Forum: Problem med kompilator, hjälp!

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Problem med kompilator, hjälp!

Sidor: 1

Till botten

orrefan 00:16 - 4:e Juli 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
http://www.blinkenlights.se/?p=readtopic&topicid=208 @ inlägg #16 och ner

Först av allt. Ursäkta ifall jag skrev... fult om din artikel, independance. Jag var sur och trött och ville bara få igång kompilatorn så jag kunde börja lära mig programera på riktigt.


Hur ska man kunna göra ett "test" innan man änns har lärt sig de absolut grundläggande kunskaperna för att programera?
Visst ska jag komma tillbaka och lära mig programera, IMORGON, men inte från independence guide om inte man kan få hjälp i forumet.

En bra guide ska vara pedagogisk (dööh?), men det är knappast den här! Om man ska ha ett test på första sidan ska man iaf ha lärt ut lite kunskaper!

"För att programmera krävs en viss del förståelse och erfarenhet utav datorer, något som du bevisligen saknar."
Jag har suttit framför datorn sen jag var 7 och kan det mesta om datorer, men inte proffs grejer såsom programering. Jag har tillochmed sommarjobbat på en datorbutik, så mina kunskaper är väl mycket bättre änn en vanlig söndags gibbare.

Nybörjar guiden FUNKAR INTE! Jag har gjort om den 4 gånger EXAKT efter instruktionerna!

Independence, jag skulle gärna vilja lära mig ur din guide, men jag kan bara inte få igång det. Skulle du vara så snäll och berätta hemligheten bakom kompilatorn så jag bara kan komma upp på fötterna och se hur det är att skriva "hello world"?

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 00:32 - 4:e Juli 2005


Independence 01:34 - 4:e Juli 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Okej, du verkar ju villig att lära dig i alla fall.
När jag snackade om "testet" så var inte det ett test på kunskaper från artikeln, utan kunskaper som kan vara bra att ha innan man ger sig på artikeln.
Jag är inte utbildad pedagogiker, och hurvida guien är pedagogisk kan säkert disskuteras, men jag tycker inte att du ska kräva att en guide på internet som är helt gratis och som du inte betalat eller offrat något för att läsa ska vara professionellt skriven. Kräva kan du göra om det var en dyr bok som du betalat pengar för.
Nybörjarguiden fungerar för vissa, om den inte fungerar för dig så är det förstås tråkigt, men det är svårt att skriva så det passar alla.
Problemet du hade i den andra tråden berodde på att du inte sparat project1.cpp i rätt katalog. Svårare än så är det inte. Vägrar du erkänna detta kommer du aldrig komma någonstans. Vill du inte ha hjälp kan vi inte hjälpa dig. Du hade en jättebra screenshot i den andra tråden, gör gärna en till sådan men där du visar innehållet utav mappen C:\Borland\BCC55\Bin (visa inte som "stora ikoner" utan som "detaljerad list" så att vi har en chans att se något gärna).
Att programmera, och speciellt konfigurera kompilator och lära sig nya saker kräver att man är lite koncentrerad. Att vara trött och sur är inget bra sätt att göra det på. Du kommer komma lite "på fel fot" med programmeringen och kanske avsky det utan anledning resten av livet i värsta fall. Gå och sov lite, vakna på ett bättre humör. Lyssna på lite musik som är inspirerande och gör dig glad, drick något med mycket koffein (kaffe, cola, te etc) och försök igen.
För övrig tycker jag att du borde uppskatta och ta tillvara på personer som mig som helt utan ersättning lägger ner fritid på att hjälpa dig. Att vara trevlig och visa uppskattning är bra, tonen i denna tråden är bättre är lite bättre än förut iaf.

Det du ska göra nu:

  • Vila och ta det lungt först, fortsätt imorgon.
  • Gör en ny screenshot med alla configfiler, meddelande från kompilatorn samt utforskaren som visar alla filer i mappen visat som en "detaljerad lista".



Edit: Jag tog mig friheten att ändra trådens titel från "apa!!!!!" till "Problem med kompilator, hjälp!" då jag tyckte att den nyare rubriken gav en bättre bild av vad tråden handlade om (mig veterligen så har inte kompilatorer fått aliaset "apa").

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!



Senast redigerad 01:37 - 4:e Juli 2005


orrefan 03:25 - 4:e Juli 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
http://lundqvist.etanet.se/orre/project1.jpg
annan dator, samma fel Smiley

Det finns mycket som jag vill svara på, men jag vill inte ha mer trubbel. Låt oss försöka lösa det här felet istället Smiley

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 03:34 - 4:e Juli 2005


void 08:17 - 4:e Juli 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 63


Skicka PM
Du måste stå i samma katalog som filen är sparad för att kunna kompilera

cd c:\din\projektkatalog
c:\path\to\borland\bcc55\bin\bcc32 fil.cpp
fil.exe

Eller motsvarande. ,,ndra sökvägarna för att passa in på din installation.
Ett tipsa är att lägga in c:\path\to\borland\bcc55\bin i din PATH (endera genom att skriva "set PATH=%PATH%;c:\path\to\borland\bcc55\bin" eller genom att lägga till det till PATH i environment variables, Kontrollpanelen->System).

Kom in på IRC så hjälper jag dig (när jag inte jobbar =)

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 08:25 - 4:e Juli 2005


Independence 08:26 - 4:e Juli 2005 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Nu var det enkelt att felsöka! Du har valt filändelsen .ccp istället för .cpp Smiley
Det står i guiden att den ska heta .cpp men du kanske har lärt dig att det ska vara .ccp (läst fel någon gång?) och därför antagit att det skulle vara .ccp (eftersom du gjorde det 4 ggr i rad måste du ha lärt dig .ccp?).
Ett bra sätt att komma ihåg att det ska vara .cpp är att det står för just C Plus Plus.
Innan du börjar klaga på att en guide är dålig och opedagogisk nästa gång kanske du ska se till att läsa den noga och se vad som verkligen står i den så att andra inte avstår ifrån att läsa den pågrund utav fel som inte finns. Dessutom framstår du ju inte som världens smartaste person direkt. Hur som helst så hoppas jag att det går bättre för dig i framtiden, det kan vara rätt motigt att fastna på sådanahär småsaker.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





void 09:02 - 4:e Juli 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 63


Skicka PM
Känns som att alla behöver lugna ner sig... =)

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 09:34 - 4:e Juli 2005 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Joo, och jag borde nog sova lite..

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Problem med kompilator, hjälp!
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen