Forum huvudsida -> Webbdesign -> php-installation
Sidor: 1
siasia | 14:03 - 11:a Juli 2005 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 8 Skicka PM |
Hej, Jag försöker skapa en miljö för PHP-utveckling. Jag har laddat ner och installerat Apache. Local domain och server name är korrekt installerade och jag lyckas även komma till http://localhost och läsa Apaches välkomst- sida. Eftersom jag installerade Apache under en katalog jag själv valde så har jag även satt sökvägen för Documentroot och Directory i httpd-filen. Kort och gått, Apache är korrekt installerat och kontrollerat. Sedan har jag installerat php. Jag har även korrigerat doc_root och extension_dir. Jag har även lagt in LoadModule och och addtypeapplication i httpd-filen. MEN, jag kan inte köra mina script. All php nonchaleras. Följande php inbakad i html ger inget utslag (ja, min html är korrekt) <?php print ("Testar!"); ?> Så nu undrar jag om någon kan gissa sig till felet? Min XP kan sakna komponenter, dock inga viktiga. Ett som saknas är recovery console (även om det inte påverkar detta). ------------------------- Ingen signatur! |
Independence | 14:56 - 11:a Juli 2005 | Post #2 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Har du sparat filen med .php-filändelsen? ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
siasia | 17:25 - 11:a Juli 2005 | Post #3 | |
Citat av Independence: Har du sparat filen med .php-filändelsen? Jajamän. Och jag får upp själva websidan. Men, utslaget av php, alltså i detta fall "Testar!" uteblir. Min browser läser helt enkelt inte av phpn. Trots att jag (tror mig ha)installerat rätt Kan det vara något annat tror du? ------------------------- Ingen signatur! |
Independence | 18:08 - 11:a Juli 2005 | Post #4 | |
Skriver den ut <?php ... ?> på sidan eller syns inget spår utav det? Har webbservern inte PHP installerat så borde den skriva ut <?php ... ?> som ren text bara, om det inte syns alls är det något annat problem. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
siasia | 18:59 - 11:a Juli 2005 | Post #5 | |
Citat av Independence: Skriver den ut <?php ... ?> på sidan eller syns inget spår utav det? Har webbservern inte PHP installerat så borde den skriva ut <?php ... ?> som ren text bara, om det inte syns alls är det något annat problem. Det är ju det, den skriver inte ut php koden. Den förstår alltså phpn, men den lyder den inte. Verkligen sjukt... Jag vet inte vad jag ska ta mig till? ------------------------- Ingen signatur! |
ozamosi | 20:35 - 11:a Juli 2005 | Post #6 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
<?php phpinfo(); ?> standardtestet ------------------------- Ljusblå |
siasia | 21:40 - 11:a Juli 2005 | Post #7 | |
Citat av ozamosi: <?php phpinfo(); ?> standardtestet Jag vet, har testat den och får INTE fram infosidan. Så uppenbarligen klickar det inte helt med installationen. Problemet är att jag har felsökt varenda fel jag kan komma på, samt allt jag hittat på nätet om vart felet skulle ligga... ------------------------- Ingen signatur! |
ozamosi | 21:47 - 11:a Juli 2005 | Post #8 | |
Har du slagit på php för filtypen .php? Vad indy sa förut - Har webbservern inte PHP installerat så borde den skriva ut <?php ... ?> som ren text bara - verkar inte stämma. Jag testade precis själv, och den skriver inte ut något. Har du... Du försöker komma åt sidan från localhost va? ------------------------- Ljusblå |
Independence | 22:53 - 11:a Juli 2005 | Post #9 | |
ozamosi: Vad sa du i den senaste posten? När du testade print så skrev den inte heller ut något? phpinfo(); borde ju iaf ge något. Den fattar ju att det är PHP på något vis iaf, så felet borde gå att utläsa från loggarna tycker jag. Kolla error-logen. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
ozamosi | 23:44 - 11:a Juli 2005 | Post #10 | |
Jag säger att om jag inte har php installerat så skrivs inget ut från <?php till ?> ------------------------- Ljusblå |
Independence | 00:44 - 12:a Juli 2005 | Post #11 | |
Jasså ja, det var ju intressant.. Det borde betyda att han inte har lyckats med själva PHP-biten ändå alltså.. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
siasia | 02:31 - 12:a Juli 2005 | Post #12 | |
Citat av Independence: Jasså ja, det var ju intressant.. Det borde betyda att han inte har lyckats med själva PHP-biten ändå alltså.. Precis. Det inser jag också nu när både infotagen misslyckas och det visar sig att browsern inte skriver ut phpkoderna som text även om php inte är installerad... Men i mitt första mejl skrev jag hur jag installerade. Kan någon se där vad jag har missat? Tack för ert engagemang! ------------------------- Ingen signatur! |
Independence | 14:15 - 12:a Juli 2005 | Post #13 | |
Som sagt; kolla error-logen. Jag ser inget du har missat i installationen. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Webbdesign -> php-installation
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-22 04:27
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.