 | 23:19 - 20:e Juli 2005 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 4 Skicka PM |
det enda problemet är att det dyker upp en erik.obj i bin directoryt vid vare misslyckat kompileringsförsök.. i readme filen står det att den ska heta ilink32.cfg ------------------------- Ingen signatur! |
Nissebosselasse | 18:27 - 13:e September 2005 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Länkaren försöker nog leta efter objektfilen i samma katalog där källkodsfilen (erik.cpp) ligger, men den hamnade ju i \bin-katalogen, så därför gnäller den. Du kanske kan posta din .cfg-filer här? ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
Independence | 19:14 - 13:e September 2005 | Post #5 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Mm, jag bör verkligen skriva om guiden för MinGW. Kanske lägga in lite om debugging, och ta med mer om STL och klasser. Ska bara hitta motivation och tid till att skriva ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
ozamosi | 19:44 - 13:e September 2005 | Post #6 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Jag lovar att skriva ett par delar i en PyGame-guide och/eller något fönster-toolkit om du skriver om din C++-guide Fast i så fall vill jag nog att du använder curses istället för w32-api för att färga texten i terminaler ------------------------- Ljusblå |
Celeron | 20:26 - 13:e September 2005 | Post #7 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Eller inte alls. Det är ganska onödigt. ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
Burglar | 03:05 - 18:e Oktober 2005 | Post #8 | |
Medlem Inlägg: 59 Skicka PM |
det står ju faktiskt int main() Då vill ju main ha en int som returvärde. ------------------------- ,,hh signatur! jag är skeptisk! |
Celeron | 08:00 - 18:e Oktober 2005 | Post #9 | |
Jag tror att kompilatorn lägger till det automatiskt om man har glömt det. ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
Burglar | 13:17 - 18:e Oktober 2005 | Post #10 | |
Medlem Inlägg: 59 Skicka PM |
Men jag använder ms VS och den kompilatorn blir sjövild om den inte har ett returvärde eller om man anger fel. ------------------------- ,,hh signatur! jag är skeptisk! |
Lajnold | 14:12 - 18:e Oktober 2005 | Post #11 | |
Medlem Inlägg: 65 Skicka PM |
VC++ gör automatiskt att main returnerar 0 ifall man inte explicit specifierar något returvärde, bara man har skrivit int som returtyp. ------------------------- Ingen signatur! |
HärJ | 23:27 - 18:e Oktober 2005 | Post #12 | |
Moderator Inlägg: 1198 Skicka PM |
hur svårt är det att lägga till return 0?? en int retunera alltid en int. vad är problemet? lathet och windows! ------------------------- Tänk om jag vore en skalärprodukt! |
Hetzz | 17:12 - 19:e Oktober 2005 | Post #13 | |
Medlem Inlägg: 516 Skicka PM |
ehmm Visual C++ har inte laggt till det automatiskt på hela kurs A eller halv B så det verkar lustigt... -------------------------
|
Independence | 20:33 - 19:e Oktober 2005 | Post #14 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Hetzz: Visual gör så att programmen returnerar 0, men det syns inte i koden tror jag han menar. Alltså är det lite svårt att veta om det, eftersom det inte syns. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Celeron | 08:06 - 20:e Oktober 2005 | Post #15 | |
Precis! ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
SaNz | 15:17 - 20:e Oktober 2005 | Post #16 | |
Medlem Inlägg: 77 Skicka PM |
Gör en guide i MinGW också! För min kompilator har också ballat ur vid större koder... ------------------------- Det är helheten som räknas... Så skit inte i hälften! |
Celeron | 17:37 - 20:e Oktober 2005 | Post #17 | |
MinGW är "Windows versionen" av GCC. ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> Kompileringsproblem
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-22 12:56
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.