Forum: Blinkenlights i sommar

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Blinkenlights i sommar

Sidor: 1

Till botten

Independence 15:12 - 12:a Juni 2005 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Tja, nu har jag sommarlov till sist, en ypperlig tid för att jobba lite med Blinkenlights Smiley
Nu ska jag bara komma på vad jag borde förbättra. Har läst lite i Internetworld om ett community som heter fotosidan.se. Internetworld tycker att detta är sverigest bästa community just nu, så där kanske man kan hitta en del bra ideer på hur man ska förbättra blinkenlights.
Jag har inte surfat någon längre tid på fotosidan.se, men vad jag förstår så är det ett ypperligt ställe att publicera fotografier och få kritik.
En motsvarande funktion finns ju faktiskt på blinkenlights, men jag har nog inte förstått hur pass viktig den är. Det jag tänker på är förstås filarkivet. Här kan användarna publicera sina spel och program och låta andra kommentera och betygsätt dem, problemet är bara att jag inte framhävt denna del så mycket. Denna del kanske borde få lite mera plats genom att t ex uppmärksamma nya uppdateringar och tillägg i menyn till höger och kanske en liten topplista eller liknande på förstasidan. Funktioner för att övervaka filarkivet om man inte är så aktiv (email vid uppdateringar etc kanske?) vore kanske också en intressant ide.

Lite andra tips jag fick från Internetworld och fotosidan är att man måste ha "redaktionellt material", typ som recensioner och sådant. Det finns ju nu en del artiklar på blinkenlights, men det kommer inga recensioner eller artiklar i övrig på regelbunden basis precis. Det händer mest att det då och då ploppar upp någon ny guide, dock ganska sällan.
De säger också att man behöver vara flera personer, eftersom ingen är bra på allt. Och detta tror jag att blinkenlightns skulle kunna tjäna lite på också, att ha en större crew.
Fotosidan drivs tydligen till stor del av tre personer, en webbutvecklare, en som arbetar som skribent och en som arbetar med reklam och design. Men de har också andra personer som svarar på frågor och skriver artiklar.
Det känns dock ganska svårt att hitta någon som har lust att skriva artiklar till blinkenlights, dels eftersom projektet redan är igång. Om man hade startat projektet tillsammans med flera personer hade det kanske varit enklare, då är alla mer del utav det.

Fotosidan har ca 90000 besökare per månad, vilket är ganska mycket för en sida som har så smal målgrupp som fotografer. Blinkenlights har ca 2000 unika besökare på månad, och det känns som det borde finnas en hel del mer personer att nå ut till.

Kommentera gärna detta bloginlägg. Vad tänkte ni på när ni läste detta? Har ni några ideer som kan vara till hjälp kanske? Berätta för mig Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





LadyFrost 15:27 - 12:a Juni 2005 | Post #2
Medlem
Inlägg: 300


Skicka PM
Fotosidan.se är ett mycket bra community, det håller jag med om (ja, jag är medlem och har varit i ungefär ett halvår). Jag tycker dock att forumet saknar en del finesser som blinkenlights har, såsom en "lista" även längst ner där man kan välja "Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Blinkenlights i sommar". Likaså finns det ingen "gå till senaste inlägg".

Det jag tycker att blinkenlights saknar är ett *nix-forum (högst personlig åsikt) och lite mer aktivitet. Nu har jag inte heller läst nyheterna på ett tag, men de borde kanske uppdateras oftare?

-------------------------
Frihetskämpe



Hetzz 19:13 - 12:a Juni 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
aktiviteten kommer ju med de utökade funktionerna ;P

nyheterna har på sistonde uppdaterats oftare än på länge alternativt är det för att jag börjat läsa dem istället frö att endast kolla in efter nya inlägg i forumet.

blinkenlights fyller för mig (eftesom jag inte programerar något) ett forum med ett smalt community runt som det känns som nästan ingen använder. kan tänka mig att forumet och bloggarna(som känns som ett bra sätt att få dem som mig att gå in på personer sidor) är det ända som ändrar på sig, därför kommer man efter man läst c++ guiden eller nått liknande inte återvända om man inte är en sån person som gärna debatterar med andra människor.


(arghh hatar denna jobbiga förhandsgranska funktion som jag alltid lyckas trycka på :@:@:@)

-------------------------





Independence 20:30 - 12:a Juni 2005 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Om man publicerar ett program lär man ju garanterat komma tillbaka iaf, och kolla vad folk har sagt om det och hur många som laddat ner det osv. Det tror jag kan vara ett sätt att fasta på blinkenlights. Man börjar sedan prata lite i kommentarerna till sitt program och sedan kollar man in resten av forumet.
Ett annat sätt kan nog vara om man läser en guide och sedan ställer en fråga i forumet, då måste man ju komma tillbaka och kolla om man fått svar. Och då kanske man kollar lite mer i forumet.
Ett sätt att få resten av sidan verka vara lite mer aktiv kan ju vara att integrera de olika delarna lite mera, som jag varit inne på förut. Så att man ser de andra delarna lite mer medans man gör andra saker osv. Saker som är riktigt långt borta från själva forumet t ex är ju wikin och projektsidorna (indyrpg etc). Det finns ju inte en chans att man märker att det händer något på wikin om man bara surfar runt lite i forumet t ex.
Angående *NIX-forum så passar det inte så bra in i sturkturen på något sätt. Det passar bättre om man har ett en Microsoft-del också. Här har vi ju all mjukvara i en kategori. Ett alternativ kan ju iofs vara att skapa en underkategori under Mjukvara som heter *NIX.
Flera furumsdelar kanske vore en bra ide?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





nibbo 21:46 - 12:a Juni 2005 | Post #5
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Tänkte bara berätta att jag fastnade på blinkenlights av ett fel på sidan...

Jag läste c++ tutorialen men det hadde smugit sig in ett fel. Tror det var en oavslutad htmltagg eller något... Iaf så skickade jag ett mail till indy och märkte att han verkade mycket trevlig och hjälpsam.. Och sen var mitt spammande av dumma frågor på forumet i full gång Smiley

Så du kanske ska lägga in ett fel i koden med flit och skriva att man kan fråga i forumet Smiley

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



Independence 23:57 - 12:a Juni 2005 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hehe Smiley
Man borde verkligen få alla som läser guiden att posta en tråd i forumet så att de blir involverade i sidan lite mera. Man kan ju göra det genom att samma guiden lite förstås, men det känns som det borde finnas en smidigare lösning.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Blinkenlights i sommar
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen